Kommentar/Andreas Gustavsson.

2020-03-23 16:00
Bild: Björn Larsson Rosvall/TT / Dagens ETC
Puffetikett
Dagens ETC

Volvo kör med utpressning – skamligt att dela ut miljarder till ägarna

Nu får vi hoppas på att de största ägarna till sist gör klart att de inte vill ha några miljarder, inte under dessa omständigheter.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det är en svår avvägning, säger Volvos presschef till Dagens ETC. Dela ut eller inte dela ut till aktieägarna? Men så har Volvo ändå bestämt sig för att dela ut, närmare tolv miljarder kronor. 

Utdelningar som företeelse kan alltid diskuteras. För är det inte rimligt att anställda också får ta del av ett positivt resultat? Vilka är det egentligen som genererar den där vinsten?

Men nu måste utdelning diskuteras. Volvo har ju permitterat alla sina anställda. Det betyder att staten kliver in. Och det är bra, i bästa fall kan staten ge företaget en respit så att det inte behöver gå till skarpa varsel på grund av pandemins konsekvenser. 

Volvos ledning borde vara oerhört tacksam. Men istället tackar den oss – staten är vi skattebetalare – genom riktigt skamlös utpressning. 

Permittera personal.

Skjuta över löner på staten. 

Dela ut miljardbelopp till ägare. 

Det är ett sådant moraliskt haveri att man nästan saknar ord. 
För vad ska staten göra? Villkora sin insats varpå 20 000 anställda har arbetslöshet att se fram emot? Skapa en komplicerad byråkrati som, efter att viruset har dämpats, straffar de företag som kombinerade skrik på hjälp med feta belöningar till ägarna?

Nej, det är en rävsax.

Och hela detta system måste bygga på förtroende. Att alla inblandade har en kompass som pekat åtminstone åt ungefärligt rätt håll vad gäller grundläggande etik och ansvarstagande under den värsta samhällskris vi haft på många, många decennier. 

Volvos nål snurrar uppenbarligen hej vilt.

Eller så har den fastnat i en praxis som inte längre kan gälla, att ägarnas behov går före alla andra behov. 

Nu får vi hoppas på att de största ägarna till sist gör klart att de inte vill ha några miljarder, inte under dessa omständigheter. Vad säger Industrivärden? AP-fonderna? Unionen?

Det vore sensationellt om inte de senare ställde sig upp på stämman om några veckor och förespråkade att alla pengar ska stanna i företaget. 

Det är dags att gräva djupt efter ett slags kodex som inte får Volvo att framstå som fullständigt moraliskt bankrutt. Till saken hör också att företaget i princip nolltaxerade sig genom 90-talet och ända fram till mitten av 10-talet.

Att då dela ut miljarder till ägarna samtidigt som skattebetalarna finansierar Volvos möjlighet att snabbt kunna starta upp när produktion är möjlig igen…

Det går bara inte.

Eller, det går, men inte utan att varumärket svärtas för all framtid.

AB Volvo 

• Inte samma sak som Volvo Cars. Volvo Personvagnar ingick i AB Volvo fram till 1999. Sedan köpte Ford upp personbilstillverkningen. 2010 såldes Volvo Cars vidare till kinesiska Geely, som än idag är majoritetsägare i bolaget. 

• I AB Volvo ingår bland andra Volvo Lastvagnar, Volvo Bussar och Volvo Penta.