Timo Sundberg har gått bort

ETC på Twitter

ETC_redaktionen: Kom förbi Katrineholm nästa lördag. Du lär dig göra grön el! http://t.co/fJ1g0LiM

ETC_redaktionen: Läs hela granskningen av Volvos vinster här: http://t.co/fh5s17Cw http://t.co/4q9RKfn0

ETC_redaktionen: Volvos nye vd tjänar lika mycket som 111 arbetare. Är det rimligt? Vad tycker du?... http://t.co/DcUUX4O4

ETC_redaktionen: Förra veckan skrev Ida Gabrielsson en ledare om "rasismen i krisens spår". Hur ska vänstern vända utvecklingen?... http://t.co/P2BUs7CY

ETC_redaktionen: Hemlösa migranter kan inte få tak över huvudet någonstans i Stockholm. Borde kommunen ta ett ansvar, tycker ni? http://t.co/QR9CMalo

ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

ETC avslöjar: Grava missförhållanden på kungens skola. Bild: Eigil Söderin

Pennalismen på Sigtuna

onsdag, november 30, 2011 - 11:16

Läs mer: Hon hoppade av Sigtuna

Dokumentet hos skolinspektionen

Sigtuna humanistiska läroverket

En internatskola i Sigtuna för högstadiet och gymnasiet med anor från 20-talet. Drygt två tredjedelar av skolans 580 elever bor på skolans internat i elva elevhem. Kostnaden för internatelever är cirka 100 000 kronor per läsår.

Kända Sigtuna-elever
•Carl XVI Gustaf, kung
•Peter Wallenberg, finansman
•Marcus Wallenberg, finansman
•Olof Palme, fd. statsminister
•Annika Falkengren, vd för SEB
•Povel Ramel, artist

Granskning av internat

Skolinspektionen genomför en granskning av Sveriges tre riksinternat, Grennaskolan, Sigtuna och Lundsberg. Orsaken är tre anmälningar om kränkningar och missförhållanden på Lundsberg som inkommit. Samtidigt utreder polisen misstankar om våld på både Grenna och Lundsberg. Riksinternaten har en särställning då de får sitt tillstånd direkt från regeringen. Det har inte inkommit några anmälningar till Skolinspektionen eller polisen rörande Sigtuna.

NYHET

Även på internatskolan Sigtuna humanistiska läroverket förekommer en strikt hierarki med inslag av pennalism. Maktordningen missbrukas av killar i gymnasiet som utnyttjar tjejer på högstadiet.

I förra veckan avslöjades grava missförhållanden på internatskolan Lundsberg. ETC kan nu avslöja att det även råder en sträng hierarki bland eleverna på Sigtuna. De äldsta styr och de yngre tvingas lyda. Äldre killar, i 18- och 19-årsåldern, utnyttjar sin maktställning och inleder tillfälliga sexuella relationer med tjejer i åttan och nian. Sedan struntar de i tjejen och hon blir förtvivlad. En elev, som vill vara anonym, bekräftar att hennes 15-åriga klasskompis nyligen haft sex med en 19-årig kille som går sista året på skolan.

– Jag vet att hon har mått dåligt, säger eleven.

Flera lärare känner till att detta har förekommit men skolan har inte agerat för att undersöka saken närmare.

Men skolchefen Kent Edberg menar att skolledningen inte alls känt till att elever i högstadiet far illa på det här sättet.

– När du säger att flera lärare känner till detta är det anmärkningsvärt. Om någon av flickorna är minderåriga är det dessutom olagligt, säger Kent Edberg.

Tvingas till lydnad

De yngre kallas ”battar” när de utför en tjänst kallas det att göra en ”batt”. De elever som inte lyder utsätts för påtryckningar.

– Treorna bestämmer allt. Vissa av de yngre är livrädda för att säga nej, säger en elev.

Att eleverna hunsas är vida känt bland personalen, berättar en lärare som vill vara anonym.

– Det för det mesta inte så farligt men i vissa fall handlar det om ren pennalism, säger läraren.

En sådan händelse finns beskriven i ett dokument hos Skolinspektionen som ETC tagit del av. Med början klockan två på natten mellan den 27 och 28 oktober hade några av de äldsta eleverna en fest i ett av skolans studenthem. De beordrade tre killar i 14- och 15-årsåldern att agera ”butlers”. Pojkarna tvingades att under förnedrande servera och passa upp på de äldre. Festen spårade ur.

– De äldre killarna, som är myndiga, tvingade i de yngre en massa alkohol. De slutade med att två av pojkarna blev alkoholförgiftade, säger en lärare på skolan.

Personalen hittade pojkarna ”badandes i sina egna spyor”, uppger en elev.

Skolan har sedan länge ett system där de utser skötsamma duktiga elever till ”prefekter”. Tanken är att de ska förhindra pennalism och vara ledningens länk till eleverna. Men två av de äldre killarna på festen har prefekttitlar. Av hänsyn till de inblandade vill Skolchefen inte kommentera det enskilda fallet. Men han bekräftar att ordet battar används på skolan men att det inte accepteras.

– Vi diskuterar, förbjuder, tillrättavisar och utbildar hela tiden för att sådant här inte ska förekomma. Det du nu beskriver, att det är allmänt förekommande och en allmän uppfattning att det förekommer, det går jag inte med på, säger skolchef Kent Hedberg.

Två timmar efter intervjun är det en annan beskrivning som Kent Hedberg ger i en text på skolans interna nätverk.

”Även hos oss förekommer dock subkulturer med äldre elever som tycker att det är OK att yngre kamrater får gå ärenden och t.ex. att stryka skjortor… När man ser saker i tryck framgår det oftast mycket tydligare hur fel detta förhållande är”, skriver Kent Hedberg.

Kent Edberg, skolchef på Sigtuna. Bild: Eigil SöderinKent Edberg, skolchef på Sigtuna. Bild: Eigil Söderin

Ingenstans att ta vägen

Majoriteten av skolans internatelever kommer från välbärgade familjer. Det är näringslivstoppar och diplomater, ofta boendes utomlands, som sätter sina barn på Sigtuna. Många av eleverna träffar inte föräldrarna på hela terminen.

Det gör dem extra utsatta, menar läraren.

– Mobbing förkommer på de flesta skolor men på Sigtuna har ungdomarna ingenstans att ta vägen. Det finns inga föräldrar som de kan prata med och som kan hålla koll på hur de mår. Skolans personal räcker inte alltid till som substitut, säger läraren.

Skolinspektionen gjorde nyligen en kontroll på Sigtuna. Man delade ut anonyma enkäter till eleverna och krävde in dokumentation från skolledningen. Men myndigheten vill inte kommentera resultaten förrän beslut tas om två till tre veckor.

Kommentarer

Drate 14:05 2 dec 2011

Skulle du kunna förtydliga lite Eigil? Har de äldre eleverna tvingat de yngre flickorna till sex? Det är i så fall ett allvarligt brott. Hur har i så fall detta tvång gått till?

Martin F 10:12 4 dec 2011

Är det sant att äldre killar utnyttjar sin ställning för att tvinga (?) sig till sex av minderåriga skolkamrater så är det faktiskt ett brott och något jävligt allvarligt.

Inte konstigt att företagsledare och vissa politiker framstår som psykopater om de kommer från dessa kretsar.

karin 20:29 4 dec 2011

tÄNK ATT VÄLBÄRGADE FÖRÄLDRAR BETALAR DYRT FÖR ATT FÅ SINA BARN MOBBADE I SKOLAN!
ALTERNATIVET ÄR ATT HA SINA BARN BOENDE HOS SIG VILKET FÖRÄLDRARNA INTE VERKAR HA TID OCH MÖJLIGHET TILL SÅ BARNEN KANSKE REDAN ÄR VANA VID ATT VUXNA INTE HAR TID FÖR DEM OCH DERAS BEKYMMER
DET ÄR ILLA NOG ATT BARN BLIR KRÄNKTA MEN ÄN VÄRRE ATT UNGA MÄNNISKOR I KRAFT AV ÅLDER OCH POSITION KOMMER UNDAN MED PENNALISM OCH ÖVERSITTERI ÄR FÖR DJÄVLIGT - ELLER ÄR DET DEN FOSTRAN SOM VÄLBÄRGADE FÖRÄLDRAR BETALAR FÖR?

Drate 12:44 6 dec 2011

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring av Eigil. Om äldre elever tilltvingar sig sex är det oerhört allvarligt. Om det bara är ett utslag av nymoralism från Eigils sida där han fördömer korta sexuella relationer hade det varit bra att veta det. Att personer inleder sexuella affärer med andra, där den ena parten blir sårad är vanligt, men inte brottsligt och har inget med varken Sigtuna specifikt eller pennalism att göra.

Magnus 17:37 6 dec 2011

"Äldre killar, i 18- och 19-årsåldern, utnyttjar sin maktställning och inleder tillfälliga sexuella relationer med tjejer i åttan och nian. Sedan struntar de i tjejen och hon blir förtvivlad. En elev, som vill vara anonym, bekräftar att hennes 15-åriga klasskompis nyligen haft sex med en 19-årig kille som går sista året på skolan."

Eigil har förklarat vad som behöver förklaras av en reporter, nämligen varifrån uppgifterna kommer. Det rör sig om misstankar om att brottsliga övergrepp har begåtts och att det sker i skydd av skolans inofficiella system av "kamratuppfostran", d.v.s. de yngre eleverna är utlämnade åt de äldre elevernas godtyckliga nycker.

Drate 21:46 6 dec 2011

Nej, han har inte förtydligat. Som han uttrycker det "har äldre killar sex med yngre tjejer och struntar sedan i dem, vilket får tjejerna att må dåligt". Detta låter mer som killar som har sex med tjejer som blir förälskade i dem, och därefter blir ledsna när det visar sig att killen enbart ville ha sex. Vi vet alla att kvinnor dras till män i maktpositioner, så det är kanske är så de har "utnyttjat" sn maktposition. Jag vill veta på vilket sätt de äldre killarna har utnyttjat sin position till att få sex, annars är det omöjligt att avgöra hur man ska tolka denna artikel.

Magnus 23:32 6 dec 2011

Då får du väl läsa fler artiklar om ämnet i andra tidningar...

Magnus 06:26 7 dec 2011

"Detta låter mer som killar som har sex med tjejer som blir förälskade i dem, och därefter blir ledsna när det visar sig att killen enbart ville ha sex."

Din och enbart din tolkning, som du givetvis får göra. Jag har lästa samma artikel och jag instämmer inte.

"Vi vet alla att kvinnor dras till män i maktpositioner, så det är kanske är så de har "utnyttjat" sin maktposition."

Att VUXNA kvinnor dras till VUXNA män i maktpositioner må vara sant, men nu är det inga vuxna det gäller, utan minderåriga skolelever.

"Jag vill veta på vilket sätt de äldre killarna har utnyttjat sin position till att få sex, annars är det omöjligt att avgöra hur man ska tolka denna artikel."

Varför inte sluta läsa ETC, utbilda dig till journalist och börja skriva dina egna artiklar, så att du får dem som du vill ha dem.

Drate 01:14 7 dec 2011

Magnus, som kommunist kan jag tänka mig att du är van att svälja det mesta utan närmare efterforskning. Du kan omöjligt uttala dig om det som hänt på basis av vad denne Eigil skrivit. Det kan inte jag heller, och det är bara att konstatera att jag inte vet om det förekommit institutionaliserade sexuella övergrepp på Sigtuna eller inte. Kritiskt tänkande kanske inte är din grej helt enkelt?

När man inte har tillräckligt med information för att dra en slutsats, måste man begära mer information. Och inte bara blint lita på en oerhört ideologiskt driven person som Eigil, som medvetet eller omedevetet vrider och vänder på fakta för att det skall passa den egna ideologin. Denne man och denna tidning är vänsterns version av Fox News.

Magnus 11:30 7 dec 2011

"Denne man och denna tidning är vänsterns version av Fox News."

Men läs den inte då!

Till och med jag som "kommunist" vet att det finns andra nyhetskällor än ETC och "denne Eigil" som skriver om pennalismen på Sigtuna.

Enligt Fox News är ju till och med Mupparna kommunister...
http://blogg.svt.se/film/2011/12/fox-radda-for-att-mupparna-ska-forvandl...

Drate 13:25 7 dec 2011

"Att VUXNA kvinnor dras till VUXNA män i maktpositioner må vara sant, men nu är det inga vuxna det gäller, utan minderåriga skolelever."

Magnus, detta gäller i ännu högre grad för tonårstjejer. Skillnaden är att de flesta tonårskillar inte uppnått så mycket makt i samhället, därför är det mer den sociala makten som är åtråvärd. Den tuffaste killen bli ofta även den populäraste bland tjejerna. Och sannolikt har de äldre killarna på Sigtuna denna sociala makt pga kulturen.

Magnus 17:13 7 dec 2011

Det var inte så jag menade. Det finns äldre elever som har uppnått myndighetsåldern och det finns yngre som inte har det. När de äldre utnyttjar de yngre för sexuella ändamål blir tilltaget straffbart. Huruvida någon vill sträva uppåt socialt eller inte med sina sexuella erövringar är av mindre intresse i sammanhanget.

Nu får det vara slutdiskuterat för min del. Eftersom kommunist numera är liktydigt med mupp, så kräver jag hädanefter att bli kallad för mupp av mina ideologiska fiender.

Drate 18:44 8 dec 2011

Magnus: Jag trodde du visste att åldersgärnsen för när det är lagligt att ha sex med någon i Sverige går vid 15 år. Exemplen i artikeln är alltså inte olagligt pga åldern, utan endast olagliga om det förekommit hot eller tvång i bilden.

Magnus 02:50 9 dec 2011

Problemet med dig, du som kallar dig "Drate", är att du mest är intresserad av att tala om för mig och alla andra här hur dumma i huvudet vi är och hur mycket intelligentare du själv är, som om intelligens vore liktydigt med benägenheten att förolämpa vilt främmande människor. Således får du finna dig i att bli ignorerad i framtiden, bättre förtjänar du inte.

Diskussionen handlar inte om vilka åldersgränser som gäller enligt lagen. Det handlar om att Sigtuna inte står över eller vid sidan om lagen.

Som sagt, jag har hittills läst vad du har skrivit, men detta var sista gången.

Carl 06:16 9 dec 2011

Hej jag tog studenten från Sigtuna skolan humanistiska läroverket vårterminen 2011 och är före detta internat elev. Jag kan med all sannolikhet säga att det inte förekommer någon sorts "på tvingande" pennalism då yngre tjejer, eller tjejer över lag skall tvingas att utföra sexuella handlingar med killar. Detta är rent sagt utsagt en myt, som de som inte har gått på skolan eller haft möjlighet att gå på skolan gillar att gotta sig i och spridit vidare. Däremot så är tjejer på SSHL otroligt "status" benägna, och vill mer än gärna synas med äldre killar, helst tredje ringare, då det anses vara häftigt, vilket inte bara försiggår på Sigtuna, utan är ett helt normalt beteende bland yngre tjejer i alla gymnasieskolor.

Magnus 18:19 9 dec 2011

Så här presenterar Sigtuna humanistiska läroverk sig själv och sina elever:

http://www.sshl.se/om-sshl/snabbfakta/

Drate 01:16 10 dec 2011

Magnus: Det är ju du som framhärdar i dina försök att få det att framstå som att det faktum att tjejerna är unga är avgörande i detta fall. Nej, det som är avgörande är om det förekommit hot eller tvång, inte tjejernas ålder då de i de exempel son nämns i artikeln är över 15. Om du inte visste det är det även olagligt att tvinga sig på vuxna människor.

Drate 16:04 10 dec 2011

Magnus: Som kommunist borde du veta att det finns ingen som skulle bli gladare än jag om jag skulle vakna upp en dag och upptäcka att en viss person har tillfrisknat från tvånget att kommentera precis allt jag skriver. Anafranil eller KBT som hjälpt dig?

Magnus 07:30 12 dec 2011

"Anafranil eller KBT som hjälpt dig?"

Går det att bli osakligare än så här?

Jag utgår från att din bekantskap med Anafranil är betydligt större än min...

Magnus 08:09 12 dec 2011

"Som kommunist borde du veta att det finns ingen som skulle bli gladare än jag om jag skulle vakna upp en dag och upptäcka att en viss person har tillfrisknat från tvånget att kommentera precis allt jag skriver."

Vad någon "som kommunist" borde veta ska jag låta vara osagt fortsättningsvis, men det vore intressant att få veta mer om dina kvalifikationer att så lättvindigt sätta psykologiska diagnoser baserade på vad du upplever som andra nätkommentatorers tvångsbeteende. Skulle inte kommenterandet i själva verket kunna fungera som en form av terapi? Medicinering bör undvikas som behandlingsmetod för psykisk sjukdom så långt det är möjligt, anser jag. Det är inte bara en löst grundad åsikt...

Magnus 16:55 10 dec 2011

Om ålderns betydelse av Drate:

"Har de äldre eleverna tvingat de yngre flickorna till sex? Det är i så fall ett allvarligt brott. Hur har i så fall detta tvång gått till?"

"Om äldre elever tilltvingar sig sex är det oerhört allvarligt."

"Jag vill veta på vilket sätt de äldre killarna har utnyttjat sin position till att få sex, annars är det omöjligt att avgöra hur man ska tolka denna artikel."

"Det är ju du som framhärdar i dina försök att få det att framstå som att det faktum att tjejerna är unga är avgörande i detta fall."

Drate 11:50 11 dec 2011

Är det inte dags att skärpa till sig lite nu Magnus? Som kommunist förstår jag att du tolkar världen på ett minst sagt annorlunda sätt, men försök åtminstone vässa kognitionen.

"Har de äldre eleverna tvingat de yngre flickorna till sex? Det är i så fall ett allvarligt brott. Hur har i så fall detta tvång gått till?"

Jag har inte på något sätt uttryckt att det faktum att just ÄLDRE elever ev tvingar YNGRE till sex är den springande punkten. Utan det är det faktum att sexuella övergrepp kan ha utförts som är det allvarliga, oavsett ålder. Det är de äldre eleverna som anklagas för detta i artikeln, och de yngre som sägs vara utsatta, därför skriver jag naturligtvis ut dess benämningar.

Magnus 07:52 12 dec 2011

"försök åtminstone vässa kognitionen"

Hur då, genom att anamma ett överbruk av orden "kommunist" och "kognition" samt ständiga uppmaningar till omvärlden att "skärpa sig"?

Vadan denna fixering vid att allting måste vara "skarpt" och "vasst"? Tänk om du råkar skära dig i något för "kognitionen" centralt organ?

Drate 11:51 11 dec 2011

Det var DU som började poängtera ålderns betydelse. När jag teoritiserade kring hur kvinnor föredrar män med makt kontrade du med följande:

"Att VUXNA kvinnor dras till VUXNA män i maktpositioner må vara sant, men nu är det inga vuxna det gäller, utan minderåriga skolelever."

När jag sedan pedagogiskt förklarade för dig att samma mekanismer gäller även för unga svarade du:
"Det var inte så jag menade. Det finns äldre elever som har uppnått myndighetsåldern och det finns yngre som inte har det. När de äldre utnyttjar de yngre för sexuella ändamål blir tilltaget straffbart. Huruvida någon vill sträva uppåt socialt eller inte med sina sexuella erövringar är av mindre intresse i sammanhanget".

Ganska tydligt vem som påverkat diskussionen i denna riktning, eller hur?

Magnus 07:40 12 dec 2011

Nej, mina citat från dina kommentarer visar tydligt att du fäste stor vikt vid åldersförhållandena mellan eleverna innan jag hann göra det.

Sigtuna är en sluten värld som jag vet alltför litet om säkert. Jag är den förste att erkänna att spekulationerna om vad som försiggår där riskerar att gå för långt. Mitt resonemang om att äldre elever riskerar straff för att ha utnyttjat yngre elever sexuellt var generellt och inte specifikt, varken i förhållande till de aktuella fallen eller Sigtuna humanistiska läroverk.

Drate 19:57 12 dec 2011

Magnus: Tvångssyndrom är ingen psykologisk diagnos. Det är en psykiatrisk diagnos. Och ja, jag är sannolikt betydligt mer bekant med Anafranil än vad du är, eller för den sakens skull i princip vilket läkemdel som helst. Men inte på det sätt du tror eller önskar.

Vad är det som gör att du inte klarar av att lyssna på männskor Magnus? Jag har flera gånger förklarat att jag inte fäster någon vikt vid åldern.

Magnus 13:22 14 dec 2011

Den andra meningen i Drates första kommentar lyder:

"Har de äldre eleverna tvingat de yngre flickorna till sex?"

Och ändå långt senare heter det att:

"Jag har flera gånger förklarat att jag inte fäster någon vikt vid åldern."

Vad är det som gör att du inte klarar av att lyssna på dig själv, Drate?

Drate 20:05 12 dec 2011

"Skulle inte kommenterandet i själva verket kunna fungera som en form av terapi? Medicinering bör undvikas som behandlingsmetod för psykisk sjukdom så långt det är möjligt, anser jag. Det är inte bara en löst grundad åsikt..."

Tvångshandlingar som terapi för tvångsbeteende... Må du alrig verka i något av de mer ärofulla yrkena. Din medicinska bildning äro ej stor.

Magnus 13:01 14 dec 2011

"Din medicinska bildning äro ej stor."

Din språkliga bildning är ännu mindre...

Det finns inget som helst "ärofullt" med att verka som psykolog. Mina uppfattningar därom är helt och hållet lekmannamässiga. Vad är din ursäkt?

Drate 18:43 14 dec 2011

Min språkliga bildning är överlägsen din, som vanligt har du ingen grund för dina påståenden. Vad har du för meriter som grund för ett dylikt uttalande?

Vem har för övrigt talat om psykologer? Vad jag vet sysslar de inte med medicin. Klipp dig, skaffa dig en utbildning och ett arbete där du åstadkommer något av värde för samhället. Så kanske du slipper komma med "lekmannamässiga åsikter".

Magnus 02:17 15 dec 2011

"Vad har du för meriter som grund för ett dylikt uttalande?"

Din användning av pluralformen "äro" i kombination med ett singulärt subjekt är direkt felaktig och din stavning ligger stundtals på nivå med en underpresterande lågstadieelev, så jag har goda grunder för mina påståenden om din bristfälliga förmåga att uttrycka dig i skrift. Ingen högläsning ur FASS i världen kan rädda dig från det omdömet.

"Vem har för övrigt talat om psykologer?"

Inte vet jag, det är du som hela tiden på lösa grunder drar upp ovidkommande saker som "kognition", "KBT", "tvångssyndrom" och som finner det nödvändigt att ständigt dra lekmannamässiga slutsatser om intelligens och mental hälsa baserade på nätkommentarer. För du vill väl ändå inte säga att du "sysslar med medicin"?

Jag är alltid kortklippt sedan tonåren (gör det själv), jag tillbringade knappt tio år vid Lunds universitet (alldeles för länge), drog på mig en studieskuld à ca 100 000 kronor men behövde sedan bara fyra år för att tjäna ihop tillräckligt för att betala av denna skuld.
Så min högst professionella åsikt är att jag inte har gjort annat än att "åstadkomma något av värde för samhället" de senaste åren, närmare bestämt 25 000 kr/år av mina årsinkomster under åren 2008-2011. Hoppas att just du fick ut något av mitt lilla bidrag!

Magnus 02:48 15 dec 2011

Så här "ärofullt" skrev du själv:

"Tvångshandlingar som terapi för tvångsbeteende... Må du alrig verka i något av de mer ärofulla yrkena. Din medicinska bildning äro ej stor."

Så "de mer ärofulla yrkena" har tydligen något med "medicinsk bildning" att göra. Vilken medicinsk bildning gör dig kvalificerad att uttala dig om "terapi för tvångsbeteende"? Psykologer arbetar ju med terapibehandling av bl.a. tvångsbeteende. Att de sedan saknar medicinsk bildning gör det knappast mindre "ärofullt".

Jag verkar sedan flera år i ett ärevördigt yrke och detta yrke gör mig kvalificerad att döma ut din stavning, din argumentföring och ditt allmänna uppförande som ovärdiga en fullvuxen människa och signifikativa för något slags självhävdelsebehov som förmodligen hämtar sitt ursprung ur mindervärdeskomplex och självförakt.

Magnus 06:16 15 dec 2011

Mina akademiska meriter ligger inom språkvetenskapens område, därifrån är steget inte långt till andra discipliner såsom psykologi och kognitionsvetenskap. Högläsning ur FASS intresserar mig däremot inte.
I Lund finns möjlighet för lekmän att frivilligt delta i experiment vid Psykologiska institutionen, att frivilligt gå i terapi och att frivilligt delta i medicinsk forskning, inte sällan mot betalning. Jag har gjort allt, om än i blygsam skala.
Beträffande detta med beskyllningen (inte diagnosen) att jag skulle lida av tvångssyndrom - det finns både psykologisk och psykiatrisk expertis som friskförklarar mig, eftersom jag frivilligt har utsatt mig för grundliga kontroller.
Jag säger som Sheldon Cooper i tv-serien The Big Bang Theory:
"I'm not insane. My mother had me tested."

Maria Holm 11:46 15 dec 2011

Hej Magnus och Drate!
Eftersom debatten mellan er har glidit ganska långt ifrån vad denna artikel handlar om kommer vi hädanefter inte att godkänna fler av dessa kommentarer.
Mvh,
ETC-redaktionen

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.