Krim.

2015-12-28 15:00
  • Synagogan utsatt för naziklotter. Bild: Donald Boström
    Synagogan utsatt för naziklotter.
  • Barn på det judisk centret Hazil som Raisa arbetar med. Bild: Donald Boström
    Barn på det judisk centret Hazil som Raisa arbetar med.
  • Aron ber i synagogan. Bild: Donald Boström
    Aron ber i synagogan.
  • Boris i synagogan. Bild: Donald Boström
    Boris i synagogan.
  • Raisa som sånglärare. Bild: Donald Boström
    Raisa som sånglärare.

”På Krim finns ingen antisemitism”

Ryssland bär på en mörk historia av antisemitism. När Sovjetunionen formellt upplöstes blev Krim fortsatt en del av den självständiga republiken Ukraina, där högerextrema rörelser i dag växt fram och fått tongivande positioner. Men hur ser situationen är för Krims 14 000 judar i dag? Helt annorlunda, enligt de Dagens ETC har pratat med.
– Världspropagandan har fel om Krim säger Aron Tzeronikov, som är ansvarig för synagogan i Simferopol.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 1231480870

Läs också första delen i reportageserien: Krim efter att ryssarna kom

Raisa Akatova vill ta med oss till synagogan eftersom hon alltid går dit på lördagar under sabbaten. Hennes församling i Krims huvudstad Simferopol har cirka 50 aktiva medlemmar som regelbundet besöker synagogan. Raisa Akatova är en av dem. När vi kommer in i den enkla men välordnade synagogan möts vi av tre förvånade herrar. De sitter runt bordet och delar en måltid bestående av bröd, vita bönor, öl och vatten som trängs med värmeljusen på bordet. En av männen är inte helt olik en åldrad Lenin där han sitter i skägg och keps.

– Att någon kommer oanmäld på det här viset är mycket ovanligt Ni får ta våra ord för vad de är, vi är bara vanliga människor, inga ledare eller officiella representanter, säger mannen med skägg och keps.

Han heter Boro, men säger att vi får kalla honom för Boris om vi vill.

– Om ni är emot den aggressiva sanktionskampanj som väst för mot Ryssland är ni våra vänner. Tack gode gud att vi lever i Ryssland igen, här finns inga lagar som förtrycker judar.

Lång historia av antisemitism

Det finns en mängd judiska organisationer på Krim, alldeles för många enligt Boris. De flesta är ortodoxa, en del är radikala, men alla kan verka fritt utan att någon stör eller lägger sig.

– Vi kom till Krim för över 2 000 år sedan och lever i dag tillsammans med 175 nationaliteter vilket fungerar utmärkt, säger han. Vid krigets slut 1945 återskapades den här judiska församlingen. Om ni frågar mig så har jag aldrig märkt någon antisemitism på Krim.

Han ber oss sedan att komma tillbaka en annan dag för att få prata med någon ansvarig för församlingen.

Ryssland bär på en mörk historia av antisemitism. I boken Ukraine Jews, The everlasting candle of taurida, skriver Yan Epstein att det var i Ryssland under Kejsar Alexander lll som själva ordet pogromer fick sitt fäste.

Krim var en del av Sovjetunionen fram till 1954 då Nikita Chrusjtjov, sovjetisk ledare, skänkte bort Krim som gåva till den Ukrainska Rådsrepubliken inom dåvarande Sovjetunionen. Halvön hade varit en del av det ryska väldet ända sedan Katarina den storas tid på 1700-talet. Att ”Krusse” tagit några glas för mycket vid tillfället för denna generösa gest, är ett antagande som inte anses särskilt djärvt.

Högerextremism

När Sovjetunionen formellt upplöstes 1991 blev Krim fortsatt en del av den självständiga republiken Ukraina. Högerextrema rörelser i Ukraina har växt fram i tongivande positioner. Den i mångas ögon, nazianstrukna högerextrema frivilligbataljonen Azov, med sina 300 soldater, är en av dessa grupper. De bildades efter upploppen på Majdantorget i Kiev 2014 av aktivister bland annat från det ultranationalistiska partiet Socialnationalistiska församlingen, SNA. Idag finansieras de av ukrainska inrikesministeriet. Även en brokig skara svenskar har senare anslutit sig till denna rörelse och dess stridigheter, inklusive före detta nazister. SNA:s gulsvarta flagga pryds av en variant av den nazistiska symbolen varghaken, som användes av vissa SS-divisioner under andra världskriget. Enligt den ukrainske statsvetaren Anton Shekhovtsov, forskare inom högerextrema rörelser i Europa, ligger SNA bakom en rad attentat mot etniska minoriteter.

Men det är inte bara i Ukraina extremhöger och nynazister växer. Frågan är vad som håller på att hända i Ryssland. I dag finns 53 officiella högerextrema och nynazistiska organisationer i landet, inklusive de åtta värsta som är förbjudna. BBC skriver att ryska judar nu är rädda för en uppflammande antisemitism i kölvattnet av de patriotiska känslorna som eldats på i samband med OS i Sochi, och den annektering av Krim som bryter mot folkrätten. BBC ger ett antal exempel där ryska medier anklagas för antisemitism. Ett exempel som visar på stämningen i rysk media är från tidningen Komsomolskaja Pravda för något år sedan. En av tidningens krönikörer, Ulyana Skoybeda, skrev: ”Ibland är man ledsen att nazisterna inte gjorde lampskärmar av dagens liberaler–det skulle bli färre problem.” Texten togs förvisso snabbt bort, men redaktören Vladimir Sungorkin lät skribenten arbeta kvar i vanlig ordning vilket upprört många. Så klämd mellan den ryska antisemitiska historien och en uppblossande ukrainsk och rysk nynazism, uppstår frågan hur situationen är för Krims 14 000 judar i dag.

 – Världspropagandan har fel om Krim, säger Aron Tzeronikov som är ansvarig för synagogan i Simferopol när vi återvänder några dagar senare.

Aron Tzeronikov presenterar sig och berättar att han civilt arbetar med egna företag som hyr ut ljus- och ljudteknik till konserter och olika evenemang. Det finns ingen rabbin på Krim för tillfället, det har funnits två rabbiner tidigare, nu kommer rabbinen endast till våra större högtidshelger som det judiska nyåret och försoningsdagen Jom Kipur.

– Inom två timmar har du allt här på Krim, från tropik till mäktiga bergslandskap, säger Aron, och instämmer således i den positiva kör vi hört varje dag.

– Vi har ett bättre liv här på Krim än våra judiska vänner i Europa. Vi har direktnummer till polisen om någon skulle bråka med oss, med det har vi aldrig behövt använda. Under Ukrainas tid flyttade många till Israel. Nu kommer en del tillbaka. När jag går på gatan tittar folk på mig av nyfikenhet, inte av hat.

Läs vidare på nästa sida