Debatt. .

2021-03-18 20:15
Märta Stenevi (MP), Per Bolund (MP) och Emma Berginger (MP) Anders Wiklund/TT, Henrik Montgomery/TT
Märta Stenevi (MP), Per Bolund (MP) och Emma Berginger (MP)
Puffetikett
Dagens ETC

Dags att bygga Tåglandet Sverige

Med en historisk satsning på järnväg vill vi föra samman Sverige och skapa klimatsmart infrastruktur, skriver Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund tillsammans med Emma Berginger, trafikpolitisk talesperson.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Klimatkrisen är akut. De politiska beslut som tas idag kommer forma framtiden för kommande generationer. Vi befinner oss i ett läge där vi behöver kombinera politik för radikala utsläppsminskningar med åtgärder för att ta oss ut ur coronapandemin och in i en grön ekonomisk återhämtning. 

Miljöpartiet föreslår att Sverige visar världen att vi menar allvar. Med en historisk satsning på järnväg vill vi föra samman Sverige och skapa klimatsmart infrastruktur. Vi vill bygga Tåglandet Sverige.

Sverige behöver stora järnvägsinvesteringar. Under lång tid har resandet med tåg ökat kraftigt. Det är positivt eftersom att tågresor är klimatsmarta, men det innebär att dagens järnvägsspår inte längre räcker till. Det är ingen slump att region efter region nu ligger på för att bygga ut för tågtrafiken. De vet att nya och upprustade järnvägar driver på utveckling, bostadsbyggande och ger bättre förutsättningar för medborgarna att få jobb och bedriva företag. Det är helt enkelt tid att bygga nya stambanor för höghastighetståg och bygga ut och rusta upp järnvägen i hela Sverige.

Miljöpartiet vill:

Bygga stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Satsa i norr på Norrbotniabanan och fler spår mellan Gävle, Sundsvall och Härnösand.

Satsa i mellansverige på tåg mellan Oslo och Stockholm under tre timmar, med stopp i Karlstad, Arvika, Örebro och Västerås.

Satsa i västra Sverige på sträckan Oslo-Köpenhamn där det finns stort behov av att flytta godstrafik från väg till järnväg.

 

Flygets negativa klimatpåverkan är många gånger större än tågets, närmare bestämt 25 000 gånger större per resa. Med nya höghastighetståg kan resan mellan Stockholm och Göteborg gå på två timmar, mellan Stockholm och Malmö på två och en halv timme.

Internationella erfarenheter har visat att så snabba restider gör att uppemot 90 procent av resenärerna väljer tåg framför flyg. Trafikverket bedömer att uppemot 2,5 miljoner resor per år kommer att flyttas från flyg till tåg med nya stambanor.

Varje år flyger också 1,4 miljoner människor mellan Arlanda och Gardemoen – bara 200 000 väljer tåg. Med en restid under tre timmar kan siffrorna bli de motsatta.

För att inte nämna hur den järnvägen kan fläta samman ett av Sveriges befolkningsrikaste områden.

Sverige har nu möjlighet att lösa två kriser på en och samma gång: klimatkrisen och den ekonomiska nedgången efter pandemin. När pandemin är över kommer resandet att återupptas, men låt det inte ske på bekostnad av miljö och klimat.

Med en grön nystart vill Miljöpartiet satsa på tåg som knyter samman städer, skapar nya arbetstillfällen och driver på Sveriges utveckling - samtidigt som samhället gör en klimatvinst. 

Miljöpartiet vet att resor både är att leva och att uppleva. Att träffa nära och kära, att se en konsert eller heja på sitt fotbollslag. Många reser med tåg varje dag för att ta sig till jobbet. Andra sällan för att besöka en konferens eller för att ta semester. Framtidens resor behöver vara snabba och bekväma, men framför allt måste utsläppen minska. Det behövs klimatsmarta alternativ. Därför vill vi bygga Tåglandet Sverige. 

Märta Stenevi (MP)

språkrör

Per Bolund (MP)

språkrör

Emma Berginger (MP)

riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson