Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Inget stöd i riksdagen för skatt på privatjet

Till innehåll
Bild: Montage. Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag / Shutterstock

Dagens ETC

I Storbritannien höjs röster för att lyxbeskatta klimatbelastande privatjets, i andra europeiska länder diskuteras frågan på regeringsnivå. Men i Sverige, där lyxflygandet subventionerades med 116 miljoner bara under 2021, tycks tillräcklig politisk vilja till förändring saknas.

Naturskyddsföreningen kräver nu att regeringen agerar.

– Det är en liten skara människor som upptar en stor del av vårt utsläppsutrymme, säger David Kihlberg, organisationens klimatchef.

Att tanka sin privatjet är nästan hälften så dyrt som att tanka sin fossildrivna bil. Detta trots att bara tio minuters resa med privatjet släpper ut ett ton koldioxid i atmosfären, vilket motsvarar ett kvartals genomsnittligt bilåkande. Belgien inför nya beskattningar på privatjetsflyget och i Frankrike har regeringen lovat detsamma. Krav på den brittiska regeringen på hård lyxbeskattning framförs nu i Storbritannien från den inflytelserika ideella organisationen Campaign for Better Transport. Men i Sverige, där Dagens ETC:s granskning har visat att privatflyget årligen subventioneras med hundratals miljoner i skattelättnader och statsbidrag, har regeringen undvikit att svara på liknande krav, en linje de tycks bibehålla.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser