Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Fondbolag tapetserar Stockholm med kontroversiell ”klimatkapitalism”

Reklam för ”klimatkapitalism” har dykt upp på såväl fasader som i tunnelbanan runt om i Stockholm. Bakom kampanjen ligger fondbolaget Proethos, vars grundare Magnus Alfredsson tycker att staten behöver gå in och reglera marknaden.

Reklam för ”klimatkapitalism” har dykt upp på såväl fasader som i tunnelbanan runt om i Stockholm. Bakom kampanjen ligger fondbolaget Proethos, vars grundare Magnus Alfredsson tycker att staten behöver gå in och reglera marknaden.

Bild: Proethos, Stina Stjernkvist/TT (montage)

Dagens ETC.

”Klimatkapitalism” är titeln på en påkostad reklamkampanj som under en tid synts i huvudstaden. Det handlar om marknadsföring av fonden Proethos, och utgör enligt vissa en aggressiv grönmålning av kapitalismen. Reklam­makarna slår ifrån sig kritiken.

– Vi vill tilltala människans girighet, och få den att jobba för planeten, säger marknadschefen Jennie Östholm.

”En flagrant självmotsägelse”, tycker en ilsken twittrare. ”Riv ner skiten”, twittrar Syndikalistisk ungdom. ”Genuina och kompetenta i det de gör”, anser klimatpsykologen Frida Hylander. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser