Hoppa till innehållet

Initierat / Stefan Koch

Så blir bilbranschen rik på skuldberg och miljardrullning

Dagens ETC

Efter finanskraschen 2009 räddades världen av att nya pengar flödade in i systemen, fyllde alla hål och återupplivade döende företag och banker. Stefan Koch tar oss tillbaka i tiden och förklarar, med General Motors som exempel, var världen befinner sig i dag – och vem som tjänar på att ­miljarderna rullar.

Tillbaka till 2009. Den amerikanska bostadsbubblan kraschar och med den började allt annat krascha, som den amerikanska bilförsäljningen. Ner från 17 miljoner bilar per år till 9. Likadant överallt. Världens bilindustrier gick på knäna. SAAB gick under. Volvo såldes till Kina, men GM, världens största bilfabrik som också stod på tur för att gå under, räddades av den amerikanska staten med 104 miljarder kronor.

Resten av världen räddades på samma sätt. Nya pengar fyllde alla hål och återupplivade döende företag och banker. För att förstå hur räddningen av världen gick till och var vi befinner oss just nu kan det vara bra att försöka titta på historien om GM mer i detalj. Vi tänker oss att GM förklarar något om hur hela världens ekonomi fungerar, nuförtiden.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln