Det kallas ofta för LNG-terminal, som står för det något förskönande ”Liquefied Natural Gas”. I själva verket handlar det om fossilt bränsle, om än i flytande form. När det var prat om att bygga terminalen 2018 – 2019 så stötte förslaget på hård patrull från allehanda miljöorganisationer, forskare och en del lokala politiker. Terminalen fick sedan nobben av regeringen i oktober 2019.
– Vi kan inte bygga in Sverige i ett beroende utav fossila bränslen när vi har klimatmål som gör att vi ska vara nere på nollutsläpp om 25 år, kommenterade dåvarande miljöminister Isabella Lövin.
Nu hoppas företaget Swedegas på ett annat utfall, mycket på grund av kriget som rasar i Ukraina. Det berättar Hans Kreisel, koncernchef på Swedegas moderbolag Nordion energi för Sveriges radio, Ekot.
– Jag tror att det finns en högre acceptans i Sverige i dag för att bygga en LNG-terminal än då för några år sedan, när regeringen bestämde sig för att säga nej, kommenterar han.
Hans Kreisel och Swedegas menar att det handlar om att stötta sjöfarten och den svenska industrin. Men att världens sjöfart ska övergå till fossilgas är varken förenligt med Parismålen eller sjöfartsindustrins eget klimatmål om att halvera sina växthusutsläpp till 2050. Det slogs fast i en rapport från University College Londons konsultbolag UMAS 2018.
”Vore ju verkligen helgalet”
Karin Pleijel, Miljöpartiets ledare i Göteborg, häpnar över att höra att Swedegas nu dammat av sina planer.
– Det vore ju verkligen helgalet om man tänker att vi ska ha in mer gas och förvärra de problem vi redan har. Det är verkligen ingen lösning, även om det presenteras som en kortsiktig sådan. Vi har otroligt kort tid på oss att minska utsläppen och en sådan här plan håller inte långsiktigt, säger Karin Pleijel.
Hon förespråkar istället biogas som ett bättre alternativ.
– Vill man utesluta rysk gas så är det ju biogas ett bra alternativ. Men en lösning som innefattar mer fossilgas är ingen riktig lösning.
I förra ronden bjöd Fossilgasfällan och andra organisationer upp till starkt motstånd mot terminalen. Även Naturvårdsverket var kritiska, och Karin Pleijel hoppas på lika stark mobilisering nu. Att regeringen skulle fatta samma beslut en gång till utan sådana röster vågar hon inte hoppas på.
– Nu finns det ju ett visst parti som inte sitter med i regeringen längre. MP. Så jag kan ju känna viss oro över att Socialdemokraterna den här gången får bestämma själva. Men vi får hoppas att de lyssnar på miljöröster.