Timo Sundberg har gått bort

ETC på Twitter

ETC_redaktionen: Kom förbi Katrineholm nästa lördag. Du lär dig göra grön el! http://t.co/fJ1g0LiM

ETC_redaktionen: Läs hela granskningen av Volvos vinster här: http://t.co/fh5s17Cw http://t.co/4q9RKfn0

ETC_redaktionen: Volvos nye vd tjänar lika mycket som 111 arbetare. Är det rimligt? Vad tycker du?... http://t.co/DcUUX4O4

ETC_redaktionen: Förra veckan skrev Ida Gabrielsson en ledare om "rasismen i krisens spår". Hur ska vänstern vända utvecklingen?... http://t.co/P2BUs7CY

ETC_redaktionen: Hemlösa migranter kan inte få tak över huvudet någonstans i Stockholm. Borde kommunen ta ett ansvar, tycker ni? http://t.co/QR9CMalo

ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Marknaden slukar de intellektuella

lördag, oktober 8, 2011 - 10:00
KRöNIKA

Jag deltar med en text i antologin Happy Happy som handlar om lyckliga skilsmässor. Den är ett motdrag mot den alltmer konservativa tidsandan, som vill utpeka alla skilsmässor som en olycka och se kärnfamiljen som samhällets grundplåt och stöttepelare, fast alla vet att det finns horribelt olyckliga skilsmässor liksom det finns skilsmässor som räddat alla inblandade, också barnen, från en destruktiv livscykel. Det finns ingen enhetlig sanning om skilsmässor men när samhällsandan börjar tippa över åt att de alltid är fel, hänsynslösa mot barnen och ett misslyckande så är det dags att presentera motbilder.

Själv är jag ytterst förtjust i den amerikanska feministen Gloria Steinems idé att giftermål inte är huvudsaken – det är barnen man avser att tillsammans sätta till världen som är de viktiga. Därför föreslår hon att man istället för ett löfte om evig trohet mot varandra – man-kvinna, kvinna-kvinna, man-man, hur nu äktenskapet ser ut – istället gör upp ett kontrakt om trohet mot de barn man avser att sätta till världen, att äktenskapslöftet byts ut mot ett löfte att alltid vara trogen sin gemensamma avkomma. Jag tycker det är en underbar idé och skriver också om den i min text.

När man är förälskad tror man alltid att det ska vara livet ut, man är galen av kärlek och åtrå och vägrar lyssna till besserwissrar som varnar för ”det kan gå över” och betraktar dem som urtrista glädjedödare som inte fattar vidden av ens egen kärlek. Det är därför jag tycker Steinems idé är så lysande, den kräver tillnyktring mitt i kärleksruset, den kräver att man fattar och tar ansvar för de små människor som man utan hänsyn till deras vilja strandsätter här i världen och gör tydligt att om man skaffar barn, så är det ett livslångt åtagande för båda parter, till skillnad från den uppkomna kärleken, som vi alla vet kan ta slut, gå över, dö och förvandlas till ett fängelse.

Trohet, i Steinems tappning är trohet mot barnen; ett helt nytt sätt att tänka. Det upphäver filmens ”happy end” – slutkyssen – och insisterar på en framtid där man tar på sig ett enormt ansvar om man avser att berika världen med nya små människor; i det kontraktet får man lämna sin partner men aldrig någonsin svika barnen. Att inse och ta till sig det när man, rusig av förälskelse, gör upp ett kontrakt för framtiden tror jag skulle förändra världen.

 När Happy Happy kom ut insåg jag plötsligt hur reaktionärt och trist Sverige blivit, men enligt min åsikt inte i de breda folklagren, de är mycket radikalare än ”debattörerna”. Det är ett kul och accepterande folk som inte har något emot transor eller samkönade äktenskap och tycker att Pridefestivalen är en höjdare. Jag är säker på att motståndarna är en minoritet, men en majoritet i de privatägda medierna; de som vill disciplinera människor, styra över deras tankar och få dem att återvända till tiden före första världskriget när var och en visste sin plats. Det är dit konservativa debattörer är på väg – men frågan är om folket är beredda att följa dem. 

Hanne Kjöller på DN:s ledarsida tog makten över debatten om boken Happy Happy genom att först skriva om den och genom att påstå att det handlar om egocentriska kvinnor som ger fan i barnen och bara vill leva ett hedonistiskt liv, vilket är i stil med Murdochs Fox Television i USA, den mest desinformativa tevekanal som finns. Jag tror att Hanne Kjöller är bitter på bitterfittan Maria Sveland, som är en av redaktörerna för boken Happy Happy. Jag tror att Hanne Kjöller vill vara den tongivande rösten och att hon från sin position på DN:s ledarsida försöker krossa Sveland, men att det är döfött. Var och en som läser boken ser att vad Kjöller skriver är tillrättalagd lögn.

Marknaden och de konservativa har slukat de intellektuella i Sverige, nästan alla, de har glömt bort att epitetet ”intellektuell” härstammar från Emile Zola och hans ”Jag anklagar” - J´accuse, jag anklagar makten. Istället löper de med makten. Och ursäktar sin därav uppkomna rikedom eller ”fame” med att det var pengar som hjälpte dem att visa dom jävlarna – att pengar gav dem revansch, en otroligt ynklig ståndpunkt, som inordnar dem i kapitalismen. Alexander Bard, som tycker om att utpeka sig själv som superintellektuell har tagit plats i den avskyvärda Idol-juryn. Louise Epstein, som kommer från Sveriges Radios kulturredaktion men nu fått ett eget program i P1 avslöjar att hon tycker att cigarettfimpar på gatan ska generera böter. Och jag tänker att en tidsanda som för fram desinformatören Hanne Kjöller och påstått intellektuella som sätter sig i Idoljuryn eller har som åsikt att fimpar ska bötesbeläggas håller på att utarma begreppet intellektuell.

Kanske är det lika bra, kanske är deras tid förbi, kanske begår de självmord av rädsla för döden för att räknas i denna nya, konservativa tid. Kanske är det nördar och hackers som tar över, kanske är det för det bästa.

I vilket fall vill jag skilja mig från dagens intellektuella, de har inte längre något att säga mig, de har stulit en viss glans från de en gång modiga, ibland vilseförda, men använt den till att skapa varumärken, deras tid verkar vara öve

Kommentarer

David Persson 18:30 8 okt 2011

Håller med om att det är onda tider vi lever i vad gäller medieklimat. Apati är väl nyckelordet. Däremot, jag är för ung för att uttala mig, kunde inte det "radikala" 70-talet vara kvävande även det?
Jag lämnar frågan öppen.

Hans Hanselius 09:22 9 okt 2011

Tack Mari-Pia!
Jag har sedan länge saknat "de intellektuella" som en gång var verksamma och tog ställning mot vad som sker i samhället. Men tydligen skall allt idag var mainstreet.
Kom tillbaka eller ge andra en chans att komma till tals i media.Alltför mycket får pågå utan verklig annalys av hur samhället i smyg förtrycker medborgarna.
SNÄLLA KOM TILLBAKA.
Hans H

En annan Martin 09:51 9 okt 2011

Nu håller jag inte alls med. Hanne Kjöller skrev inte alls som du anser. Hur du lyckats läsa in det i hennes ord begriper jag inte.

Vad gäller äktenskapet så är det mellan två vuxna och ska väl i så fall vara ett löfte mellan dessa. Att äktenskapet skulle ha som SYFTE i löftet att alstra barn gör det till ett barnalstringsprojekt. Inget jag skulle vilja ingå med någon. Är det grund för skilsmässa om den andra inte kan få barn? Kontraktsbrott kanske.. Männskan ljög mig rätt upp i ansiktet när den inte sa att den inte kunde få barn. Att den då inte visste har inte med saken att göra då den borde ha tagit reda på det.

Maria Sveland och Katarina Wennstam ägnar sig båda åt det nu eviga gnället över hur svårt det är att vara kvinna. Att det alltid finns någon annan att skylla svårigheterna på som män, samhälle, media eller vad som helst. Att kvinnor skulle kunna, gemensamt och/eller individuellt, vara ansvariga för sina egna problem är antingen en intellektuell no,no eller en alldeles för svår tanke att ta till sig. Du, Maria-Pia, borde vara gammal nog att inte falla i den tankegropen.

gunborg nilsson 20:11 15 okt 2011

Håller med Hans- "Snälla(intellektuella) kom tillbaka."
Och när det gäller Davids fråga- "kunde inte det "radikala" 70-talet vara kvävande även det?"

Min position på 70-talet var den ensamstående förälderns med vanligt jobb.
Jag upplevde det som en frisk tid.Det var ett ständigt samtal som berörde.Man kom inte undan.Även om man inte deltog aktivt, så fanns samtalet där.
Man förhindrades att somna av,förslappas,försoffas.

Det gick så märkvärdigt lätt att andas på 70-talet.
Jag känner en sorg idag, som jag inser handlar om just vad Mia-Pia skriver om.

Och jag hatar ordet "varumärke".Marknaden har tagit våra tankar som gisslan,får oss att ge upp och "anpassar" oss.

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.