Hoppa till innehållet

Tre frågor

Sofie Axelsson: ”Självklart kan jag inte sluta granska skolan”

Dagens ETC-reportern Sofie Axelssons bok ”Valfrihetens pris” om den svenska marknadsskolan går nu att läsa som följetång.

Dagens ETC-reportern Sofie Axelssons bok ”Valfrihetens pris” om den svenska marknadsskolan går nu att läsa som följetång.

Bild: Illustration/Bokomslag: Johan Svensson, Foto: Linnéa Tammerås

Dagens ETC.

Sofie Axelsson, reporter på Dagens ETC, vars ­granskande reportagebok ”Val­frihetens pris – hur marknads­skolan leker med vår framtid” börjar idag gå som följetong i tidningen.

Det började som en artikelserie och slutade med en bok. Varför kan du inte sluta granska skolvärlden, särskilt då den som drivs i företagsform?

– Jag hör ofta folk säga att mitt barns friskola är minsann bra. Men det är inte de ­enskilda skolorna som är de största problemen utan felen som är inbakade i systemet. Exempel­vis att det finns många som tycker det är viktigare att tjäna pengar än att värna om eleverna. Betyg används som konkurrensverktyg. Kösystemet spär på skolsegregationen. För lite resurser läggs dess­utom på skolan.

– Alla dessa faktorer påverkar denna och kommande generationers skolgång och vårt framtida samhälle. Självklart kan jag inte sluta granska skolvärlden.

Friskolereformen fyllde 30 år i fjol. Hur skulle du sammanfatta tre decenniers utveckling med tre meningar?

– Skolsystemet vi har i ­Sverige är unikt, diktaturens Chile var det enda landet som införde ett liknande system och det har på senare år avvecklats eftersom att det inte fungerade. Det vi sett är en marknadisering av skolan, elever blir till kunder istället för samhällskritiska medborgare. Förutom lycksökare och riskkapitalister som ser skolan som en stabil marknad att tjäna pengar på har friskolesystemet också lett till att fler elever än tidigare får en sämre skola och kvalitet, både i friskolor och på kommunala skolor.

Du har fler skolrelaterade granskningar på gång. En kommer redan nästa vecka. Vad kan du säga om den?

– Den handlar om en av de grundläggande anledningarna till att det nuvarande skolsystemet har varit så bevarat och försvarat de senaste tre decennierna: de nära relationerna som tycks finnas mellan politiker, näringsliv och lobbyister.

Ämnen i artikeln