Klimatplanen ”Fly net zero” ska enligt IATA minska flygets utsläpp i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål, till år 2050. En slutsats som den svensk-brittiska tankesmedjan New Weather kallar ”greenwash” i en ny rapport.
Tankesmedjan konstaterar bland annat att flygorganisationen helt ignorerar flygets höghöjdseffekter, trots att dessa enligt experter ger lika stor negativ klimatpåverkan som koldioxidutsläppen. Dessutom förlitar sig IATA under de kritiska åren fram till 2035 huvudsakligen på klimatkompensation – en metod för utsläppsminskningar som ofta avslöjats som ineffektiv eller skadlig. Efter 2035 ska de fossila bränslena enligt planen ersättas av biobränslen.
449 miljarder liter
Enligt IATA:s beräkningar kommer flygindustrin sluka 449 miljarder liter biobränsle år 2050. Mängden motsvarar tre gånger dagens totala globala produktion av flytande biodrivmedel, men varifrån dessa ska komma analyseras inte. Att även biodrivmedel orsakar stora koldioxidutsläpp nämns inte heller.
Samtidigt förutser IATA att antalet flygpassagerare år 2050 är dubbelt så många som idag.
– Om klimatplanen genomförs kommer utsläppen från flygsektorn orsaka lika stora klimatskador som idag, samtidigt som flyget äter upp stora delar av 2000-talets koldioxidbudget, säger Gunnar Lind på svenska New Weather.
Enligt tankesmedjan innehåller flygbranschens klimatplan så många vilseledande uppgifter att de nu väljer att anmäla planen till Reklamombudsmannen (RO).
– Vi har ett starkt case, men jag är rädd för att RO kommer döma till branschens fördel och komma undan med det här, säger Gunnar Lind till Aktuell Hållbarhet.