Inrikes
PRO:s krav: Bankerna måste ersätta sina bedragna kunder
Dagens ETC.
Bankkunder som blivit lurade av bedragare har rätt till ersättning, enligt både Högsta domstolen och Allmänna reklamationsnämnden. Ändå vill bankerna inte betala. Nu kräver PRO att de tar större ansvar.
Bedrägerier där äldre på olika sätt luras så att någon annan får tillgång till deras internetbank, eller där de luras att föra över pengar, har blivit allt vanligare. Det menar PRO, pensionärernas riksorganisation. Men bankerna har hittills inte velat ersätta de kunder som blir av med pengar. I somras kom dock ett avgörande i Högsta domstolen som kan få betydelse. Domstolen slog fast att en man som lurats av en bankbedragare har rätt till 385 000 kronor i ersättning av banken. Dessutom ska de betala hans rättegångskostnader. Även ARN, Allmänna reklamationsnämnden, har kommit fram till att bankerna ska betala tillbaka till de kunder som har blivit lurade. PRO menar att bankerna nu måste följa ARN och Högsta domstolen.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.
Läs digitalt i 3 mån
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.
Betala per år
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.