Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Är rödgrön majoritet i Stockholm möjlig?

ETC Stockholm

Den senaste opinionsmätningen i staden talar sitt tydliga språk. Vore det vali dagskulle Stockholm få en rödgrön majoritet. Men Socialdemokraterna har deklarerat att de inte tänker förhandla om sitt ja till Förbifart Stockholm – motorvägen som MP och V är starkt emot.

Den senaste opinionsmätningen i staden talar sitt tydliga språk. Vore det val
i dag skulle Stockholm få en rödgrön majoritet. Men Socialdemokraterna har deklarerat att de inte tänker förhandla om sitt ja till Förbifart Stockholm – motorvägen som MP och V är starkt emot. 

Socialdemokraterna tänker inte ändra inställning till förbifarten. Det gjorde partiets ledare i Stockholm, Karin Wanngård, klart i en intervju i DN 21 januari. 

– Den är beslutad och ska genomföras. Det finns ett brett blocköverskridande stöd, säger hon till ETC Stockholm.

Motorvägen ska gå från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr och är tänkt att börja byggas i juni. Karin Wanngård ser inga skäl till att vänta.

– Det är viktigt att spaden sätts i jorden så snart det går. Förbifarten minskar sårbarheten i trafiksystemet och knyter samman norr och söder, säger hon. 

Men de tilltänkta samarbetspartnerna Miljöpartiet och Vänsterpartiet är inte alls med på noterna.

– Förbifarten är ett idiotiskt projekt. Socialdemokraterna borde invänta valresultatet. Man borde undersöka hur mycket kollektivtrafik alla de här miljarderna skulle räcka till, säger gruppledaren Ann-Margarethe Livh (V) och påpekar att det finns flera överklaganden som inte avgjorts än.

– Jag tror inte att någon vet när bygget kan starta. 

”Finns inte pengar till allt”

Liksom V kommer MP att driva motståndet mot motorvägen som en av de viktigaste frågorna i valrörelsen och i stället förespråka mer kollektivtrafik. Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för MP, menar att majoriteten av S-väljarna i Stockholms län är emot motorvägsbygget. 

– Socialdemokraterna säger sig vara för kollektivtrafik också. Samtidigt vet de att det inte finns pengar till både och, säger han. 

Karin Wanngård (S) håller med om att det behövs mer investeringar i kollektivtrafiken och menar att det ska finnas med i planen för förbifarten. Hon är inte rädd för att tappa väljare.

– Jag känner mig trygg med att stockholmarna kommer att rösta på ett socialdemokratiskt parti med en samlad trafikpolitik snarare än Moderaterna som de senaste sju åren bara satsat på dyra spårvägar.

Är ni beredda att spräcka en rödgrön majoritet på frågan om förbifarten?

– Vi är trygga med att det finns ett stort stöd bland stockholmarna för förbifarten och är övertygade om att det går att hitta en bred överenskommelse om mer satsningar i kollektivtrafiken, säger Karin Wanngård (S).

– Tillsammans med V tror jag att vi kan få S att komma till insikt. Vi är övertygade om att stockholmarna inte vill ha förbifarten, säger Daniel Helldén (MP).

Ann-Margarethe Livh (V) påminner om att S ändrade sig i frågan om trängselskatter när de var tvungna att förhandla om regeringsmakten. 

– Det är självklart att vi vill ha ett rödgrönt styre i Stockholm – men inte till vilket pris som helst, säger hon. 

Mariela Quintana Melin

I september 2013 gjorde DN/Ipsos en opinionsundersökning i Stockholm. Enligt den skulle S+MP+V få 53,1 procent av rösterna. De borgerliga partierna hade stöd av 43,3 procent. 

Enkät: 
Avgör Förbifart Stockholm vilket parti du röstar på?

Lollo Matheus, Trångsund
Jag har varken bil eller körkort, så förbifarten påverkar inte mig. Det är dåligt för miljön om den byggs. Jag tycker man ska bygga ut tunnelbanan istället, men det är inte den viktigaste frågan för mig i valet.

Lennart Fredriksson och Ida, Västerhaninge
Nja, alla politiker är så tröga. Förbifarten borde ha byggts för länge sen. Idag går det snabbare att åka kommunalt än att ta bilen. Samtidigt passar inte tågen med mina arbetstider. Man borde satsa på kollektivtrafiken också, det är ju stopp nästan varje dag. Det spelar igen roll vilket parti man röstar på eftersom alla säger sig vilja satsa på kollektivtrafiken.  

Magnus Kusoffsky, Älvsjö
Det avgör inte, men det spelar in. Jag tycker att förbifarten är en dålig idé och att man skulle satsa mer på kollektivtrafik. Jag kör själv bil och skulle säkert använda mig av motorvägen.

Ämnen i artikeln