Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Omöjligt driva klimatpolitik med Alliansen

Daniel Helldén, Miljöpartiets trafikborgarråd, har inlett förhandlingar med Moderaternas Anna König Järlemyr och övriga allianspartier i syfte att bilda en blågrön majoritet i Stockholm.
Daniel Helldén, Miljöpartiets trafikborgarråd, har inlett förhandlingar med Moderaternas Anna König Järlemyr och övriga allianspartier i syfte att bilda en blågrön majoritet i Stockholm. Bild: Foto: Fredrik Sandberg/TT, Johan Jeppsson/TT, Christine Olsson/TT

Dagens ETC.

Nu. Klimatet kan inte vänta, sa Miljöpartiet i sin valrörelse. Det är våra båda partier helt överens om, och våra partier hamnar också högst upp på rankingen över de mest klimatvänliga partierna. Det är därför beklagligt, och svårt att förstå, att Mp är beredda att överge ett sådant samarbete för att i stället sätta sig tillsammans med de partier som hamnar längst ned på samma rankningar.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vi vet hur det hade sett ut i Stockholm om vi inte hade styrt ihop under de fyra år som gått. Det ambitiösa målet om att bli en fossilbränslefri stad senast 2040 hade inte kommit till. Inte heller beslutet om att lägga ner kolkraftverket i Värtahamnen senast 2022. Naturreservatet i Rågsved hade inte blivit av. Faktum är att vi tillsammans ville gå ännu längre men stoppades av den borgerliga riksdagsmajoriteten. Vi ville lägga ner Bromma flygplats och låta trängselskatterna gå till kollektivtrafik i stället för nya vägbyggen.

Nu sätter sig Mp med politiska partier som har lägre målsättningar eller rakt motsatta mål i många av de viktigaste klimat- och miljöfrågorna. Alliansens främsta vallöfte var den enorma motorvägssatsningen Östlig förbindelse. Blir den av nu, med Mp:s stöd? Miljöpartiets profilfråga om miljözoner för att minska avgaserna i Stockholms innerstad - ska den skrotas? Blir det fler naturreservat? Nu finns risken att både Brommaflyget blir kvar och att Arlanda byggs ut ordentligt, eftersom Alliansen ju inte alls vill minska flygandet.

Det är svårt att förstå hur ett parti vars själva ursprung är att slå vakt om miljön – och som säger att det ska ske Nu– är beredda att gå samman med partier som inte alls delar deras gröna visioner. Daniel Helldén, miljöpartiets trafikborgarråd och förhandlare, talar därför knappast alls om miljön när han ska förklara detta. Istället talar han om att han inte kan göra något annat för att hålla borta SD:s inflytande.

Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141  

Men det argumentet tål inte att synas. Under de senaste fyra åren har det rödgrönrosa styret gjort att Stockholm haft en tydligt antirasistisk politik medan de oppositionspolitiker Helldén nu vill sätta sig med från M och Kd talat öppet om samsyn och samarbete med SD. Är det i namn av antirasismen han ska förhandla med de partier som redan nu närmat sig SD i en mängd frågor?

Om Sverigedemokraterna är vågmästare i kommunfullmäktige är helt upp till om vi övriga partier låter det ske. Över 90 kommuner styrdes förra mandatperioden i minoritet, men med olika typer av samarbeten över blockgränsen. De rödgrönrosa partierna är fortfarande det största blocket i Stockholm, och vi menar att det vore fullt möjligt att styra i minoritet.

Vi har samarbetat med många miljöpartister på olika nivåer och vet att de är genuina klimatkämpar och antirasister. Det är svårt att se att sådana medlemmar och väljare – varav många i senaste valet var röda stödröster – vill att Mp ska gå högerut och samarbeta med partier som vill bygga fler motorvägar. Vi hoppas att det inte är så och att Stockholm kan få fyra år till av en klimatvänlig och antirasistisk politik.

Clara Lindblom (V), borgarråd Stockholm

Rikard Warlenius (V), vice gruppledare

00:00 / 00:00