Hoppa till innehållet

Debatt

Debatt: Sverige går miste om miljarder i uteblivna skatteintäkter på vitt snus

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, är kritisk till att regeringen verkar tro att vitt snus är något svenskt att värna och vara stolt över.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, är kritisk till att regeringen verkar tro att vitt snus är något svenskt att värna och vara stolt över.

Bild: Press

Dagens ETC

Den svenska regeringen hindrar införandet av det uppdaterade tobaksskattedirektivet och Sverige går därmed miste om miljarder i uteblivna skatteintäkter. Intäkter som hade kunnat gå till den svenska vården eller skolan, och som nu går rakt ner i fickorna på Internationella tobaksbolag som Philip Morris International och British American Tobacco.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Med dagens konsumtionsnivåer skulle EU:s föreslagna minimiskatt på vitt snus öka de svenska skatteintäkterna med omkring fyra till fem miljarder kronor per år – samtidigt som produkterna skulle bli väsentligt mindre tillgängliga för barn och unga. Sedan tobaksindustrin lanserade ”tobaksfritt” vitt snus 2016 har bruket av nya nikotinprodukter ökat explosionsartat bland barn och unga. I Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysnings senaste skolundersökning var det bara 35 procent av gymnasieeleverna som uppgav att de var helt nikotinfria och samtidigt som bruket av nya nikotinprodukter ökat kraftigt, har även rökningen ökat från 17 till 21 procent under de tre senaste åren. 

Enligt tobaksindustrin skulle de nya nikotinprodukterna hjälpa vuxna rökare att sluta men både statistik över bruket och marknadsföringen av dessa produkter visar tydligt att det i själva verket är rökfria barn och unga som är tobaksindustrins främsta målgrupp. Med fräscha frukt- och godissmaker, attraktiv design och reklam i sociala medier fortsätter industrin oförhindrat att locka minderåriga in i ett skadligt nikotinberoende. Sju av tio unga säger att produkterna är lätta att få tag på och åtta av tio säger att man köper dem själv, utan att visa legitimation. Trots att vitt snus kan innehålla skyhöga mängder nikotin, framställt av tobak, är det fritt fram att kalla dem ”tobaksfria” och därmed undgå både tobaksskatt och annan reglering som syftar till att skydda barn och unga.

I dagsläget kan man köpa en dosa vitt snus för så lite som 20 kronor och nikotinskatten är ungefär två till tre kronor på en dosa. Skatten varierar med vikten på dosan men helt klart är att det billiga priset gör produkterna extremt tillgängliga för barn och unga. Regeringens hållning i frågan är att tobaksprodukter ska beskattas efter deras farlighet så att de produkter som är farligast beskattas mest. Problemet är bara att det inte går att belägga hur farliga olika produkter är i förhållande till varandra och att även cigaretter är för lågt beskattade i Sverige.

Eftersom det vita snuset fortfarande är en relativt ny produkt på marknaden saknas vetenskapliga studier på hälsorisker kopplade till en längre tids bruk. Vad vi däremot vet är hur skadligt nikotinet är för den unga hjärnan och att det även ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar, stroke och diabetes typ 2. Att använda nikotin under graviditet ökar också risken för missfall och plötslig spädbarnsdöd och nyligen publicerades siffror som visar att andelen unga kvinnor som snusar under graviditet nästan fördubblats i Sverige på kort tid.

I en färsk attityd och kunskapsundersökning gjord av Novus ser vi att så många som sju av tio svenskar vill se höjd skatt på vitt snus. 

Forskning visar också att den som försöker sluta röka med hjälp av snus eller e-cigaretter oftast utvecklar ett blandbruk med fler hälsorisker i stället för färre.

Ett annat argument som tobaksindustrin framför flitigt, är att höjda tobaksskatter skulle leda till smuggling av olagliga produkter, men aktuell statistik visar tydligt att den illegala handeln med tobak inte ökar med höjda skatter. I vissa fall har den till och med minskat under samma tidsperiod som skatten höjts.

Den svenska regeringen verkar även tro att vitt snus är något svenskt att värna och vara stolt över. I ett samtal med finansutskottets ordförande Edward Riedl, är det tydligt att han tror att vitt snus är en potentiell svensk exportsuccé. Sanningen är att det knappt finns några svenska varumärken för vitt snus. Vanliga märken som Velo, Zyn och Nordic Snus ägs av stora multinationella tobaksjättar som British American Tobacco, Philip Morris International och Japan Tobacco International, vilket innebär att vinsterna försvinner i väg ur landet medan kostnaderna för en ny generation nikotinister blir kvar att finansieras av svenska skattebetalare.

I takt med att svenska 15-åringar fastnar i ett skadligt nikotinberoende har allt fler föräldrar fått uppleva konsekvenserna på nära håll. I en färsk attityd och kunskapsundersökning gjord av Novus ser vi att så många som sju av tio svenskar vill se höjd skatt på vitt snus. Detta trots att samma undersökning visar på alarmerande låg kunskap när det gäller nikotinets skadliga effekter på den unga hjärnan. 

Nu är det hög tid att den svenska regeringen lyssnar på sina väljare och höjer skatten på samtliga tobaks- och nikotinprodukter som inte är godkända läkemedel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.