Flera rättsprocesser är igång samtidigt i kölvattnet av den långdragna konflikten i Göteborgs hamn, där Svenska hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal, trots att arbetsgivaren APM Terminals redan har ett kollektivavtal med Transport. I dag dömde Arbetsdomstolen, AD, till hamnarbetarnas favör i en av tvisterna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
I maj förra året stämde Svenska hamnarbetarförbundet arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar för att, under avtalsrörelsen 2017, ha tagit för lång tid på sig att komma till förhandling om ett centralt kollektivavtal.
Sveriges Hamnar menade å sin sida att de inte var skyldiga att förhandla med Hanarbetarförbundet, och därför inte heller var skyldiga att hålla sig inom den lagstadgade tidsfristen.
Tredje delsegern
Hamnarbetarna begärde 200 000 kronor i skadestånd. Arbetsdomstolen fastställde skadeståndet till 20 000 eftersom Sveriges Hamnar till sist kom till förhandlingsbordet.
– Vi hoppades på en konstruktiv diskussion kring hur Hamnarbetarförbundet skulle kunna bli en fullvärdig avtalspart eftersom vi organiserar de flesta hamnarbetarna. Tyvärr var Sveriges Hamnar helt ovilliga att prata med oss i avtalsrörelsen, trots trycket från övriga näringslivet att få till en avtalslösning, säger hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér.
– Näringslivet har länge försökt sprida bilden av att Hamnarbetarförbundet inte vill ha kollektivavtal. Den här domen visar att det är tvärtom, säger Eskil Rönér.
Domen är den tredje tvisten från 2017 där AD dömer till Hamnarbetarförbundets fördel. I våras ålades Sveriges Hamnar att betala förbundets rättegångskostnader efter att de stämt Hamnarbetarförbundet som varslat om sympatiåtgärder för hamnarbetare i Spanien.