Två nya laddstationer för bussar ska byggas, en vid Sahlgrenska och en vid Eriksbergstorget, för att linjebuss nummer 16 i ny elektrisk skepnad ska kunna trafikera sträckan. Det har parterna i samarbetet Electricity nu bestämt. Linje 16 kommer att förbli en ledbuss som, precis som nu, ska kunna fortsätta ta relativt många passagerare.
– Vi ser oerhört positivt på att det är större fordon där vi får med fler resenärer. Det ska bli superspännande att se hur det faller ut och kommer fungera i vår trafik. Vi har ett stort behov av stora fordon, säger Hanna Björk, miljöstrateg på Västtrafik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Minska buller vid sjukhuset
Hon förklarar att för att undvika att det blir köer på tungt belastade hållplatser samtidigt som alla kommer med, så behöver de köra större bussar, snarare än fler. En annan anledning till att det blir just stombusslinje 16 som testas den här gången är att den kör vid Sahlgrenska sjukhus där det är viktigt med en låg bullernivå och även vid Lindholmen där det i dag är ganska mycket trafik som leder till en hel del buller.
Projektet går i linje med både de nationella målen för ett fossilfritt Sverige och Västra Götalandsregionens miljö- och klimatmål.
Nästa steg – upphandla elfordon
Första steget mot el- och hybriddrivna bussar togs i och med att linje 55 började gå mellan Chalmers båda campusområden på Lindholmen och i Johanneberg för cirka två år sedan. Med linje 16 går man från 12 till 18 meter långa bussar. Nästa steg är att gå från pilotprojekt till ordinarie trafik.
– Det är egentligen att få in det i kapacitetstarka fordon i vår vanliga trafik, i form av att vi faktiskt upphandlar elektrifierad trafik. Vi försöker hela tiden flytta oss framåt. Tanken är att vi ska ha en stadstrafik som är elektrifierad till stor del, säger Hanna Björk och förklarar att de först måste testa att tekniken fungerar i verkliga förhållanden.