Hoppa till innehållet

Inrikes

Gymmet gav 13-åring energidryck i välkomstpresent

Enligt organisationen Svensk Dagligvaruhandel bör energidryck inte säljas till barn under 15 år.

Enligt organisationen Svensk Dagligvaruhandel bör energidryck inte säljas till barn under 15 år.

Bild: Shutterstock (montage)

Dagens ETC.

Markus Karlssons 13-åring fick energidryck som välkomstpresent när han köpte ett gymkort. Trots att unga avråds från att dricka och att branschen satt en åldergräns på 15 år.

– Vad fan gör de där energidryckerna på en gymkedja, oavsett ålder? säger den upprörda föräldern. Och får medhåll av expertisen.

Det är lätt att få uppfattningen att träning och energidryck går hand i hand. I gymkedjornas entréer trängs olika märken av energidryck på hyllorna bredvid proteinpulver. Och i reklam marknadsförs dryckerna av människor som sportar. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser