ETC nyhetsmagasin
Att drastiskt minska vinodlingens bidrag till den globala upphettningen är enkelt – gör mindre vin. Men genom att strunta i det moderna jordbrukets kryckor som konstgödsel och bekämpningsmedel, och genom att låta traktorn stå, binder vingården växthusgaser istället för att släppa ut dem.
De småskaliga naturvinsodlare som vi följer här har en ekologisk, halvvild odling.

”När vinodlare inser att plöjning av jorden är en katastrof för miljön kommer vi att träda in i en ny era”
– CHARLES SOULIER, LES FRÈRES SOULIER

Guillaume Soulier började med en dröm om att plöja sina ekologiska vingårdar med häst, men insåg att plöjning är en katastrof för miljön. Idag är halvvilda vinodlingar deras grej. Träd, gräs och örter tillåts sprida sig och allt lämnas på marken, som mat för svampar och maskar. De använder inga maskiner, endast får, getter och en häst som betar under vintern. Deras mål är en hälsosam jord som binder koldioxid istället för att avge det. Men folk, inklusive deras mamma, tycker att vinodlingen ser stökig ut och förstår inte vad bröderna vill åstadkomma.

LES FRÈRES SOULIER
PLATS: Gard, Frankrike.
FÖRSTA SKÖRD: 2015.
STORLEK: 17 hektar, varav tio hektar vinmark.
DRUVOR: Syrah, Grenache, Mourvèdre, Carignan, Picardan, Counoise, Terret noir, Muscardin, Brun argenté.
VINER: Vert de gris, Rebèche, Botrytis.

”Det är modigt att bli maskinfri, men det tar på kroppen”
– CATHERINE DUMORA, L’ÉGRAPPILLE

Både som antropolog och vinmakare har Catherine Dumora samma mål: Att bygga relationer mellan natur och människor. Hennes arbete på vinodlingen liknar hur det var förr i tiden, innan maskinerna. Hon sätter aldrig en spade i jorden och föredrar övergivna vingårdar och att köpa druvor från ett nätverk av gamla ekologiska odlare. Catherine Dumora är kritisk mot den traditionella vinindustrin och dess beroende av känsliga vinrankor som kräver ständig tillsyn, besprutning och brutal beskärning. Hon vill istället göra sina vinrankor sällskap, och befria dem från människans dominans.

L’ÉGRAPPILLE
PLATS: Auvergne, Frankrike.
FÖRSTA SKÖRD: 2012.
STORLEK: 1,5 egna hektar, samarbetar också med andra odlare.
DRUVOR: Gamay och hybriden 54–55.
VINER: (R)ti, Égrapi(j), Zid(u).

”Genom såna här experiment upptäcker du en produkts själ, naturens själ”
– THIERRY HESNAULT

Thierry Hesnault ser det som sitt kall att arbeta med vinrankor som är över hundra år gamla, och använda uråldriga metoder. I nästan 15 år gjorde han vin i en källare utan elektricitet och rinnande vatten. Det handlade om att använda de resurser han hade – och bevisa att man inte behöver mycket för att göra bra vin. Han har fortfarande kvar sin omoderna grotta i utkanterna av Chahaignes i nordvästra Frankrike, men idag har han också en annan källare, med rinnande vatten och elektricitet. Även om han fortfarande använder minimalt av båda resurserna.

THIERRY HESNAULT
PLATS: Chahaignes, Frankrike.
STORLEK: 3,5 hektar.
DRUVOR: Plantet, Pineau D’Aunis, Gamay, Pinot Noir, Chenin Blanc.
VINER: (R)ti, Égrapi(j), Zid(u).

”Jag vill ha vinerna nära intill mig”
– GÉRALDINE DUBOIS, LA TÊTUE

Etiskt vin, det är vad Géraldine Dubois vill göra. För henne innebär det hela kedjan: Från vinodlingen via källaren till hur vinerna hittar sin väg till konsumenterna. I centrala Lyon gör hon vin från druvor som hon odlar i närheten av staden. Hon säljer och levererar dem lokalt till restauranger, mestadels med cykel. Och hon samlar in, diskar och återanvänder flaskorna. Hennes fokus på den lokala marknaden möts inte med entusiasm: Många restauranger och barer förstår inte vad hon håller på med.

LA TÊTUE
PLATS: Lyon, Frankrike.
FÖRSTA SKÖRD: 2021.
STORLEK: En hektar (en minskning från sju hektar 2024).
DRUVOR: Gamay.
VINER: Le Rouge.

”Om du tänker på vin som levande blir det rimligt att bjuda det på ett äventyr”
– SUNE ROSFORTH

En hel del vin transporteras till havs, men det är inte många transporter som är utsläppsfria. Det är vinerna som kommer med Tres Hombres. Segelfartyget som den danska importören Rosforth & Rosforth har använt sedan 2012 har ingen motor, och seglar in i centrala Köpenhamn två gånger om året, lastad med vin. Vad som började som fantasier medan han nagelfor kartor över europeiska vattenleder, har nu blivit ett av de sätt som Sune Rosforth transporterar vin till Skandinavien på. Men det kommer med ett pris. Nollutsläppstransporten kostar mycket mer än att frakta lasten med diesellastbil.

ROSFORTH & ROSFORTH
PLATS: Köpenhamn, Danmark.
GRUNDADES: 1994.
VINER: Olivier Cousin, Château de Passavant, Mark Angéli.
Har du redan ett konto? Logga in här
Få tillgång till all vår journalistik - bli medlem på ETC!
Vi gör det för att fria medier provocerar.
Vi gör det för att journalistik är demokrati.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.