I början av oktober förbjöd Paris återigen bilar i stadskärnan. Fransmännen har gjort det tidigare, både 2015 och 2016, med syftet att låta det tunga locket av föroreningar lyfta från staden. Årets stopp varade mellan klockan 11 på förmiddagen och klockan 18 på kvällen en söndag. Men de har större visioner än bara tillfälliga stopp. Det finns planer på att förbjuda alla bensin- och dieselbilar från och med år 2030. Ett långsiktigare mål är att helt fasa ut fossilberoende bilar till och med 2040, enligt nyhetsbyrån Reuters.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Samlar in reaktioner
Även den brittiska staden Oxford kan få en zon som är helt utsläppsfri. Stadens ledning planerar att börja med att stänga av vissa gator for vissa typer av fordon, som bensin och dieseldrivna, redan 2020. Tanken är att sedan utöka zonen stegvis under 15 års tid tills den slutligen om-fattar hela stadskärnan. Enligt stadens hemsida är syftet att minska mängden hälsofarliga utsläpp. De samlar just nu in reaktioner på förslaget.
I Mexico city valde myndigheterna att införa ett rotationssystem, att vissa bilar bara får köra vissa dagar, för att få bukt med stora problem med smog. Vilka dagar i veckan bilarna fick köras i staden avgjordes av dess registreringsnummer, enligt nyhetsbyrån AP.
Colombias huvudstad Bogotá testade att ha bilfria dagar i staden redan i slutet av 1900-talet, men år 2000 infördes en bilfri dag varje år då användandet av privata fordon förbjuds. Vissa huvudstråk har också stängts av vissa söndagar de senaste tre decennierna i åttamiljonersstaden. Precis som i Mexico city så har Bogotá begränsat hur mycket privatbilister fått köra. Men enligt public service-radiokanalen PRI så kan det ha lett till att folk köper fler bilar med olika registreringsnummer i stället för att reducera trafiken.
Förbjuds på vissa gator
I mångmiljonstaden Chengdu i Kina byggs ett nytt område för 80 000 personer, enligt Business insider. De förbjuder inte biltrafik helt och hållet, men bara hälften av alla gator ska tillåta bilar och folk som bor i området ska enkelt kunna gå överallt på en kvart.
Även andra städer, som Hamburg, Köpenhamn och Bryssel lyfter fram en stadsplanering som ska missgynna biltrafik.