Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Dags att låta SL köra sina egna pendeltåg

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Om tre år ska MTR sluta köra Stockholms pendeltågstrafik. Det är ett ypperligt tillfälle att göra upp med privatiseringen av kollektivtrafiken och i stället låta SL köra sina egna tåg, tycker Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Nyligen meddelade trafik­förvaltningen i Region Stockholm att MTR inte kommer att få förlängt förtroende att köra ­pendeltågen när kontraktet löper ut 2026. Det var ett välkommet besked, och något som Vänsterpartiet efterfrågat tidigare under våren. Den som försökt åka pendeltåg det senaste halvåret vet att MTR:s drift har varit minst sagt undermålig. En rad förödande beslut och en usel personalpolitik under lång tid har lett till ­personalbrist, förseningar och inställda tåg.

Frågan är vad som händer nu. Ett försök att hitta ett nytt företag som kan ta över ­pendeltåg­strafiken i form av en upphandling skulle innebära en lång och kostsam process för SL. ­Dessutom har MTR redan aviserat att de kommer att lägga bud igen, och det finns inga garantier för att personal och resenärer slipper stå ut med det kinesiska företaget i ytterligare ett decennium.

Vänsterpartiet vill istället att regionen tar över ­pendeltågen i så kallad egen regi, det vill säga att köra tågen själva med personal anställd direkt av SL. ­Privatiseringarna av ­kollektiv­trafiken i Stockholm har gått mycket långt, och samtliga tåg, tunnelbanor och bussar i hela ­regionen körs i dag av olika företag. Vi har sett vad den här utvecklingen har lett till: ständigt försämrade villkor, kortare raster och sämre arbetsmiljö för personalen.

Vill du som anställd i kollektivtrafiken gå på toaletten? Glöm det. När företagen tävlar med varandra om att vinna nästa kontrakt är det alltid de anställda som hamnar i kläm. I slutändan drabbas du som resenär när din avgång blir inställd på grund av att missnöjda lokförare har sagt upp sig och med lätthet fått ett annat jobb.

Enligt det samarbetsavtal som Vänsterpartiet har med mittenkoalitionen som styr Region Stockholm ska egen regi i kollektivtrafiken utredas, och införas där nyttorna överväger. När det nu finns en möjlighet att ta över pendeltågstrafiken efter 2026 är det viktigt att den utredningen snabbt blir klar, så att trafikförvaltningen kan få tid och resurser att förbereda sig.

Utan mellanhänder får vi ­bättre kontroll över ­kollektivtrafiken. Vi kan ­garantera hållbara arbetsvillkor för personalen, och i förlängningen en mer pålitlig trafik för ­resenärerna. Dessutom slipper vi se biljettintäkter och skatte­pengar försvinna i väg till trafikbolagens vinstutdelningar. Låt oss ta den här chansen och påbörja resan mot en tryggare och pålitligare kollektivtrafik i Stockholm.

00:00 / 00:00