Hoppa till innehållet

Tåg

Debatt: Tåget hem till familjen i jul ska inte vara en lyx

Bild: Anders Wiklund/TT, Zanna Nordqvist

Dagens ETC

När Sverige samlas för julfirande ska alla ha råd att resa hem till vänner och familj. Tidö-regeringens politik gjort tågresandet dyrare, krångligare och mindre tillförlitligt. Samtidigt satsar andra europeiska länder på billiga, klimatsmarta resor. Det är dags för en järnvägspolitik som tar den gröna omställningen på allvar och sätter vanligt folk främst.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Decembermörkret lägger sig återigen över Sverige. I fönstren lyser adventsljusstakar, granar inhandlas och kläs inför att släkten ska samlas. Många i landet ska på något sätt resa hem till jul för att träffa nära och kära. Då är det helt orimligt att tågbiljetterna är så hutlöst dyra. Alla ska ha råd att åka hem och fira jul. 

När andra länder i Europa ställer om för klimatet och gör det lättare och billigare för vanligt folk att ta tåget agerar Tidö-regeringen som en dyr bromskloss för tågen i Sverige. Möjligheten till billiga tågresor till platser och personer du tycker om raseras av Tidö-regeringen. Sverige har en järnväg som inte fungerar. Spåren är slitna, ledningsstolpar och kontaktledningar behöver rustas upp. Med nuvarande takt på upprustningen skulle arbetet ta 350 år. I den takten är det först julen år 2375 som tågen beräknas gå i tid. 

Tidö-partierna har med all tydlighet visat att tågen och järnvägen inte är prio. Ett av de första besluten som Tidö-partierna fattade efter valet 2022 var att skrota planerna på nya stambanor för höghastighetståg. Beslutet resulterade i att Sverige gick miste om mångmiljardstöd från EU. Dessutom läggs nattågstrafiken ner mellan Göteborg, Umeå, Öresund och Duved och ut på kontinenten. Tidö-partierna har kort och gott gjort allt för att försvåra tågresandet och håller i stället flygindustrin under armarna. I budgeten för 2024 lade Tidö-partierna till mer pengar till flygplatser än till lärare. 

Tur och retur mellan Sala och Malmö går på cirka 3 000 kronor, fram och tillbaka från Växjö till Östersund kostar omkring 4 000 kronor. Det är förstås helt orimligt. 

I vardagen kämpar vanligt folk med högre priser på mat, el och hyra. Till detta läggs en tågbiljett hem till familjen som för många bränner i fickan. Här kommer några exempel på hur priserna ser ut på SJ:s hemsida: Tur och retur mellan Sala och Malmö går på cirka 3 000 kronor, fram och tillbaka från Växjö till Östersund kostar omkring 4 000 kronor. Det är förstås helt orimligt. 

Vänsterpartiet har ett svar på de höga priserna. Vi kallar det för Sverigebiljetten, som ska gälla för alla regionalresor i landet. Tyskland har redan sin variant som kallas Tysklandbiljetten, där tågresenärer kan åka genom Tyskland för motsvarande 600 kronor i månaden. Nyligen kom nyheten att Norge utreder möjligheten att införa ett fast pris på 499 norska kronor per månad för all regional tågtrafik. 

Drömmen om att resa med tåg i Sverige har på många sätt aldrig känts längre bort än med Tidö-regeringens politik. Samtidigt är drömmen bara ett val bort. I september nästa år är det dags att gå till valurnorna och visa hur många vi är som tycker att det är en självklarhet att det ska vara billigt och enkelt att åka tåg i Sverige. På andra sidan står Tidö-partierna, med en infrastrukturpolitik som fortfarande betraktar höghastighetståg som ”science-fiction”. För högern är den gröna omställningen omöjlig, för dem är allt för dyrt. Vi vill istället ha en politik som vågar tro och arbeta för ett bättre samhälle. Vi längtar tills du kan förverkliga resorna du drömmer om, i Sverige och ut i Europa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.