Hoppa till innehållet

Media

Så framställs de superrika i svenska medier

Bild: TT, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

Hårt arbetande. Riskbenägna, innovativa och ansvarstagande. En ny avhandling analyserar svenska mediers skildring av de allra rikaste – och visar på risken att man normaliserar ojämlikhet.

– Så länge som de superrika anses förkroppsliga den nyliberala erans ideal, som hårt arbete, risktagande och en entreprenöriell attityd, så ifrågasätts inte ojämlikheten bakom, säger Axel Vikström, medieforskare.

En ny avhandling, som Axel Vikström, doktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet, står bakom, analyserar hur svensk media beskriver de så kallade superrika. Resultaten visar på en ambivalent bild.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser