Ekonomi.

2017-07-07 13:15
Lokalvårdaren Veronica Thiello kan inte se hur städverksamheten på pendeltågen ska skötas med den planerade nedskärningen. Bild: Mattias Göthberg
Lokalvårdaren Veronica Thiello kan inte se hur städverksamheten på pendeltågen ska skötas med den planerade nedskärningen.

Nästan hälften av pendeltågsstädarna riskerar sina jobb

Alla firar inte när pendeltågsstationerna öppnar på söndag – invigningskalaset kommer mötas av ett demonstrationståg med städare.

När två nya pendeltågsstationer slår upp portarna på söndag med pompa och ståt är det inte alla som firar. Under kalaset på Odenplan kommer invigningstalarna – statsminister Stefan Löfven och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons – att mötas av ett demonstrationståg med städare.

– Det här är en klassiker i upphandlingsbranschen. Ett företag lägger sig så lågt att de inte får ihop verksamheten, säger Rainer Andersson som jobbat tio år som lokalvårdare i pendeltågstrafiken och är förtroendevald på Seko Pendelklubben.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Redan nu tas det in upp emot 20 personer extra dagligen, hävdar facket. Lokalvårdaren Veronica Thiello, ser inte att verksamheten kommer att vara möjlig att bedriva med den planerade nedskärningen, och med bibehållen respekt för det arbetsmiljörättsliga regelverket.

– Det verkar som att de vill att vi ska springa och städa, säger hon.

Underentreprenörer

Stockholms landsting har genom en offentlig upphandling lagt ut på företaget MTR Express att driva pendeltågen i Stockholm. MTR har i sin tur avtalat med Solreneriet om att sköta städningen, och det är Solreneriet som nu varslar 90 personer om uppsägning. I samband med att Solreneriet tog över städuppdraget vid årsskiftet skedde en verksamhetsövergång där 195 anställda följde med från den tidigare underentreprenören. Det var fler än Solreneriet hade räknat med.

– Vi tog över en befintlig organisation och har därefter identifierat en övertalighet. Våra kalkyler går inte ihop just nu, säger Josephine Johansson, personalchef på Solreneriet.

De som arbetar med städning av pendeltågen menar själva att de redan i dag är underbemannade, hur ser du på det?

– Det är skillnad mellan vårt avtal med MTR och vad som gällt tidigare. I dag utför vi tjänster som den förra underentreprenören utförde men som inte vi ska utföra, vilket innebär att vi har för mycket personal i verksamheten. Därför måste vi nu anpassa vår organisation till vad som är avtalat med MTR, säger Josephine Johansson.

30 miljarder

Landstingets kontrakt med MTR är värt 30 miljarder kronor och gäller från december 2016 och minst 10 år framåt. Varje månad får Solreneriet ca 5,5 miljoner kronor från MTR för sitt uppdrag samtidigt som Solreneriet har kostnader på 8,5 miljoner, enligt fackförbundet Seko.

Karin Åkersten, ordförande i Seko Stockholm, har i en debattartikel väckt frågan om hur stora summor av skattebetalarnas pengar som slussas vidare i vinst till MTR:s ägare i Hong Kong, samtidigt som städarna görs arbetslösa.

– Solreneriet är inte utan skuld. Men ansvaret faller framför allt på landstinget som skött upphandlingen och på MTR, som uppenbarligen har lagt ett underbud. Hela upphandlingsprocessen är felaktig där den som bara lägger lägsta budet vinner. Städarna har yrkesstolthet och blir påpiskade av arbetsgivaren så att de levererar även om de är stressade, och på så sätt kan även ett underbud vinna, säger Carolin Evander som är ombudsman på Seko.

Lokalvårdaren Rainer Andersson delar den bedömningen.

– Det är MTR som gynnas av detta eftersom de kan lägga ut städningen billigt, säger han.

I MTR:s ögon är det upp till Sol­reneriet själva att organisera sitt arbete inom ramen för avtalet.

– Vi har tagit in anbud från flera städbolag och sedan tecknat ett funktionsavtal med Solreneriet, där de säger att de klarar av att städa enligt nivån i avtalet, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Riskerar det att bli smutsigt på pendeltågen om 90 av 195 städare sägs upp?

– De avgör själva hur de utför upp­draget, och vi utgår från att de följer avtalet helt enkelt. Det blir en spekulation vad som händer om så inte sker, och där är vi inte nu, säger Claes Nyberg.

Landstinget reagerar inte

Ur landstingets synvinkel finns det ingen anledning att reagera, hävdar Trafiknämnden som menar att de gjort en upphandling på samma sätt som de alltid gör och att MTR hittills följer vad de lovat i avtalet.

– Vi har i upphandlingen ställt krav på att MTR ska leverera en robust och kvalitativ pendeltågstrafik. Det följer vi sedan upp genom att mäta olika kvalitetsparametrar och så länge vi inte får indikationer om någonting annat förväntar vi oss att de levererar inom det avtalet, säger moderaternas pressekreterare Claes Wersäll.

Just nu pågår förhandlingar mellan facket och Solreneriet – och vad de kommer att resultera i är ännu oklart. När lokalvårdarna marscherar till invigningen på Odenplan på söndag är det därför med osäkerhet om framtiden.

Fakta: Solreneriet

Solreneriet planerar att säga upp 90 av 195 lokalvårdare i Stockholms pendeltågtrafik. Ekonomi är enda anledningen.

Enligt de anställda är lokalvårdarna redan innan denna nedskärning underbemannade.

Fackförbundet Seko förhandlar nu med Solreneriet för att hitta en lösning på situationen.

Framtiden för de 90 personer som varslats står på spel, liksom arbetsmiljön för de kvarvarande.