De båda pendelfärjorna Älveli och Älvfrida som tar cykelpendlare mellan Stenpiren och Lindholmen ska få sällskap. Den nya färjan ser likadan ut, men körs primärt på batteridriven el och har en dieselelektrisk generator som kan användas vid behov. De gamla färjorna drivs i nuläget med dieselmotorer, med möjlighet att i framtiden kunna anpassas till eldrift.
Pendelfärjorna ägs av Västtrafik, och körs av Styrsöbolaget på Västtrafiks uppdrag.
– Att den nya färjan är en el-hybrid ligger i linje med Västtrafiks miljömål, säger Fredrik Öhman, affärsutvecklare för spårvagn och båt på Västtrafik.
Orsaken till att färjan ännu inte är i drift är problem med batterileveransen.
– Det är ett kanadensiskt företag som tillverkar batterierna, och vi har i nuläget inget besked om när vi kan få dem levererade. Men vår förhoppning är att ta färjan i trafik under 2019, säger Fredrik Öhman.
Den nya färjan ska heta Elvy, vilket röstades fram i en namntävling som hölls i fjol.
Tre pendelfärjor
Den som pendlar ofta har säkert noterat att det även i nuläget är tre pendelfärjor som går mellan Stenpiren och Lindholmen delar av dagen. Älv-Vira, den lite äldre modell som är något mindre används i väntan på den nya, eldrivna färjan. Mellan 7 och 10 på morgonen samt mellan 13 och 18 på eftermiddagen, när passagerartrycket är som störst, används tre färjor. I snitt under året åker ungefär 8 300 passagerare per dag på sträckan Stenpiren-Lindholmen. Just nu är en tid på året då det är något fler.
– April, maj och september brukar vara bra perioder med många cykelpendlare, säger Anders Fager som jobbar som däcksman på Älv-Vira.
– Just nu reser ungefär 3 000 passagerare om dagen med Älv-Vira, de andra båtarna tar 1 000 passagerare fler per båt så jag skulle säga att vi ligger på drygt 10 000 om dagen totalt sett.
Älvtrafiken har ökat med omkring 11 procent det senaste året, och den här våren visar samma tendens.
– Vi ser en konstant ökning av resande över älven och det är förstås positivt, säger Fredrik Öhman.
Fler hållplatser
Någonting som diskuteras är fler hållplatser för pendelfärjan. En sådan hållplats skulle kunna vara Frihamnen vid radio- och tv-huset. Med tanke på att Geely bygger upp verksamhet intill och att Karlastaden väntas växa med både boende och arbetsplatser de närmaste åren finns tankar på en hållplats där, men än så länge finns ingen tidplan fastställd.