När riksdagen i december förra året beslutade om de tillfälligt förstärka stadsmiljöavtalen lämnade Göteborgs Stad in en ansökan för sex olika åtgärder. Samtliga har beviljats av Trafikverket.
− Det är ett fantastiskt tillskott som kommer att komma göteborgarna till gagn, säger Jenny Adler, avdelningschef Samhälle på Trafikkontoret till kommunens egen informationssida Vårt Göteborg.
Det är stadens pendelcykelbanor, det vill säga de lite bredare cykelbanorna med högre standard för framkomlighet som ska rustas upp. Det handlar om sex olika sträckor runt om i staden som ska förbättras. Bland annat på Kungsladugårdsgatan, vid Aröds industriväg, Torpavallsgatan och Gamlestadsvägen. Stödet på 32 miljoner kronor motsvarar 50 procent av totalkostnaden för de åtgärder som skall göras. Pengarna kommer mer än väl till pass i ett växande Göteborg. Fram till 2035 ska stden växa med 150 000 boende och 80 000 bostäder.
Att Göteborg är den kommun som fått störst andel av det totala stödet på 205 miljoner kronor i den tillfälliga förstärkningen tror Jenny Adler beror på alla redan planerade cykelprojekt här.
− Det i sin tur är koppat till att staden växer. Samtidigt som vi bygger bostäder behöver vi se till att de som bor i husen kan ta sig till och från sina hem på ett hållbart sätt, säger hon till Vårt Göteborg.
I de upprustade, sammanhängande pendlingsstråk ska cyklister och gångtrafikanter tydligt separeras.