Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: "Låt 16-åringar rösta"

Bild: Bild: Wikimedia

Dagens ETC.

Låtsasval gynnar inte demokratin. Bojkotta skolvalet och kräv i stället att rösträttsåldern sänks till 16 år, skriver Rädda Barnens Ungdomsförbunds ordförande Sara Thiringer.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Låtsasval gynnar inte demokratin. Bojkotta skolvalet och kräv i stället att rösträttsåldern sänks till 16 år, skriver Rädda Barnens Ungdomsförbunds ordförande Sara Thiringer.

Under supervalårets två val till Europaparlamentet och kommun, landsting och riksdag får inte alla medborgare i Sverige delta. Ungefär två miljoner personer, det vill säga alla under 18, saknar helt denna grundläggande, demokratiska rättighet. Istället får vissa av dem delta i Skolval 2014, ett låtsasval arrangerat för att ”lära” eleverna demokrati.

Skolvalet arrangeras sedan ett antal år tillbaka runt om i Sveriges skolor. Tanken är att träna eleverna på själva röstandet och hur ett val går till, många gånger påtvingat, ofta utan debatter, partibesök eller andra förberedelser och helt utan verkligt inflytande. Röstandet sker ungefär samma vecka som det riktiga valet, som är 25 maj och 14 september. Resultaten får absolut inte släppas inför valet, eftersom det delvis arrangeras av en myndighet (Myndigheten för Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor, före detta Ungdomsstyrelsen). På så sätt säkerställs också att eleverna absolut inte får något riktigt inflytande.

Demokrati betyder folkstyre. Att styra någonting innebär att ha makten över det, i det här fallet att ha makten att bestämma vilka som ska styra vårt land, vilken ideologi som ska genomsyra besluten och vilken politik som ska genomföras. Dessutom har väljarna makten att avsätta de politiker som misskött sig. Den makten har verkligen inte eleverna. De som saknar rösträtt får snällt titta på när deras föräldrar och äldre vänner får påverka samhället. Många unga engagerade är långt mer insatta i politiken än de flesta vuxna, men förvägras ändå rätten att använda den kunskapen till att rösta. Skolvalet balanserar inte på något sätt upp detta. Andra tar inte valet på allvar alls, utan skämtröstar på Sverigedemokraterna eller lägger en röst på Kalle Anka-partiet. Vi tror inte att det beror på att unga är dumma i huvudet, som många andra verkar tro. Det kommer ursprungligen från en känsla av maktlöshet och vetskapen om att valet inte spelar någon roll på riktigt.

Och någonstans sätter det fingret på varför demokrati inte kan ”läras ut” genom låtsasprocesser. Hur vi har valt att organisera demokratin kan såklart läras ut (men behöver någon verkligen lära sig att lägga en lapp i en låda?), men inte fundamentet kring makt, inflytande och allas lika värde. Principen i demokrati är ju just att väljarna har makten. När väljarna (som i skolvalet) inte har makten, tappas därför hela poängen bort. Istället upprätthålls tanken om att unga behöver fostras till demokratiska medborgare istället för att ha verkliga, demokratiska rättigheter här och nu.

Med rösträtt skulle eleverna därför inte bara få mer makt över samhället, de skulle också få mer och bättre information från partierna. Ingen behöver vara orolig för att eleverna ska göra ett oinformerat val, de om någon av grupperna i samhället möter alla partier och behöver värdera deras information. Det gör däremot inte vuxna, de har för länge sedan slutat få utbildning om hur kommun, stat och landsting fungerar och nås inte alls i samma utsträckning av alla partiers information.

Skolvalet befäster strukturen där barn och unga inte förtjänar riktigt inflytande i samhället som andra medborgare. Därför uppmanar vi elever att bojkotta valet, och hoppas att alla reflekterar över vad det innebär att neka ungefär två miljoner invånare deras rätt att vara med och forma Sverige och Sveriges inverkan på världen. I ett första steg vill vi istället se att rösträttsåldern sänks till 16 år. 

00:00 / 00:00