Analys/Johan Ehrenberg.

2020-01-02 11:00
  • Arbetare vid Genral Motors fabrik i Flint, USA.
    Arbetare vid Genral Motors fabrik i Flint, USA.
Puffetikett
Dagens ETC

Nu ser vi bilindustrins kollaps – detta blir konsekvenserna

Så kommer den då, kollapsen. Efter att i 20 år jobbat intensivt på att försena skiftet bort från förbränningsmotorn till olika typer av eldrift har nu de första siffrorna på det kommande sammanbrottet kommit. Varslen ökar i branschen. Miljoner bilar står osålda.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det är inte längre diesel­gate, de europeiska bilmärkenas gemensamma manipulering av utsläppsstatistiken, som driver oron bland kunderna. Utan det faktum att bilbranschen inte kan leverera de alternativa lösningarna för privatbilismen utan försöker hålla uppe försäljningen med medvetna förseningar av leverans av elbilar, med nya modeller men också rabatter och kraftig marknadsföringssatsning på fossildrivna bilar.

Men det fungerar inte. Försäljningen föll med fem procent under 2019 ner till 80,1 miljoner bilar, vilket betyder 4,1 miljoner färre nya bilar. Prognosen kommer från den tyska bilbransch­organisationen VDA och följs av fler runt om i världen. Att det kan ses som en seger för klimatet är en sak. Men det är också en berättelse om en industri som står inför gigantiska problem.

Historiskt misstag

Sverige är ett undantag där bilar främst handlas av företag (tjänstebilar) och där skattehöjningarna nästa år på dem gör att företagen snabbköper före nyår. Men även i Sverige är den stora trenden den snabba ökningen av elbilar. I december är över 100 000 bilar laddbara i Sverige och av dem runt 38 000 riktiga elbilar, inte hybridbilar (som oftast är dieselbilar med lite eldrift som extratillägg.) Ökningen är stor och sker trots att ingen seriös aktör satsar på infrastruktur och enkla laddsystem.  Om man frågar elbranschen eller de som idag säljer bensin och diesel till bilarna så är huvudorsaken osäkerhet eftersom regeringen med opposition storsatsar på biobränsle istället.

Tron att elbilen snabbt kommer ersätta fossil drift är helt enkelt inte där. Vilket alltmer lutar åt att vara ett historiskt misstag. För när väl en ny teknik introducerats som är billigare, renare, enklare och med mer komfortabla bilar, så kommer skiftet gå snabbt. Elbilar är roligare att köra, tystare för passagerare och omgivning, enklare utan en massa servicebehov och billigare i drift. Driftkostnad för en elbil är som lägst 30 öre per mil, som mest fem kronor,  beroende på hur elen köps.

Mest intressant är utvecklingen i Kina. Det är världens största bilmarknad och alltså den som avgör framtiden för de andra. Alla globala bilföretag försöker växa på den kinesiska marknaden men de har allt mindre att erbjuda. Statistiken visar att i Kina, detta snabbväxande land, har fossilbilarna bromsat och faller redan mot tidigare år. Peak fossilbil inföll i januari i år och försäljningen har sedan dess minskat varje månad. Från 1,8 miljoner nya bilar till 1,6 per månad. Total minskning: åtta procent.

Samtidigt fortsätter rena elbilarna öka – fem procent upp – medan hybridbilar minskar – fyra procent ner. I Kina är hybrider ingen populär lösning, det är rena batteribilar som dominerar som alternativ till fossilbilen. Faktum är att hybridbilen inte alls är så populär på andra marknader som i Sverige.

Europa ligger långt efter

I hela Europa ökar elbilarna mer än hybridbilarna och utvecklingen kommer knappast bromsa. Om man gör en prognos över hur bilmarknaden kommer förändras kan man till exempel få fram den här kurvan som du ser intill, hämtad från professor Ray Willis.

Det här är inte en bild bilföretagen vill se. Det visar en fullständig krasch för den fossila bilen baserad på en ändrad efterfrågan när människor får klart för sig elbilens fördelar ekonomiskt och miljömässigt. Och det ska då ske på bara några få år.

När människor börjar förstå att fossilbilen kommer minska snabbt så inser de flesta också att deras dyra bil riskerar bli värdelös på andrahandsmarknaden. Och för de flesta är ju en bil något man måste ha, men också något man vill ska behålla ett högt värde vid ett byte.

Vem vågar då köpa en bil som rasar i värde?


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Om detta skulle bli verklighet betyder det hundratusentals förlorade jobb i Europas bilfabriker som idag ligger långt efter USA och Kina.

Men för Sveriges del skulle den här utvecklingen också innebära ett politiskt misslyckande eftersom hybridbilen försvinner om bara några år. Idén med biobränsle som framtidslösningen och långsamt växande elbilsmarknad kommer då på skam.

Jättarna långt efter Tesla

En annan internationellt mer känd prognosmakare är Tony Seba som åker jorden runt och berättar om skillnaden mellan teknisk utveckling och en teknisk revolution som slår sönder strukturer (du kan se föredrag av honom på ETC Play.) Även enligt honom tar skiftet inte 30 år, som bilindustrin hoppas på och lovar sina kunder, utan under tio år.

Det finns därmed en anledning till att börsvärdet på lilla Tesla är större än på giganter som GM. Den som är först i det här racet blir också störst. Det som avgör takten i omvandlingen är hur fort nya elbilsfabriker och batterifabriker byggs, inte kundernas ovilja. Erbjuder branschen elbilar med lång räckvidd och rimligt pris så finns det små orsaker för bil­köpare att välja det dyrare fossila alternativet. Begagnatmarknaden kommer fortsätta ytterligare ett antal år men nya bilar kommer inte vara fossilbilar.

Så vad gör bilbranschen åt det?

Hittills har svaret varit rabatter, förseningar, fantastiska futuristiska ”konceptbilar” som ska komma ”så småningom” och så en extremt massiv marknadsföring av nya modeller av fossildrivna bilar. Ofta med ordet ”frihet” och ”revolution” i annonstexterna.

Branschen har också ökat privatleasing vilket i praktiken innebär att köparen hyr en bil under några år. Men behovet av att samtidigt visa sig framåt i elbilsfrågan har ökat i takt med att elbilarna faktiskt börjar säljas i miljonupplagor globalt.

Volvo tvingas visa upp sin elbil XC40 Recharge, fast man inte kommer kunna leverera den förrän tidigast sent nästa år. Seat, Kia och de tyska märkena gör annonser om att deras modeller ”snart kommer i eldrift” medan BMW bromsar sin elbil i3 för att kommande år få ut dyrare varianter i sitt vanliga sortiment. Mini Coooper börjar produceras som elbil nu.

Men det är egentligen bara Jaguar och Porsche som lanserat en bil likvärdig dominanten Tesla. Fast ännu dyrare. De stora som i flera år satsat på elbilar (Nissan och Renault) har båda valt småbilar och inte utmanat sina egna stora modeller. Drömmen har varit elbil som en nisch, inte som en utmanare.

Anställda tvingas betala

Samtidigt pågår en desinformation kring elbilar. Det är envetna påståenden av ungefär samma karaktär som de klimatförnekare brukar sprida om klimathotet. Det är slarvigt gjorda rapporter som ändå emellanåt letar sig in i SVT:s nyhetsflöde eller rentav i The Guardian som nyligen hade en artikel från en pensionerad forskare som menade att elbilen skapade större utsläpp än dieselbilen. Den här desinformationen är återkommande (hur den går till kan du se i artikeln här bredvid) och har egentligen bara ett syfte. Skapa osäkerhet.

Men andra siffror berättar att bilproducenterna ser hotet.

Varslen från Daimler, GM, Volkswagen och de andra jättarna ökar. Även japanska producenter som Nissan minskar jobben. De vet att produktionen kommer att falla och att de dessutom får lägre vinstmarginal på elbilar. En elbil är en enklare produkt utan lika många delar och med betydligt färre anställda vid global massproduktion kommer priset
också kunna sjunka snabbt.

Det kan låta som en bra affär men är ingen god nyhet för fordonsjättarna globalt som försökt styra utvecklingen.

Det som kunde vara fram­tiden kan istället bli biljättarnas kollaps.

Och priset kommer inte betalas av ägarna utan av hundra­tusentals anställda som inte längre får plats vid det löpande band som varit själva symbolen för industrisamhället.

Neddragningar på gång

BMW

Daimler

Fiat Chrysler

Ford

General Motors

Jaguar Land Rover

Nissan

Opel

Volkswagen och Audi