Trafik
Debatt: Tidös bilkramande ökar klyftorna i Sverige

Malin Östh, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (V), Anna Sehlin opppositionsregionråd Region Stockholm (V) och Maria Mustonen, ledamot trafiknämnden Stockholms stad (V), skriver debatt om bilism.
Bild: Press (montage)Dagens ETC
Regeringen och Sverigedemokraterna öser pengar över massbilismen, medan kollektivtrafiken helt glöms bort. Det är ett svek, både mot klimatet och mot alla svenskar som vänder på kronor för att få ihop sin vardag.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Sedan valet har högerpolitiken rullats ut på område efter område. Trafiken och infrastrukturen är inget undantag. Reduktionsplikten har sänkts, investeringspengar har flyttats från järnvägar till bilvägar och dörren har öppnats för privat finansierade infrastrukturprojekt. Samtidigt subventioneras bilåkande och parkering runtom i landet med skattepengar.
Att detta är dåligt för klimatet vet vi. Utvecklingen har vänt och Sveriges utsläpp ökar, trots mål och löften om motsatsen. Men det är också dåligt för svenskarna. Att så tydligt lägga sitt politiska fokus på massbilismen som regeringen och Sverigedemokraterna har gjort istället för att satsa på kollektivtrafiken kommer att få dystra konsekvenser för jämlikheten i vårt samhälle.
Studenten som knappt har råd att köpa pasta de sista dagarna på månaden har ingen bil, inte heller pensionären som tvingas dra ner på antalet kaffekoppar för att ha råd till hyran. Medan politikens resurser strösslas över flygresor till andra sidan jorden och familjer med två bilar i garaget har tusentals svenskar inte råd att ta tåget för att hälsa på mormor eller farfar. När kollektivtrafiken får stå tillbaka till förmån för bilen är det alltid de med minst pengar som drabbas hårdast.
Det är en obegriplig prioritering.
I Stockholm planeras nya motorvägsbyggen, trots att all forskning pekar på att nya vägar leder till mer trafik, ökat bilberoende och högre utsläpp. Tvärförbindelse Södertörn riskerar att tränga undan en redan beslutad spårvägslinje och Östlig förbindelse är återigen på borgarnas tapet. Samtidigt vägrar regeringen skjuta till pengar för att upprätthålla och bygga ut regionernas kollektivtrafik. Det är en obegriplig prioritering.
Vi i Vänsterpartiet kommer alltid att sätta kollektivtrafiken framför bilismen. Det är samhällets ansvar att garantera alla invånares grundläggande rättighet till tillgänglighet och mobilitet, i hela landet. Vi vill stoppa dyra motorvägsbyggen och lägga resurserna på utbyggd och underhållen räls. Vi vill införa en Sverigebiljett för att göra tåg- och bussresor billigare i hela landet: 450 kronor i månaden för all regional kollektivtrafik.
Många på landsbygden är idag beroende av sin bil för att få vardagen att gå ihop. Mycket behöver göras för att minska bilberoendet i hela landet. Men faktum är att hela samhället tjänar på en utbyggd och mer pålitlig kollektivtrafik, även utanför storstäderna. Satsningar på vägar och bilåkande kommer bara bilägare till del. Det här är en rättvisefråga.
Regeringen talar ofta och gärna om att de inte ”ställer trafikslag mot varandra”. Verkligheten visar något annat. Så länge Ulf Kristersson är statsminister kommer bilen att prioriteras högre än tåget, det är smärtsamt tydligt. Sveriges kollektivtrafiksresenärer behöver en ny regering.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig

"Regeringens kärnkraftsmani gör Sverige till en autokrati"

Var är den värdiga bostadspolitiken?

Trump går inte att lita på – säg upp avtalet med USA

Myndigheten talar om våra barns skärmtid – men inte om deras framtid i klimatkrisen

Lidl, säg nej till turbokycklingar
