ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Spindoktorer styr Sverige

lördag, november 5, 2011 - 11:00
KRöNIKA

Nu har jag insett det, den där krypande känslan av att något verkligen inte stämmer har förvandlats till en insikt: Moderaterna är inte längre ett politiskt parti. Moderaterna är en högertankesmedja, finansierad av krafter de inte vill redovisa och av oss medborgare (skattepengar). M är sammansatt av lobbyister för storföretagsamheten, av ett pr-maskineri för övertagandet av ”Sverige” för att förvandla landet till ett slags företag – en bas för de rika och mäktiga att verka i med disciplinerade undersåtar där alla vet sin plats och för återinförandet av klassamhället. M är sammansatt av ”duktigt” folk från reklam- och pr-världen och fullt av nyutbildade spindoktorer, sådana som vet allt om hur man ska hantera media. Propagandaminister är enligt Resumé Per Schlingmann, det är Resumés ord, fast världen övergav benämningen propagandaminister efter Josef Goebbels. Det är smart av Resumé eftersom den tidningen ingår i propagandaapparaten; dess uppgift är att gifta ihop media och reklam och komma med kittlande medie- och politikskvaller och vara en instans i tevesofforna i gestalt av den chickcyniske men egentligen lydiga Viggo Cavling.

Moderaterna har haft tre fronter att besegra: sina egna väljare, ”folket” och allianspartierna. Det går bara att fantisera om hur deras interna strategimöten sett ut; de måste vara som hämtade ur ”Du sköna, nya värld”. Eftersom vi lever i en berättelse där bara vinnare räknas – inte ideologi eller hederlighet – har de övertygat sina egna väljare om att eftergifterna och lånen från vänster är värt det, det finns en undertext som säger ”lugn, bara lugn – med tiden kommer denna manipulation att ge er en riklig utdelning, vi vet vad vi gör, vi gör det för att få behålla makten och omdana Sverige, lite svinn får man räkna med – men alla våra anhängare kommer att gottgöras. Vi vann – eller hur – och med denna pr-strategi kommer vi att fortsätta vinna.”

Samma sak med allianspartierna: de krymper stadigt, men får vistas på den vinnande sidan och som tröst får de olika ministerposter, samtidigt som deras konturer som partier håller på att suddas ut. Delar av ”folket” har M erövrat genom att övertyga den nya medelklassen, i vilken det ingår välförtjänande arbetare, om att en röst på dem betyder mer pengar i plånboken och en berättelse om världen som låter dem överge de andra, eftersom fattiga, sjuka och utsatta egentligen är parasiter som suger ut deras plånböcker, ett slags omvänd marxism. Det är de utsatta som suger ut de lyckade, är det vinnande budskapet. M har genomfört en skicklig pr-kampanj, som företrädare för kapitalet. Folk är inte dumma, vilket M-typer alltid påstår att man antyder när man hävdar att människor låtit sig hänföras av pr-kampanjer. Folk är vilseförda. Var alla sovjetmedborgare idioter? Var alla tyskar som anslöt sig till nazismen dumma i huvudet? Naturligtvis inte. I ett land där den ekonomiska, politiska och mediala makten nu ägs av högern är det lätt att bli bortkollrad och duperad.

Den som fick mina onda aningar att övergå i insikt var Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten (vad är en arkel? Om det inte är något, låt oss uppfinna det). Hon har inte en susning om Moderaternas tidigare historia; hon är helt enkelt anställd som lobbyist och spindoktor, ditsatt för att göra pr. Arklar är mycket duktiga på pr men historielösa och hos Moderaterna vimlar det av arklar. De är skickligare än journalister på blå dunster; och journalister låter sig ofta blådunstas. Arklar låter som motsatsen till änglar. Och det kanske de är.

Sen 1968 har det svenska näringslivet tillfört högerpropagandan en halv miljard kronor om året i understöd – sägs det, men ingen vet den exakta siffran. Bevisa motsatsen, brukar jag säga, eftersom den bara kan avvisas med hjälp av hederlig redovisning. Med Jeopardysvar: Vad är Timbro? Vad är de ”nya” Moderaterna? Vad är SNS? Svenska Dagbladet? Och hur ser frågan ut?

I hela mitt vuxna liv har högerns pr-apparat dragit all vänster över en kam, stoppat ner den i en säck, dragit åt snaran och hävdat att alla tankar i den riktningen leder till massmord och Gulag. All vänster har gjorts ansvarig för Stalin, ”titta på historien”, fast majoriteten motsatt sig ohyggligheterna i den kidnappade socialismen. När det nu blivit dags att närmare granska Moderaternas obehagliga historia försöker de skoja bort den: dels därför att den är riktigt hemsk, dels därför att de börjat sno attraktiva paroller från vänster. De verkar påstå att man alltid ska döma vänstern utifrån sin historia, men aldrig högern. Varför det? Vem är högerns Stalin? Franco i Spanien? Sydamerikas diktatorer, Pinochet, eller Greklands junta? Sydafrikas apartheidregimer? Salazar i Portugal? Sukarno i Indonesien, som mördade hundratusentals vänsteraktivister? Antikommunisten Mc Carthy i USA som härmade inkvisitionen? George Bush? Eller alla folkmördare som föregick demokratin (ungefär som i Syrien och Jemen i dag) de som önskar den demokrati som högern i Sverige från allra första början motsatte sig? Var de en kidnappad höger?

Vi har nu fått ett högerns pr-maskineri att leda landet, poserandes som politiskt parti. Smart, de får massor av pengar från både skatt och näringsliv eftersom de utger sig för att vara ett parti och inte högerns tankesmedja.

Just nu har arklarna makten. Men på torgen runtom i världen…

 

Kommentarer

Liss 12:45 5 nov 2011

TACK, TACK för den. Men man blir mörkrädd. Det kan vara bra att låta bli att hålla för öronen och blunda även om man skulle vilja det. Varför kommer inte fler protester mot historieförfalskningen.

Bertil Thorén 23:54 11 nov 2011

Tack Maria-Pia! Jag blir varm i hjärtan när någon så skickligt kan formulera, vad som håller på att hända. Jag känner samtidigt en stark oro för att så många har gått på moderaternas blå dunster. Förstår inte att tidigare vänstersympatisörer, för så få kronor, kan acceptera den orättfärdighet, som följt i spåren av de borgerligas (M)regerande.

Linda Olofsson 16:12 5 nov 2011

Utmärkt informativ och avslöjande artikel.
Jag hoppas att många läser denna Maria-Pias artikel.

Tur i otur att det alltid har funnits folk i det här land-et som har motsatt sig att bli matade med spinndoktorernas lögnreklam. Det är verkligen på tiden att allt fler tar ef-ter.

Agnetha Sjokvist 17:53 5 nov 2011

Känner att du har rätt i alla tankar du formulerat här. Denna artikeln borde verkligen lyftas fram i ljuset ! Fattar inte att vanligt folk inte blivit/blir rädda, jag är det i detta nya Sverige som jag alls inte känner igen. Min man och jag har under de senaste 12 åren gjort en rejäl klassresa, men jag vet var jag kommer ifrån och hör hemma, för mig handlar det mera om människosyn, moral, etik och möjligheter till ett bra liv för alla.

Hjärtligt TACK Maria-Pia du satte ord på rätt saker !

daniel larsson 20:57 5 nov 2011

Bra artikel som belyser ett stort problem från ett demokratiperspektiv. Du kan se motsvarande problem på nätet:
http://www.presidentofgalaxy.com/konservativa-webbplatser/

Tina Robé 14:27 6 nov 2011

Tack, tack Maria-Pia, bra artikel som visar varför demokratin nedmonteras...

Svante 14:50 6 nov 2011

Tack Maria-Pia. Jag har alltid trott att det är så, men inte kunnat samla mig nog för att sätta ord på vansinnet. Tack för att du gjorde det. Då skall vi bara få upp det som ämne i SVT Debatt, i alla A-kurser i Historia i Statsvetenskap - samt i TV4:s nyhetsmorgon (fet chans :( ).

Bengt Blomberg 15:10 6 nov 2011

Att moderaternas plus Fp , C och Kd är ute efter pengarna i företagen är helt klart och naturligtvis blir styrda av desamma mer eller mindre. Inget nytt under solen, samma hände i Tyskland innan andra världskriget bröt ut!

Rolf Lindqvist 15:14 6 nov 2011

Tack Maria-Pia att du reder ut begreppet "Nya moderaterna" så att alla förstår att det inte är ett "parti"utan ett ideologiskt propagandagäng, anställda av Svenska näringslivet. Dessutom har du myntat ett nytt "verb" (ARKEL) Den benämningen på politisk okunnighet och dumhet är härmed proklamerat.

Tore Sinding Bekkedal 15:49 6 nov 2011

Jeg var på besøk som en del av AUFs delegasjon til SSU under valgkampen i '10. Kanskje dette er lettere å se når man kommer utenfra og titter inn, liksom mangelen på anstendighet i vår integreringsdebatt er lettere for en svenske å se. Den besøkende har ikke vært offer for gradvisheten i salamitaktikken, og den brå kontrasten gjør ting synlige.

Jeg husker godt at jeg konstaterte litt forvirret at - Moderaterna er ikke et politisk parti, de er et PR-byrå med politiske ambisjoner.

Helgi Örn Helgason 16:07 6 nov 2011

Underbart! Det var på tiden att någon förklarade. Kunde inte ha sagt det bättre. :)

Janet Fagerström 16:34 6 nov 2011

Bra skrivet Maria-Pia.

Ove 16:41 6 nov 2011

Snälla Maria Pia
Nu är det väl ändå så att det är du som smälter in allt lite för lätt.
Du kan väl ändå inte jämföra ex Franco med Stalin och sedan "köra in" Moderaterna i detta?
Vänstern har fortfarande lik i garderoben.
Hur skall du få bort det?. Ja inte med en sån här dålig ihopslafsad artikel

en som vet

QiQQit 17:28 6 nov 2011

Är bara tvungen att kommentera..du är den enda som anser att det var en dålig artikel..Jag läser mellan raderna att du känner dig träffad..Sorry..hon har plitat en jäkligt bra artikel..Tycker jag med många fler..

ove 18:37 6 nov 2011

jag ser nu att jag nog är inne i "finrummet" med stort F. inom Partiet V.
Här går det nog inte att föra en diskussion (saklig). Alla spelar tydligen i samma lag
Det är väl moderaterna och USA som är bölden i världen
Lycka till

karin 17:24 10 nov 2011

Utan tvivel är du inte klok - citat av Tage Danielsson

Roger J Lundkvist 21:49 11 nov 2011

På din fråga om att det är "moderaterna och USA som är bölden i världen", är svaret ett givet JA!!!

Ulf Hedman 17:28 6 nov 2011

Ove, varför kan man inte jämföra Franco, Pinochet med Stalin? alla var diktatorer och förtryckte folket, och moderaterna kommer ju ur samma syn på samhället. Har aldrig hört högern protestera mot dessa högerdiktaturer, så det är inte så svårt att tänka sig att dessa (M) gärna skulle minska ner det demokratiska i samhället som man nu gjort i EU.
ECB skall nu vara förmyndare i eu och med diktatorisk makt se till att alla sköter sin ekonomi i nyliberal anda, allt skall säljas och bankerna skall kramas om du ev. skulle vilja ha en annan politik där människan står i centrum (demokrati) så är det inget som är tillåtet. Demokratin har åkt ut med badvattnet, och detta stöder (M) helhjärtat.

Och EU och Sovjet har stora likheter, en jätte byråkrati av politruker och tjänstemän som lever i ett parallellt samhälle, femårsplaner mm.
EU och ECB är högerns Sovjet där demokrati är jobbigt och kan ge fullständigt oplanerade resultat.

Back 18:37 6 nov 2011

Ove, tack för dagens asgarv! Det enda du gör med ditt inlägg är ju att bevisa det M-PB skriver om högerns vänsterspökande! Hahahahaha...

Ove 21:17 7 nov 2011

Ha ha ha. ja jo efter att ha läst alla inlägg, samt ett antal innan på denna tidning", så måste det ju vara enormt givande och tycka likadant. Det är det som ger liv åt politiken. Här kan ni vara i er dröm om ett samhälle som ,bevisligen,har rasat samman sedan 1989...ja egentligen 1975. Men dröm ni.
För att ta ett citat..."vem har en susning av historien"
Ingen på denna "tidning" vad jag kan se

OBS
Jag är ingen Moderat

suzanne 21:21 9 nov 2011

Ove!
Självklart har alla inte samma åsikt! det är just därför det är intressant med diskussioner!
Vi kan tycka olika, debattera, ja umgås med vänner som är av olika politiska åsikter!
Det viktigaste är att ta skillnad på person och åsikt :)
Tycker det var modigt av dig att kommentera !

Joar Nordenström 23:53 25 nov 2011

Visst håller jag med dig om att det är ett stort steg från moderaterna till Franco, och att beskylla M för de brott som Franco begick vore ju lika dumt som att... Beskylla V för Stalins brott... Eller? Du verkar inte hålla med om det så du får gärna förklara var skillnaden egentligen ligger.

Varför skulle inte högern behöva ta i tu med några lik i garderoben, om nu vänstern bör göra det?

Ann Brehmer 17:01 6 nov 2011

Vill bara tacka dig! Otroligt bra och läsvärt!!!

AnnBW 17:54 6 nov 2011

Tack Maria-Pia Boëthius! Det var det bästa jag har läst på länge.
Vaför då, kan man undra?
Därför att det du skriver stämmer med verkligheten enda in i sista stavelsen.
Jag blir så lycklig av att läsa det!
Hur kan någon bli lycklig över att läsa om Moderaternas mörka verklighet?
Jo, för att jag själv tillhör en av de värst drabbade: utförsäkrad, är inte erkänd som sjuk, en parasit på samhället, har inte fått ett öre på tre år men har fått låna ca 25 000kr för att skaffa fram dessa läkarintyg som krävs för att jag kanske kan bli godkänd som sjuk till slut.
Jag är såklart inte lycklig över att vara en av flera hundra tusen personer som är utanför, utan att din artikel bekräftar min verklighet och får mig att inse att det är inte jag som är tokig utan det finns fler i vårt avlånga land som har uppfattat denna förfölje av sjuka, handikappade, hemlösa och arbetslösa som kastats in i FAS3.

Harald 19:12 6 nov 2011

2 spontana tankar väcks av denna artikel. MPB skriver om högerns propagandamaskin under hela sin vuxna livstid. Utan att veta författarinnans exakta alder, och jag är för väluppfostrad för att utforska den saken närmare, tror jag att MPB har varit vuxen under samma tid som media var extremt vänsterdominerad, i synnerhet TV.
Den andra tanken är att S fullständigt misslyckades i valet för att man saknade ekonomisk politik för dem med jobb. Johan Ehrenberg skrev en krönika före valet med innebörden att vänstern skulle strunta i den välbärgade medelklassen. Tyvärr blev detta ocksa resultatet. S har alltid varit ett parti för de arbetande, och inte utpräglat för de icke arbetande. Om en normal arbetare är för högavlönad för att passa in i S:s malgrupp, har partiet gigantiska problem, och kommer inte tillbaka till makten igen.
Om man inte ser detta utan tror att det är högerns propaganda som knäckt S har man enligt min mening inte uppfattat nagonting av vad som skett de senaste 20 aren.
För ett tag sedan kom SCB ut med en levnadsnivaundersökning. Man delade in alla svenska hushall i Fattiga, Nästan fattiga, Normala, Välbärgade och Mycket välbärgade. Medianhushallet hamnade i kategorin Välbärgade. Det är idag utmaningen för S, hur ska man tilltala den stora välmaende majoriteten i Sverige.

Kuno 21:09 6 nov 2011

Tack Harald för att du levererar en analys baserad på högerns analys, som i sin tur baseras på floskler och att du gör det i direkt anslutning till en krönika som pekar på högerns förmåga att dupera invånarna genom pr.

Härligt!

Harald 13:21 7 nov 2011

Det är alltsa bara högern som gör PR...?
Och du talar om floskler samtidigt. Öppna ögonen.

Kuno 19:07 10 nov 2011

Tack Harald för att du lyckas få det jag skrev till ""Det är alltsa bara högern som gör PR...?"

Härligt att få saker och ting dubbelt understruket!

Tackar för det.

Mårten 00:01 7 nov 2011

är man både "välbärgad" och "välmående" kanske man kan kosta på sig att ge tillbaka till det samhälle som möjliggjort detta? S-politik ska väl ändå handla om solidaritet tycker jag.

Harald 13:25 7 nov 2011

Absolut. Och nu finns ingen anledning att uppfinna skattefördelar för de rika, eller sträva efter mindre omfördelning än idag. Mer och mer fokus bör och kommer att läggas pa investeringar för framtiden istället.

Pia Maria 19:43 6 nov 2011

Mycket bra skrivet. TACK.

Benjamin Juhlin 20:07 6 nov 2011

Artikel som helt saknar underlag för tesen. Emotionellt men ej intressant.

Arkelsten kan självklart moderaternas historia, hon försöker däremot dölja den.

Nej. Moderaternas politik där vi gemensamt köper motorvägar och individuellt lever miljövänligt, hur de gör reklam för sin politik är inte lika intressant.

Alex 20:33 6 nov 2011

" Sukarno i Indonesien, som mördade hundratusentals vänsteraktivister?"

Sukarno var ganska progressiv, typ som Nasser och Nehru.

Du tänker på Suharto som störtade Sukarno.

Sven Liljegren 21:47 6 nov 2011

Hear, hear!

kerstin 21:52 6 nov 2011

Toppen MiaPia-säkert har de prnissar- men med tanke på att klas ekström - en gång närmaste man till Palme och KO Feldt- fd R:are numera ekonomihistorie-nisse från SE banken så förstår man att det är många lik i garderobenerna bland dem som vill ha makten i sverige! Möjligen känner folk det och har problem med att inte hitta nåonting annat att välja på i sverige--- och att som de politiska partierna idag låtsas att demokrati består av att rösta en gång vart fjärde år är ju makalöst! Det ena värre än det andra dyker upp-bankerna ska lära skolbarn att respektera och lita på deras förskingringar av spararnas pengar- Ledarna framför att det nog inte behövs fackföreningar längre-de har så blåsta argument framför tvkamerorna att man tar sig för pannan - är det drogade? Undra på att 99% occypy wall street-gör det gå ut på gatorna kräv demokrati och 6 timmars arbetsdag och lika lön för alla!!!!!

M E 23:31 6 nov 2011

"Det är de utsatta som suger ut de lyckade" Sådant har jag hört folk säga på allvar, men med lite andra ord förstås. Jag har också hört folk prata om "slödder" (med fula=billiga bilar eller kläder). Det märkliga är att en del av dessa varit 1. arbetslösa ganska länge, men så fort de fått ett arbete med hyfsad lön klagar på att de är de som betalar hela samhällets utgifter med sin skatt 2. varit sjukskrivna mycket och plötsligt klagar på att det delas ut pengar till folk som inte presterar. Men när vi får den rejäla smällen på bostadsmarknaden och de som trott sig vara välbeställd medelklass plötsligt har skulder de inte kan betala, utan att det beror på att de latat sig så ändras läget... ...de nya moderaterna bygger på en bubbla.

Wille 19:38 7 nov 2011

Tack, du är bäst. Det är skrämmande hur Sverige har bivit våldtaget av PR-moderater.

Susanna Román 20:52 7 nov 2011

Hm....en partisekreterare som är helt omedveten om partiets historia...
Är det helt omöjligt att det är partiledningen som har beordrat henne att svamla lite? Man lyckades ju helt fibbla bort frågan om vem/vilka personer som är hjärnorna bakom den påbörjade historieförvanskningen. Mig veterligen har det inte stått någonting på framskjuten plats. I varje fall inte så att jag begripit det. Hade Media inte haft Arkelsten på kornet hade man kanske sett sig tvungna att sikta in sig på andra personer istället. Och då hade det blivit obehagligt för sådana som ska verka i det fördolda. Inte vet jag. Men alltså. Varför skulle den moderata partiledningen välja att ha en korkad partisekreterare?

ps,

Jag ska försöka att inte avsky medmänniskor som röstar på alliansen. Jag ska försöka att se det som att de är vilseförda och att de kan komma tillrätta sen när dimman lättar: "I ett land där den ekonomiska, politiska och mediala makten nu ägs av högern är det lätt att bli bortkollrad och duperad".

Kjell Martinsson 15:17 9 nov 2011

Arklarna kommer på bred front. I varje vrå och hörn. Med gnisslande tänder och svinfettsosande hår. Men tyvärr har vi alla stödröstande för C, kd och fp. Om nu inte unionen har rasat innan valet...

suzanne 21:21 9 nov 2011

Mycket bra skrivet !

karin 17:37 10 nov 2011

Det värsta måste väl ändå vara att väljarna blir manipulerade, oberoende av vilken färg det månde vara.
Ett "äkta" val kan bara göras om man känner till alla och sanna alternativen
Men konstigast av allt, de som manipulerar och lurar tom den enklaste människa värnar inte om sin egen integritet eller sin självkänsla, och blir då en liten, svart och ful själ.
Förmår inte ens se sin egen litenhet.

Jag 12:55 11 nov 2011

Klockrent, Maria-Pia!

Jonipoki 20:18 11 nov 2011

Är det den här typen av "analyser" dom sitter och gör även på Socialdemokraternas ledningsmöten så lär det dröja innan vänstern vinner några val igen. Kanske är det rent av ett friskhetstecken att Arkelsten inte har koll på sitt partis historia? Kanske skulle vänstern må bra av att glömma lite av de sköna gamla minnena och börja formulera en politik som folk bedömer som vettig?

Jag antar att det är någon slags självbevarelsedrift hos Maria-Pia som får henne att hellre dra slutsatsen att Alliansens väljare är manipulerade - än att halva Sveriges befolkning gjort en väl genomtänkt bedömning att de borgerliga partierna har en bättre politik.

Roger Lundkvist 21:43 11 nov 2011

Även Sverige behöver en "arabisk vår". En politiks medvetenhet måste väckas i så många många människor och denna artikel är ett av de sätt som människorna som sover kan väckas med. Mer sådant!!

Erik Holmgren 21:58 11 nov 2011

Bra formulerat. Du är den första jag sett som förstått det här. Moderaterna verkar inte som politiskt parti längre. Det är ett gigantiskt PR-jippo. Väldigt bra genomfört, för det har lurat dom flesta människorna. Men dom har agerat falskt och kommit med lögner och duperat folk. Det som är riktigt tragiskt är att media är så styrt av dem. Till och med svt går ju deras vägar numera och agerar aktivt för att hjälpa borgarna. Detta märktes redan före valet när dom frågade ut partiledarna. Reinfeldt fick ju komma undan hur lätt som helst, medan hans motståndare blev rejält utfrågade. Fortsätt så Pia och visa hur en riktig journalist jobbar.

Björn Hansson 19:13 1 dec 2011

Öppet brev till Maria-Pia

Hej Maria-Pia!

Efter att ha läst din krönika "Spindoktor styr Sverige" så har jag ett par undringar:

1. Vilken nytta ser du att du ger vänstern när du enbart sågar högern och framförallt myntar uttrycket "arklar" som ett nedvärderande begrepp på moderater? Är inte målet att på något sätt övertyga de människor som står på den högra kanten att alla, inklusive dem själva, mår bättre av att vara vänster? Om jag tänker mig in i en moderats huvud så skulle jag bara känna ilska och vara ännu mer benägen att hålla kvar vid mina högervärderingar.

Björn Hansson 19:14 1 dec 2011

2. På samma sätt så ifrågasätter jag vad som för att du anser att du står över alla andra människor när det kommer till att bli vilseledd/icke vilseledd. Måhända är alla anhängare av högern vilseledda, likt den parallell som du gör till människorna i sovjet och nazi-tyskland, men vad är det som säger att inte du på samma sätt är vilseledd till att vara vänster? Det här är ett svårt filosofiskt experiment och jag förstår om du skulle ha svårighet att ta till dig av det, jag har också det. För i grund och botten om alla människor i världen hade samma förutsättningar från födseln så skulle alltså majoriteten av de skillnader som visar sig hos oss bero på skillnader i upplevelser och uppväxt. Därmed så är även du påverkad att vara anhängare av vänstern, jag betvivlar att du var den som oavhängigt någon tidigare erfarenhet uppfann vänstern, och var det då "rätt" kraft som påverkade dig?

Björn Hansson 19:16 1 dec 2011

Vad vill jag få ut av detta resonemang?
Dels så vill jag bara säga att jag tycker att man kan lägga ned bitterheten mot högerns "pr-maskineri" och mot dess anhängare, det tjänar ingenting till utan man motsäger sig själva istället med en människobild som är långt ifrån den om allas lika värde. Man kan inte
förutsätta att folk lever i vilseledd tro för det kommer alltid slå tillbaka mot en själv, det finns inget rätt och fel för mer än just individen i sådana här frågor det är ju demokratins grundtanke. I detta avseende så måste man beundra moderaterna som lyckas med detta i
mycket större utsträckning än vad vänstern gör, det spelar i någon mening ingen roll vilken historia man har när man ska framåt. Rannsakan är en mycket bättre väg att gå, vad hade vänstern kunnat göra för att nå ut med de ädla grundtankar man står för? Företag är inte bara företag utan också en samling människor och är det då så att dessa, som du förutsätter, bekostar den moderata politiken, varför skulle de inte vara villiga att stötta ett ännu bättre syfte? Kan man inte övertyga ett fåtal personer om detta hur ska man någonsin kunna övertyga fler?

Hälsningar
Björn Hansson

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.