Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Göteborg måste ompröva planer och minska risk för felinvesteringar

Bild: Bild: Adam Ihse/TT

Dagens ETC.

Göteborgs investeringar för trafik, stadsutveckling och klimatanpassning måste omvärderas. Den nya rapporten från FN:s klimatpanel IPCC varnar med stor säkerhet för klimatförändringar som skyfall. Då är det helt galet att bygga fast oss i trafiklösningar och bebyggelse som stjälper istället för hjälper oss i framtiden. Det skriver Karin Pleijel (MP) och Gertrud Ingelman (V) i en debattartikel.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.


FN-rapporten är tydlig. Vi riskerar att missa 1,5-gradersmålet, enligt Parisavtalet. Klimatkrisen är akut och redan här med tydlig påverkan på oss alla. Det handlar om fler och svårare torkperioder och extremare väder, inte minst kraftigare nederbörd som kommer som skyfall. Det är något som Gävle nyligen fått uppleva. 
 
Genom vårt läge vid havet och Göta Älv ligger Göteborg i det område i Sverige som riskerar att drabbas värst av effekterna av ett förändrat klimat i form av havsnivåhöjningar, översvämningar, erosion, ras och skred. Det enligt en rapport från bland andra Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
 
Vi rödgrönrosa anser därför att det är helt nödvändigt att de investeringar som Göteborgs Stad gör inte motverkar utan istället underlättar att nå klimatmålen. Därför behöver vi omvärdera vår planering av staden samt växla upp arbetet med klimatanpassning såsom älvkantskydd. 
 
Vi har föreslagit att trafiknämnden omvärderar de planerade trafikinvesteringarna på 19 miljarder 2021-2031 så att de följer stadens antagna Miljö- och klimatprogram om kraftigt minskad klimatpåverkan från trafiken, vilket inkluderar minskad fordonstrafik. Infrastrukturinvesteringar för trafik är mycket kostsamma och långsiktiga. Det vi bygger idag påverkar transporterna under många årtionden framåt.
 
Investeringarna behöver omprövas så de inte lägger krokben för klimatmålen. Vi kan inte passivt fortsätta bygga för att biltrafiken ska öka när den behöver minska. Då låser vi fast oss i ett omodernt och skadligt sätt att resa i en storstad. Exempel på investeringar som behöver en granskning är Tvärförbindelsen i Torslanda och Nylöseförbindelsen som är en biltunnel mellan Gamlestan och Kortedala.
 
Vi har också föreslagit att trafikkontoret i samarbete med andra nämnder och aktörer ser över stadsplanering och infrastrukturprojekt i ljuset av att förändringen av klimatet sker snabbare än vad tidigare prognoser visat. Även antagna planer kan behöva omprövas eller uppdateras eftersom de grundas på det äldre kunskapsläget om klimatförändringarna.
 
För att mildra konsekvenserna av att Göteborg kommer att drabbas hårt av klimatförändringarna, behöver klimatanpassningar prioriteras. Vi behöver också ompröva planer som till exempel det nya planerade garaget 30-40 m ut i älven vid Skeppsbron.
 
Det handlar alltså både om att se om vårt eget hus och att göra det vi bundit oss till,  att klara Göteborgs del för att nå FN:s klimatavtal. Nu är det upp till de andra partierna i trafiknämnden att visa att de tar klimatfrågan på allvar.
 

00:00 / 00:00