Ledare. Kajsa Ekis Ekman.

2015-04-10 03:48

Slakten på kollektivtrafiken

Alla resenärer och anställda borde gå ihop, nu är det nog, nu får de sluta jävlas med oss!

Säg att de som bestämde i Stockholm ville att människor skulle åka kollektivt. Det kunde ju, till exempel, vara bra för klimatet. Vad skulle de göra då? Kanske: billiga biljetter och lätt att köpa dem, ännu hellre gratis. Se till att det alltid gick en buss, ett pendeltåg, en tunnelbana. Se till att de gick ofta och i tid.

Eftersom SL faktiskt har satt upp som mål att resandet ska öka, kunde man tänka sig att de skulle göra något av ovanstående.

Istället förbereds just nu en episk slakt på kollektivtrafiken. 250 miljoner ska sparas bara i år. Priset på SL-kortet ska höjas. 108 pendeltåg i veckan ska ställas in, spärrvakter tas bort på pendeltågslinjen. Tågen till Nynäshamn ska gå alltmer sällan. Lugna Gatan sägs upp och tågvärdar avskaffas. Vad som ska hända med buss och tunnelbana har vi inte fått reda på än men förmodligen blir det massiva besparingar där också. Beslut har fattats av en blåbrun röra bestående av alliansen med passivt stöd av SD.

Istället för bättre och billigare ska det alltså bli sämre och dyrare. Efter år av misskötsel, upphandlingar, dyra konsulter, satsningar på icke fungerande signalsystem och helt onödiga NK-Expressen har det nämligen – surprise surprise – visat sig att SL behöver 500 miljoner kronor extra detta år.

Det tänker inte de blåbruna ge SL, istället får de hälften. Resten ska sparas.

Eftersom det tydligen är tabu att höja skatten eller att röra de privata företagens heliga vinst (Stockholmståg, MTR och Keolis som sköter trafiken gör mellan 21 och 60 miljoner i vinst var om året) ska resenärerna alltså få ta smällen.

Och de anställda. Jag träffar Freddy ”Flaquinho” De Soto och Olof Fryklöf från Seko Pendelklubben. De är frustrerade över den brist på helhetstänkande som råder nu. ”Visst”, säger Olof som arbetat inom SL sedan 1978, ”de kan ta bort spärrvakter, men det i sin tur leder till bristande biljettintäkter. Och att avbemanna stationer, det har gjorts förr, det ledde till att folk slog sönder glasdörrarna och så kostar det ännu mer att ersätta dem. Vad blir de samhällsekonomiska konsekvenserna av detta haveri?” Nu har Pendelklubben bjudit in politikerna på ett möte, ”men alliansen kommer aldrig när vi bjuder in”.

Nej, just det! Och det här leder oss till en oerhört intressant iakttagelse. Nämligen: En sak är kapitalism. En annan sak är vilken klass som sitter vid makten och styr den.

Den svenska modellen gick ut på att arbetarklassen satt på den politiska makten och överklassen på den ekonomiska. Den socialdemokratiska arbetarklassen hade ett helhetstänkande. De hotade inte vinsterna, tvärtom såg de till att samhället fungerade långsiktigt genom att ta hand om markservicen. Människor måste komma till arbetet, tas om hand när de blir sjuka, deras barn måste vaktas under tiden de arbetar. Dessa verksamheter skulle däremot inte tyngas av vinstkrav utan vara en service – både till människorna och till kapitalet.

Det är en enorm skillnad från den enögda och slösaktiga överklass som styr nu. Här finns inget sådant tänkande. Här görs allt lite hur som helst. Ingen tänker på helheten eller framtiden.

Någon tycker att det skulle vara så trevligt att åka spårvagn till Djurgården, då läggs 250 miljoner på det. SL styckas upp och upphandlas med följden att ingen längre kan något centralt. Alltså anställs konsulter i drösar, 800 miljoner försvinner på det. Ingen på SL har ens koll på hur många konsulter som finns, då anställs sju personer för att ha koll på konsulterna. Sedan finns inga pengar kvar! Det var ju synd, vi tar bort lite hållplatser och tåg bara! Oj, nu blev det problem, folk kom visst inte till jobbet! De hade vi inte tänkt på, har inte alla bil? Nähä, men då höjer vi priserna! Och så bort med spärrvakter. Konstigt, biljettförsäljningen sjönk visst, det var ju tråkigt så ohederliga människor är – in med vakter som får jaga människor då, rejäla böter och låt några konsulter titta på hur spärrarna kan bli högre! Suck. Så här håller det på, år efter år. Sjukvården i Stockholm hanteras på ett liknande sätt.

I vår planerar Seko Pendelklubben stora protester mot detta. De behöver vårt stöd. Alla resenärer och anställda borde gå ihop, nu är det nog, nu får de sluta jävlas med oss! Denna slösaktiga överklass har tagit kassa beslut – vi ska inte behöva ta smällen! Om vi inte säger ifrån blir det vi som får stå och frysa mitt i natten någonstans i vinter på en avskaffad busshållplats.