Timo Sundberg har gått bort

ETC på Twitter

ETC_redaktionen: Kom förbi Katrineholm nästa lördag. Du lär dig göra grön el! http://t.co/fJ1g0LiM

ETC_redaktionen: Läs hela granskningen av Volvos vinster här: http://t.co/fh5s17Cw http://t.co/4q9RKfn0

ETC_redaktionen: Volvos nye vd tjänar lika mycket som 111 arbetare. Är det rimligt? Vad tycker du?... http://t.co/DcUUX4O4

ETC_redaktionen: Förra veckan skrev Ida Gabrielsson en ledare om "rasismen i krisens spår". Hur ska vänstern vända utvecklingen?... http://t.co/P2BUs7CY

ETC_redaktionen: Hemlösa migranter kan inte få tak över huvudet någonstans i Stockholm. Borde kommunen ta ett ansvar, tycker ni? http://t.co/QR9CMalo

ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Vem granskar medierna?

lördag, oktober 29, 2011 - 10:00
KRöNIKA

Det finns få yrken med inbyggd lobbyism, där ägarna/arbetsgivarna garanteras dagligt publicerad lobbying för sitt företag och dess produkter, spridd i oräkneliga medier. Gratis dessutom. Men mitt yrke, journalistens, är ett sådant. Många journalister låter bli att ta ställning och tiger om mediedebatt och mediekritik men på varje medium, kommersiellt såväl som public service, finns det andra som förväxlar försvar för yttrandefriheten med försvar för det egna företagets ord- och bokstavsskötsel. Det är till exempel roande eller oroande att höra de olika programledarna för ”Ring P1” vanemässigt avfärda intelligent mediekritik från lyssnarna med en suck eller som ”gnäll på medierna”.

I den vidare världen, utanför Sverige, pågår ständigt en debatt om mediernas ”accountability”, ett ord som inte ens finns på svenska. I ordböckerna står det ”ansvarighet”, men i ordet ingår att stå till svars inför någon, att någon har rätt att utkräva förklaringar, räkenskap och en möjlig sanning eller i varje fall sökandet efter något slags sanning: Varför skrev/ rapporterade ni just såhär? Hur ska vi kunna lita på er anonyma källa? Varför ska vinstdrivande företag som Rupert Murdochs News Corporation eller Bonniers ha källskydd, när det finns anledning att misstänka att detta källskydd utnyttjas för propaganda och som medel för manipulatörer att sätta dit motståndare? Ett obevakat område handlar om hur PR-folk och lobbyister använder sig av media.

Jag är helt för källskydd, men jag anser att det måste debatteras: vilka vinstdrivande storföretag är värda att åtnjuta källskydd? Murdoch, som visat sig vara en global mediegangster? Och varför startas inget drev mot Aftonbladet och Expressen, som mutar poliser med hjälp av källskyddet? Mutor från medier till poliser är en del av den gigantiska medieskandalen i Storbritannien, som saklöst kallas ”avlyssnings-”, antagligen för att hålla undan ordet ”media”. Som när SAS målade över loggan efter en flygolycka, det kraschade planet var plötsligt kritvitt.

I Sverige behandlas ansvarsutkrävandet från medierna som en fråga utan svar: Vem ska granska medierna? Det borde vara vi själva, men svenska stormedier har visat sig odugliga på den fronten, till skillnad från till exempel brittiska The Guardian som under flera års spott och spe från sina kolleger i medievärlden framhärdade i att granska medieskandalen med bland annat avlyssning på tidningen News of the World, numera nedlagd, tack vare Guardian. Svenska stormedier vägrar att fatta detta: I och med internets uppdykande måste de börja leva upp till sitt mantra att de ”granskar makten” och om de någonsin ska kunna återerövra trovärdighet måste de börja granska varandra; skoningslöst. Och erkänna att de är en stor del av makten, men att de nu ställer om sig och går över på folkens, människornas sida. Om de inte gör det kommer i varje fall inte jag att sörja de medier som går under. Då har de bara sig själva att skylla.

Jag skäms över svenska journalisters agerande under Juholtdrevet. Jag skäms också över de få som låtsas granska medierna, Resumé, P1:s ”Medierna” och ”Publicerat” och nätets ”Second Opinion” till exempel. De agerar inuti medievärlden, vill räknas där och de är allt annat än fria och fritt tänkande. Jag har pratat med många journalister om drevet. En (mycket respekterad) sa: ”Jovisst, läskigt, men Håkan Juholt borde inte vara partiledare för socialdemokraterna.” Hon var alltså beredd att acceptera ett orättfärdigt drev för att få bort Juholt; en moral hämtad från dokusåporna.

I det närmaste outhärdlig blir blicken på den svenska journalistkåren när det gäller deras granskning av Håkan Juholt och Carl Bildt. De ger sig hungrigt på Juholt, i mina ögon också en klassfråga, och hans försumliga tillkortakommanden men de visar sig vara skitskraja för Carl Bildt, om vilken mina amerikanska journalistkolleger berättat att han, med sin CV i tvivelaktig oljebusiness, aldrig någonsin hade kunnat bli utrikesminister i USA. En skugga faller också över Fredrik Reinfeldt, som utsett Carl Bildt och som tiger om hans besynnerliga världspendlande, antagligen till för att knyta framtida affärskontakter för tiden efter ministrandet. Medierna har beslutat sig för att framställa politiken som något i stil med Big Brother eller Let’s Dance; juryn är ”vi”. Ena dagen får vi veta att Juholt brutit mot glasklara regler, dagen efter publiceras en opinionsmätning som naturligtvis visar att förtroendet för honom sjunkit till bottennivå. Sedan visar det sig att det inte fanns några glasklara regler, men då har man redan korrumperat tittarna, läsarna och lyssnarna genom att ansluta dem till en mobb mot Juholt; när man redan börjat mobba vill man inte gärna höra talas om motsägande fakta, det förvandlar ju en själv till lättlurad fåntratt och medlöpare.

Om vi ska betrakta journalistiken och politiken som Let´s Dance, som många mina kolleger verkar vara beredda att göra, så skulle jag säga att Carl Bildt med hjälp av sina arroganta piruetter vann över praktiskt taget hela den svenska mainstream-journalistkåren, utklassade den totalt; och att det säger något mycket, mycket oroande om kvaliteten på svensk etablerad journalistik.

Kommentarer

Bo 11:11 29 okt 2011

Håller fullständigt med dig Maria-Pia. Det tydligaste exemplet på det du skriver om tycker jag är den korrumperade kår av journalister som ger sig ut för att vara ekonomiska experter. Aldrig, med mycket få undantag, ifrågasätter de eller granskar.I klartext: de sköter inte sitt jobb, utan bara rapar upp det ekonomiska etablissemangets klyschor. Allmänheten får aldrig veta vad som i själv verket händer, utan förs i praktiken bakom ljuset. SVT´s s k ekonomijournalister är rena katastrofen härvidlag. Människor får aldrig veta så enkla basfakta som hur en bank fungerar, och hur pengar skapas. Ofattbart! Vad händer med demokratin?

Linda Olofsson 12:33 29 okt 2011

Maria-Pias artikel är både viktig och informativ.

"mycket, mycket oroande om kvaliteten på svensk etablerad journalistik" är en ur demokratisk synvinkel tragisk situ-ation, icke minst för yngre generationer och deras medbor-gerliga rättigheter.

Kent 13:36 29 okt 2011

Håller med Maria Pia.
Samtidigt kan man undra över alla dessa människor som så lättvindigt låter sig styras av media. Varför?
Juholt drevet var dessutom lätt att genomskåda.
För övrigt borde riksdagsledamöter se över sina förmåner och anpassa dessa till vanliga människors villkor.

Vicke 13:39 29 okt 2011

Ansvarsutkrävbarhet månne? Jobbigt ord dock, och ETC:s stavningskontroll godkänner det inte.

William 14:18 29 okt 2011

Carl Bildt skulle aldrig kunna bli utrikesminister i USA framförallt på grund av att han han markerat mot Israel och alltså är opålitlig i mellanösternfrågan. En Albright eller Clinton skulle aldrig stöta sig med Israel.

Gunnar 19:17 30 okt 2011

Vad har det med ovanstående artikel att göra?

William 11:30 31 okt 2011

Artikelförfattaren menade att CB inte kunde bli utrikesminister på grund av sitt tidigare engagemang i oljebolag. Jag menar att det finns viktigare kriterier. Bushklanen- med dess koplingar til saudisk olja kunde trots allt skicka två medlemmar till vita huset.

Moster Gerd 23:34 29 okt 2011

Vi är väldigt många som genomskådat kvällspressens enda ambition att sälja lösnummer. Det är förskräckligt med dessa drev men vad skall man göra? Det var länge sen jag köpte en kvällstidning (jag läser på nätet)och jag protesterar via kommentarer i bloggar och så vidare men det känns som att skriva i vatten!

Lena Nockert 13:03 3 nov 2011

Om man inte vill gynna kvällstidningarn räcker det inte att bojkotta papperstidningarna. Varje klick på nättidningen genererar annonsintäkter. Själv klickar jag aldrig på länkar till kvällstidningarna. Är det en nyhet med substans finns den att söka på annat håll.

Ulla Johansson 22:52 30 okt 2011

Kajsa Ekis Ekman och Ann Charlott Altstadt har nyligen i sina artiklar hos respektive Dagens Nyheter och Flamman påpekat att det nu ser ut som medias agerande gjort det omöjligt för socialdemokratin att vinna ett val. Dreven som sattes igång först mot Göran Persson, sedan Mona Sahlin och nu sist Håkan Juholt har haft sådan intensitet och styrka att socialdemokratins ledare slagits ut.Jag skrämdes av av allt hån mot Sahlin från hela mediefältet under valrörelsen 2010. Hela nedsvärtningen. Men drevet mot Juholt blev ju än värre. Nittio procent av alla dagstidningar har borgerliga ägare och SVT följer troget deras politiska linje. Denna propagandamaskin har reellt satt demokratin ur spel. Media tillsatte regering under det senaste valet.
Ulla Johansson

Linda Olofsson 06:49 31 okt 2011

Ja, Ulla! Det är riktigt: medierna bakom valresultatet.
Ändå? Varför ville så många svenska medborgare ha detta resultat?
Om de hade betett sig så under nazismen, hade de ställt upp för det utan tvekan, men med glädje och skadeglädje.

Är det möjligt att någon ond politisk propaganda som na-zismen eller denna hatets (mot vissa), egoismens, girig-hetens, likgiltighetens kapitalism kan hjärntvätta männi-skor så lätt genom att tilltala människans onda avsikter?

Är det möjligt att människor är oförmögna att föreställa sig vad som skadar andra människor? Är det inte tvärtom?

tinta cleve 01:05 7 nov 2011

EU vill ingalunda ha socialdemokratiskt styre i några medlemsländer. Därför jobbar media/lobbyister på att övertyga folket. Vi ser tydligt hur smutskastning mot Göran, Mona och Håkan har varit oresonligt effektivt.

Tommy Månevik 13:41 31 okt 2011

Tack Maria-Pia för alla din kloka och klarsynta formuleringar!
Jag vill passa på att göra reklam för en annan klok och klarsynt männinska som formulerar sina samhällstankar genom att rita:
http://www.suddkludd.se/

Både Bildt och Juholtsdrevet finns t.ex. ritade där.
Mycket nöje!

kao 16:16 31 okt 2011

Det fanns inga drev mot varesig G Persson eller M Sahlin som det vi sett nu.

Drevet mot H Juholt var och är fortfarande en smutskampanj som saknar motstycke och är säkerligen icensatt av intressen som anser sig ha mycket att förlora på en socialdemokratisk seger vid nästa val. Det är möjligt att de har lyckats i sitt uppsåt.

Förutom dagstidningarna måste isynnerhet SVT granskas noga eftersom de får tusentals kronor av alla svenska medborgare i licensavgifter för att bedriva en oberoende och objektiv samhällsrapportering. De har inte levt upp till detta och stora delar av deras politiska kommentatorer och nyhetsledning borde bytas ut.Senast i morse 31/10 uttryckte Margit Silberstein att H Juholt hade försuttit chansen att återta det socialdemokraterna hade förlorat i stöd hittills. Säger man så är man antingen helt okunnig eller så är man medvetet manipulativ. Ingetdera är på sin plats i public service!

Dubbelpennan 06:03 1 nov 2011

Du har fullständigt rätt kao!

Silberstein har har förbrukat SVTs förtroende på det sätt hon betett sig mot licensbetalarna genom att förstärka lögnen mot Juholt. Hon är en demokratifara!

SVT tappar sin trovärdighet som opartisk granskare om hon får stanna kvar på SVT.
Public service SVT måste omedelbart avskeda dessa åsiktsmaskiner som flagrant bryter mot avtalet om opartiskhet. Både Hubinette och Birro fick avgå pga opartiskhet.
Jag hoppas innerligen att ledningen ser över SVTs politiska kommentatorers agerande.

Det enda samhällsdebattprogram numera är en småskvättande och tvittrande Debatt med Belinda Olsson som snarare är att betrakta som ett skämt. Alla blir avbrutna av journalisten och programledaren som hugger sönder alla åsikter utom hennes egna. Är detta svenska folkets enda debattventil i Public service så finns här arbetsuppgifter för ledningen.

En kommentar av Eva Hamilton hade varit på sin plats?

Det är en demokratifråga för licensbetalarna att slippa se Silberstein i SVT i fortsättningen. Även Dagens Industri bör se över hennes roll då hon skriver för dem. Hon har ingen trovärdighet kvar och är en belastning för både SVT och Dagens Industri genom sitt agerande.

se gärna: http://dubbelpennan.blogspot.com

Roland Persson 06:28 1 nov 2011

Ni är inte många journalister som syns i efterdebatten om drev och mediamakt.
Därför är det extra roligt att se journalister som tar sitt fulla ansvar. Jag visste redan att jag skulle finna dem här och du är en av dem Maria-Pia. Det är en fröjd att läsa din krönika.
Johan Ehrenberg och Dan Josefsson är en andra journalister som stått emot galenskaperna och tar journalistiken på alvar.
Stort tack!

Hans Johansson 18:31 1 nov 2011

Jag har slutat använda ordet journalist och istället gått över till reporter. Det är ju oftast det de gör idag - rapporterar, utan analyser och källkritik.

Henry 13:08 3 nov 2011

Journalisterna ska vara fria i det som de skriva!
I demokratiska samhällen kan jag informera på olika sätt och bilda min egen uppfattning. Med tanken att vi styrs av både politikeradeln och bankerna så vill jag har (fler) oberoende, granskande och modiga journalister!

"De som har blivit berusade av makt och dragit fördel av den, om också bara för ett år, kommer aldrig att avstå frivilligt ifrån den." Edmund Burke (1729-1797)

Roland Persson 02:56 4 nov 2011

Självklart vill vi ha fria journalister i ett demokratisk samhälle men när reportrar agerar i egna politiska syften så behövs granskning av media.
Dessa reportrar är inte förtroendevalda och går inte att avsätta. Deras agerande är odemokratskt!
Därför behövs modiga journalister som inte räds att ta strid mot den kollegiala och mediala makteliten.

Christer Nilsson 18:57 3 nov 2011

De sk. Puplic Service Tv-kanalerna har nu satt sina sista spikar i kistan för att förgöra sig själva, inte ett ord till kommentar till Minister Billström & C/o kritik efter jagat Juholt i två veckor, precis samma med TV4, inte ett ord, det är nu mycket mer allvarligt ställt med yttrandefriheten än man någonsin kunnat tro, hur Alliansen diktatorer har dikterat övervakningen av signalspårnings och avlyssning till medborgarna osv. är säkert en rysare som vi bara kan tänka oss efter det uppvisade senariet senaste tiden, IB affären riskerar med säkerhet bara vara en lekstuga i jämförelse med den infiltrering och konspiration som riskerar att avslöjas, inte om utan när!! denna gång är det tydligen inte journalister som är intresserade, så vad skulle vi gjort utan nätets frihet men det har säkert nu gått upp för de flesta just varför Reinfeldt & C/O gör allt för att reglera och styra även det med en Allians som är beredd att göra precis allt i sin makt för att inte riskera sin makt och ställas till svars i en framtid!!

Lena 14:31 15 nov 2011

Intressant och relevant. Egen analys och ett kritiskt sinne är nödvändigt för att ta till sig det som skrivs i media. Det är så lätt att tro på det som sägs i media. Och så svårt att ifrågasätta.

Som du skriver: "Varför skrev/rapporterade ni just såhär? Hur ska vi kunna lita på er anonyma källa?" Varken mediekonsumenten eller konkurrenterna verkar ställa sig dessa frågor.

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.