Hoppa till innehållet

Replik

Debatt: Ordningsregler på IES uppfyller inte sitt syfte

Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Dagens ETC.

Klädkoden på Internationella engelska skolan skapar studiero, trygghet och disciplin. Det anser grundaren Barbara Bergström. Men varför ger eleverna så låga betyg till verksamheten? skriver Åsa Plesner.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Barbara Bergström vill ha respekt för syftet med IES ordningsregler, nämligen att skapa studiero. Bergström utgår också från att reglerna ska leda till avsedda effekter. Det jag ville rikta fokus på i min kommentar var oavsedda effekter med ordningsreglerna. Även den som har ett gott uppsåt kan ju råka ställa till med problem.

IES Täby, skolan som uppmärksammades i Aftonbladet och som jag kommenterade, får lägre betyg av eleverna i år 9 än rikssnittet både vad gäller kränkningar, ordningsregler, trygghet och studiero.

Ordningsreglerna uppfyller alltså inte det syfte som Bergström vill tala om. Bergström uppger att hon ändå har ”närmast totalt stöd från elevernas föräldrar”. Just det är en del av vad som oroar mig. 

Bergström lägger fokus på vad föräldrarna tycker istället för vad eleverna upplever. Det har hon gemensamt med hederskulturer, även om uppsåtet är ett annat.