Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Med patienterna i centrum

Sedan våren 2013 har Sahlgrenska Universitetssjukhuset börjat att gå från kostnadsstyrning till så kallad värdebaserad vård.
Sedan våren 2013 har Sahlgrenska Universitetssjukhuset börjat att gå från kostnadsstyrning till så kallad värdebaserad vård. Bild: BILD: Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Dagens ETC.

Min fasta övertygelse är att vi med värdebaserad vård får en effektivare vård. Har vi råd med denna omställning? Faktum är att vi inte har råd att låta bli, skriver sjukhusdirektören för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

På Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg bryter vi ny mark med att skapa ett sätt att styra vården som söker sig bort från ren ekonomisk styrning och fokuserar mot medicinska resultat som har betydelse för patienterna, skriver sjukhusdirektör Barbro Fridén.

Efter att ha läst Maciej Zarembas artikelserie i Dagens Nyheter, ”Patienten & prislappen”, startade Märit Halmin läkaruppropet 2013.
På Svenska Läkaresällskapets initiativ resulterade detta sedermera i en tankesmedja med uppdraget är att ta fram förslag till ett nytt sjukvårdssystem. Det är ett väldigt positivt initiativ. Vi var nog många som tog intryck av artiklarna i DN. De bekräftade något vi länge känt: I bedömningen av våra resultat måste vi inom sjukvården ha mycket mer fokus på patientens upplevelser av den vård de fått. Målet måste vara att skapa värde för patienten.

I en artikel i Dagens ETC den 24 juni efterlyser läkaren Märit Halmin ett system som tar hänsyn till patientens behov i stället för ekonomi och produktion.
Sedan våren 2013 har Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg börjat resan med att gå från ren kostnadsstyrning till ett styrsystem som fokuserar på det resultat av vården som har betydelse för patienterna, så kallad värdebaserad vård.
Inom sju olika diagnosgrupper, som till hösten blir tio, införs nu arbetssättet steg för steg på sjukhuset och ska inom tre år omfatta hela Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Entusiasmen är stor. Jag tror aldrig att jag arbetat med ett förändringsarbete som varit så lätt att förankra bland medarbetarna.
Det är som om man väntat på att få göra det man brinner för – att sätta patienten och patientens upplevelse av vården i centrum och använda sin professionalism för patientens bästa.
 Vad är det då vi gör? Vi skapar systematiska metoder för att följa upp hur patienterna mår under behandling och även en tid efter behandlingen på sjukhuset.
Vid sidan om medicinska utfallsmått mäter vi nu också sådant som verkligen har betydelse för patienten och vi använder de värden vi får fram för att förbättra arbetssätt och rutiner.
Detta sätts i relation till hur vi använder de resurser vi fått oss tilldelade av skattebetalarna.

Har vi råd med denna omställning? Faktum är att vi inte har råd att låta bli.
Min fasta övertygelse är att vi med värdebaserad vård får en effektivare vård.
Patienterna får rätt vård från början, vårdskadorna minskar och färre behöver läggas in igen. Målet är att vi ska använda våra skattemedel på ett mer effektivt sätt och på så vis skapa utrymme för mer och bättre vård.

Barbro Fridén
Sjukhusdirektör Sahlgrenska Universitetssjukhuset

00:00 / 00:00