Det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie kommer att göra en vinst på 2 miljarder kronor på snabbtågspendeln Arlanda Express. Detta tack vare ett räntefritt lån från svenska staten.
– Hittills verkar det som att Macquarie kommer att göra en jättebra affär, men det blir en mindre bra affär för skattebetalarna, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.
För snart tio år sedan tog Macquerie över driften av Arlanda Express genom att köpa operatörsbolaget A-Train. Det kostade bolaget 400 miljoner kronor. Nu har Macquarie inlett en process för att sälja bolaget. Vinsten förväntas bli över 2 miljarder kronor om försäljningen går som planerat, uppger Dagens Industri.
Förmånligt lån
En bidragande orsak till miljardvinsten är att A-Train fått ett mycket förmånligt statligt lån, som har varit helt ränte- och amorteringsfritt. Skattebetalarna är de som får stå för räntekostnaderna genom Trafikverket, skriver Dagens Industri i sin granskning.
– Den som ska hållas ytterst ansvarig är Mats Odell, som var med och fattade beslutet som kommunikationsminister. Efter att avtalet skrevs kunde staten inte göra någonting. Framöver kan man börja fråga sig hur sådana här avtal ska skrivas så inte skattebetalarna ska behöva ta smällen, säger Anders Ygeman.
– Skattebetalarna har i princip fått banan, när avtalet löper ut 2040 tillfaller banan staten. Att skattebetalarna nu får betala för lånet är inget nytt. Men givetvis betalas lånet tillbaka till skattebetalarna, säger Mats Odell (KD) till ETC Stockholm.
Veronica Olofsson