Hoppa till innehållet

Ojämlikhet

Positiv trend i barns skolresultat döljer mörk baksida

Både mattekunskaperna och klassklyftorna ökar.

Både mattekunskaperna och klassklyftorna ökar.

Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC

Barns matematikkunskaper ökar. Men i ökningens spår har en annan trend upptäckts. Att ojämlikheten ökar mellan barn från olika socioekonomiska grupper. Och allra störst ökning bland nordiska länder uppvisar Sverige.

– Det här är inte bara ett skolproblem utan ett samhällsproblem som vi alla måste gå ihop och lösa tillsammans, säger Kajsa Yang Hansen från Göteborgs universitet.

Det är sedan tidigare känt att svenska barns prestation i matematik visar en uppåtgående trend sedan minst ett decennium. I genomsnitt överglänser vi till och med våra nordiska grannländer, enligt den internationella studien Trends in Mathematics and Sciense Study (TIMSS) som presenterades i slutet av förra veckan med data från 2011-2019.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.