Det är också ett bra exempel på att enveten miljökamp fungerar. Bilindustrin är världens största industri, dess makt över finansiering, stadsplanering och trafikutveckling har varit enorm. Politikens rädsla för att ställa krav har handlat om att "rädda jobb", det vill säga stödja de smutsiga bilarnas konkurrens mot andra smutsiga bilar.
Men tack vare tyska domstolars beslut, där man inte tar politisk hänsyn utan där fokus sätts på folks rättigheter till ren luft, så har proppen gått. Nu kan kommuner och länder ställa krav som bilindustrin borde ha löst för länge sen. Att man inte gjort det förr handlar om att industrin helt enkelt tjänat mer pengar på att få fortsätta lite till. Och lite till.
Faktumet att motstånd kan ändra affärsreglerna för de gigantiska företagen kommer ge en hel grön rörelse råg i ryggen, oavsett om det handlar om motstånd mot pipelines, gasprospektering eller kolkraft..., ja allt detta vi måste motarbeta eftersom företagen aldrig kommer agera annars.
Bilindustrin hade kunnat ställa om för 15 år sen. Den teknik som finns idag fanns redan då, utvecklingen av eldrift och nya laddningssystem fanns för tio år sen. Istället har man kämpat för att bromsa politiska krav, fuska med utsläppsfakta och slutligen lura bilköpare med påståendet att de tryggt kan lita på utsläppsnivåer som överhuvudtaget inte är möjliga för samhällena att leva med.
"Det finns inget alternativ" har varit svaret. Men det finns alltid lösningar om man söker dem. Regeringens förslag är inte optimalt. Fortfarande kommer dieslar av nyare modell inte kunna förbjudas, men marknaden för dem kommer haverera eftersom det bara är en tidsfråga innan även de får stopp.
Fortfarande är det osäkert om bensinbilen kommer stoppas på samma sätt. (Att byta diesel mot bensin är ingen långsiktig lösning.) Och att byta fossil diesel mot "biodiesel" är ingen utsläppslösning heller.
Det stora problemet är att politiken och bilföretagen inte löser frågan - vem ska betala. Självklart är det orimligt att den enskilde bilägaren ska stå med skrotbilar av ny modell.
Bilföretagen måste köpa tillbaka bilarna som inte får köras, vi ser framför oss en serie rättegångar med grupptalan där bilköparna står mot de stora koncernerna.
Vinstfesten i bilindustrin kommer få det svårt att fortsätta. Med all rätt. Nu är det dags för omställning och utan den aktiva och kritiska miljöaktivismen skulle detta aldrig skett.