Hultsfred. Ansökan om energigemenskap är inlämnad. Om den godkänns kan detta bli ett viktigt pilotprojekt.
Bild: ETC SolETC Sol
ETC Sol har nu tillsammans med Hultsfreds kommun lämnat in en ansökan till Energimyndigheten om att bilda en energigemenskap kring den nya solparken på 11,5 megawatt i Hultsfred. Tanken är att den solel som produceras ska kunna användas direkt av närliggande verksamheter, i stället för att enbart skickas ut i elnätet. ”Ansökan är inlämnad och vi hoppas på svar senare i vår”, säger Gahangir Sarvari på ETC Sol.
Gratis läsning, ingen inloggning krävs
Detta kanske också intresserar dig
ETC Bygg byter bank i Växjö – vill frigöra kapital för fler klimatpositiva hyreshus
Tears of the Fatman laddar för hemmaspelning i ETC Solpark
Sarah Klang till ETC Solpark 26 juni – en av Sveriges starkaste röster
ETC startar nytt IT-bolag – vill utmana techjättarna med svensk infrastruktur och solel
Grönt ljus för energigemenskap i Hultsfred – Ei godkänner ETC Byggs modell