Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Skrota förslaget om gårdsförsäljning

Tack vare modellen med Systembolaget har Sverige minimerat skadorna av alkoholkonsumtion. Att tillåta gårdsförsäljning, som i slutändan skulle luckra upp ­alkohol­monopolet, är ett hot mot folkhälsan, skriver debattörerna.

Tack vare modellen med Systembolaget har Sverige minimerat skadorna av alkoholkonsumtion. Att tillåta gårdsförsäljning, som i slutändan skulle luckra upp ­alkohol­monopolet, är ett hot mot folkhälsan, skriver debattörerna.

Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Det låter harmlöst men handlar i praktiken om fabriksförsäljning, i ett första steg av åtminstone vin och öl, skriver Emmeli Wulfstrand och Lars Ohly på Verdandi.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Systembolaget och det statliga försäljningsmonopolet skapades för att begränsa hälsoeffekter och sociala problem som uppstår helt eller delvis på grund av konsumtion av alkohol. Grunden för Systembolagets tillblivande var en insikt om att alkohol inte är en vara som andra. Försäljningen och konsumtionen av alkohol leder tilll effekter för enskilda, anhöriga och samhället som få varor kommer i närheten av.

Nu ifrågasätts och attackeras Systembolaget från flera håll. Från andra länder som monterat ner försäljningsmonopol av alkohol vet vi att effekterna blivit ökande konsumtion och fler alkoholskador. Samhällets kostnader har ökat när försäljningen privatiserats och alkohol säljs i vanliga livsmedelsbutiker.

De främsta effekterna av att alkohol­monopolet skrotas kommer att handla om pris, tillgänglighet, reklam och marknadsföring. Och det var just för att kunna använda dessa komponenter för att motverka alkoholens skadeverkningar som monopolet en gång kom till. Tack vare den modell som vi valde i Sverige har vi haft lägre dödlighet i alkoholrelaterade sjukdomar, färre alkoholrelaterade misshandelsfall, färre barn som vuxit upp i missbruksmiljöer och lägre samhällskostnader än vad som varit fallet utan Systembolaget.

Nu hotas denna modell. Marknadsliberala tankesmedjan Timbro talar klarspråk och vill helt skrota Systembolagets försäljnings­monopol.

Deras största problem för dem är att en stark folkopinion inte delar deras uppfatning om att avreglering är det bästa sättet att hantera alkoholförsäljning i Sverige. Undersökning efter undersökning visar att svenska folket vill ha kvar Systembolaget. Den senaste undersökningen, presenterad av TV4, visar att 63 procent av svenskarna vill att Systembolaget ska ha monopol på försäljningen av öl, vin och sprit. För att komma förbi detta för Timbro nedslående resultat har man lanserat så kallad gårdsförsäljning av alkohol.

Det låter harmlöst men handlar i praktiken om fabriksförsäljning, i ett första steg av åtminstone vin och öl. Fabriksförsäljningen ska i början omgärdas av vissa restriktioner men ingen kan väl tro att detta är Steget, snarare handlar det om steg 1 i planen att skrota monopolet.

EU:s regelverk tillåter inte ett försäljningsmonopol som det svenska men i medlemskaps­förhandlingarna erhöll Sverige ett undantag som gjorde att Systembolaget kunnat leva kvar. Om ­Sverige på egen hand luckrar upp detta monopol kommer som ett brev på posten som förr i tiden krav ställas på att det svenska ­monopolet ­måste upphöra.

I TV 4:s undersökning ville en majoritet tillåta gårdsförsäljning om detta går att kombinera med bevarat Systembolag. Men det är just det som inte går. De som vill skrota monopolet försöker använda frågan om fabriksförsäljning för att lyckas i sina attacker på Systembolaget och därmed på den svenska alkoholpolitiken.

Slut upp bakom en solidarisk alkoholpolitik som minimerar skadorna av alkoholkonsumtion, som värnar barn som riskerar att växa upp i missbruksmiljöer och skrota förslaget om så kallad gårdsförsäljning.

Priset blir för högt.