Val 2014.

2014-08-14 16:06
Dagens ETC har via en anonym källa fått ta del av SD:s nya valkampanj som innehåller hetsiga formuleringar riktat mot tiggare.
Dagens ETC har via en anonym källa fått ta del av SD:s nya valkampanj som innehåller hetsiga formuleringar riktat mot tiggare.

Skånetrafiken stoppar SD:s nya hets-kampanj

SD:s nya kampanj har blivit kraftigt kritiserad redan innan den lanserades. Nu stoppas kampanjen i Skåne. Skånetrafiken anser att den strider mot de etiska riktlinjerna.

Läs också: SD:s valkampanj – ännu en attack mot tiggarna

Dagens ETC kunde i morse avslöja att SD:s kampanj inför riksdagsvalet har tiggande romer som måltavla. Flera politiker och debattörer har kritiserat kampanjen för att vara rasitisk och hetsa mot romer.

Nu stoppar Skånetrafiken stora delar av kampanjen. Tre budskap anses vara så grova att de inte kan sättas upp på bussarna, meddelar Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

– Delar av kampanjen är på gränsen för vad våra riktlinjer tillåter. Därför har vi valt att stoppa tre av budskapen. Vi godkänner ingen reklam som kan uppfattas som stötande, diskriminerande eller rasistisk, säger Camilla Bunke.

Budskapen som Skånetrafiken stoppar är:

• Mindre invandring här, mer hjälp till flyktingar där

• Stoppa det organiserade tiggeriet

• Krafttag mot brottsligheten – mer stöd till brottsoffer

Resten av kampanjen kommer att sättas upp på bussar i Malmö, Helsingborg och Lund från och med måndag.

Men i Stockholm och Södertälje kommer alla budskap att sättas upp. Storstockholms lokaltrafik, SL, gör en annan bedömning och enligt pressansvarige Jesper Pettersson går SD:s yttrandefrihet före än den eventuella kränkning som resenärerna kan uppleva.

Camilla Bunke vill inte uttala sig om SL:s bedömning men säger att Skånetrafikens beslut grundar sig på en svår avvägning.

– Jag och Skånetrafiken är självklart för demokrati och yttrandefrihet. Men man får inte säga vad som helst. Det finns etiska regler. Vi måste också tänka på säkerheten för våra busschaufförer. Vi har tidigare haft incidenter där det förekommir stenkastning på grund av budskap på bussarna, säger Camilla Bunke.

Det är Sverigedemokraternas kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein som tagit fram kampanjen.

– Jag har inte tid att tala med dig. Återkom efter valet, säger Joakim Wallerstein och hänvisar till partiets presstjänst.

Dagens ETC har under dagen sökt en kommentar från partiet.