ETCs nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på ETCs nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Journalisterna borde skämmas

fredag, januari 27, 2012 - 09:30
KRöNIKA

Klockan tre i lördags stängde jag in mig i ett tyst rum och gav mig ut på äventyr i en underbar bok. Där blev jag kvar. Jag lyssnade inte på radion och såg inga tv-nyheter. Något i mig vägrade se Håkan Juholts presskonferens där han meddelade att han avgick och höra en enda kommentar till från mina kolleger. Inte på grund av Håkan Juholt utan därför att jag skäms för den svenska journalistiken av idag och ville inte se drevkarlarna och -kvinnorna fortsätta att utan självinsikt jaga vidare, som styrda figurer i ett dataspel.

Själva försäkrar de att allt gått rätt till och att Juholt har sig själv att skylla. Utifrån ser det inte klokt ut. Medan klyftorna ökat mest i Europa i Sverige, människor lider svårt av att utförsäkras och den ena skandalen efter den andra som gäller privatisering och utförsäljning pågår, de unga är arbetslösa på en nivå som är en nationell tragedi, skolor säljs på blocket, medan sjukhusen är överfulla och Sverige har färre sjukhusplatser per invånare än andra länder i Europa, förtidspensionerna fördubblats och skolkunskaperna minskat, medan vi är på väg in i en ekonomisk kris och klimathotet tilltar och bankerna uppför sig som arroganta penningpåvar, inte sänker räntor och slutar hantera kontanter och medan inget annat land låter riskkapitalister köpa upp skolor och sjukhus och göra jättevinster på skattepengar, så har den svenska journalistkåren drevat mot Håkan Juholt, oppositionsledaren, sen i mars förra året och gjort det till den politiska huvudfrågan i Sverige i tio månader.

Samtidigt får vi läsa hyllningsartiklar om alliansens ministrar som liknar det gamla Östeuropas politbyråmaterial. Det verkar röra sig om en massförträngning hos journalistkåren. I Sverige ligger nu den politiska, ekonomiska och mediala makten i samma händer – och de är inte Juholts – och då borde fria journalister granska de styrande, den ekonomiska makten och mediemakten som aldrig tidigare. Istället gör de tvärtom. De granskar sönder förlorarna och klagar på att det inte finns någon opposition. Medan oppositionen måste ägna all tid åt att hålla undan för mediedrevet.

Det står journalisterna fritt att själva ta upp och djupgranska vad alliansen egentligen håller på med när oppositionen inte räcker till. Drevet mot Juholt, så ser det ut utifrån, verkar vara till för att dölja oviljan eller oförmågan att ta upp alla politiska sakfrågor som plågar medborgarna. Den till över 90 procent borgerliga pressen i Sverige vill naturligtvis inte ha drev mot den regering som tillhör samma höger. Carl Bildt slipper undan. Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten som ljög om historien slapp undan. Vem granskar Annie Lööf, etcetera?

Bilden av vad som egentligen pågår i Sverige är riggad, de allt djupare orättvisorna döljs – och vi har ett osjälvständigt public service som har samma nyhetsvärdering som de kommersiella, borgerliga medierna.

Inte så konstigt kanske när radiochefen är en gammal toppmoderat och tvchefen kraftigt borgerlig.

Själv är jag en trägen P1-lyssnare, men har börjat söka efter en fjärrkontroll till radion. Olika tidningar och institut gör oavbrutet opinionsundersökningar, som alltid presenteras som toppnyheter.

Det betyder att man ibland, tre-fyra dar i veckan, dygnet runt fått veta att förtroendet för S och Juholt minskar, om och om igen, varje timme. Det blir en självuppfyllande profetia för medierna som inte speglar opinionen, de skapar opinioner, som i Juholt-fallet, och presenterar sedan den av medierna skapade opinionen som folkets röst. Och ”folket” inser att en som dagligen är utsatt för bärsärk från medierna inte kan leda ett parti, vilket de har rätt i. Inte när hans fiender inom detta parti varje dag läcker och samarbetar med medierna för att fälla honom.

Tänk om Moderaterna läckte lika mycket? WoW, tänker jag, och som någon på Twitter påpekade för mig, skrivet så betyder det World of Warcraft. Just det!

Om jag vore höger och rik skulle jag se till att det kom en ny opinionsundersökning vareviga dag medan drev pågår mot förlorarna.

Mediedomstolen har fällt Håkan Juholt. Det finns tillfällen där han verkligen slarvat.

Men det är inte toppnyheten här. Toppnyheten är mediernas agerande, beskrivet av Franz Kafka i Processen, analyserat av Milan Kundera på detta sätt: ”Domstolen: det handlar inte om en juridisk instans som skall straffa dem som brutit mot statens lagar; domstolen är i den mening Kafka givit den en makt som dömer, och som dömer därför att den är makt; det är domstolens makt och ingenting annat som legitimerar den.

Kanske tröttnar folket tillslut och tar ifrån denna privata, vinstdrivna och politiserade domstol dess legitimation att utöva makt.

Kommentarer

En läsare 12:07 27 jan 2012

Lika intressant som skrämmande och lysande skrivet!

Kerstin 18:38 31 jan 2012

Kunde inte sagt det bättre själv!

Mats Nyberg 13:02 27 jan 2012

Jag skall skriva "bara ytterligare en sån där kommentar": Fan vad du är bra Maria-Pia. Din text sätter ord på mina egna tankar. Säkert på många andra.

TACK!

Lars Eriksson 22:11 28 jan 2012

Jag håller med dig helt, Mats. Maria-Pia är helt suverän!

Kaj 15:05 27 jan 2012

Menar du att medierna inte ska rapportera om opinionsundersökningar?

Owe 15:12 27 jan 2012

Jag har skrivit till Lena Mellin ett par gånger om detta du nämnder i artikeln. Till expressen skrev jag till deras tipstelefon att de även skulle bevaka regeringens politik som påverkar människors situation redan i dag därför det är de som har regeringsmakten. Fick tillbaka en konstig kommentar från Lena Mellin och ett tack. Tycker i alla fall att hon har läst mina mail. Själv har jag slutat att köpa dessa tidningar. De är på fel väg genom att de tror att de genom detta omoraliska journalist handlade kommer att öka lösnummerförsäljningen. Tror snarare tvärt om. Jag har varit så förbannad att det har påverkat min sömn. Mentalt skulle jag vilja ge dem en riktig örfil för deras oproffsionalism som får en hel yrkeskår att framställda som totalt idioter.

Karin Kirkland 15:51 27 jan 2012

Mycket bra skrivet! Jag har funderat på SR och SVTs roll och deras nyhetsvärderingar ett halvår nu. Detta, som delvis handlar om samma sak, skrev jag just till Åsa Romson och till Rapport och Aktuellt. Tyvärr väntar jag mig inget svar. Den enda som svarat på något från public service är Inger Arenander. Det berodde på att jag felaktigt uppgett att hon talat om Håkan Juholts bostadsfusk, när det var i påannonseringen till en programpunkt i P1 Morgon det sas.

Hur många dagar körde man med ett uttalande från Björn Rosengren?

Till Åsa Romson, Aktuellt och Rapport
Hur känns det, Åsa?

Är det fel som stått i Svd att Mp, S och V var överens om att bojkotta partiledardebatt i SVT och att det var Mp som tagit initiativet? Enligt tidningen uppgav Ohly att MP bröt rödgrön uppgörelse och att du bekräftade att det stämde. Stämmer det inte? Varför har du i så fall inte dementerat det? Har inga media frågat dig?

Trots detta hade SVT efter Håkan Juholts avgång en sammanfattning, där ett klipp med dig kommer igen, och du säger att det inte fanns någon uppgörelse. Så hur känns det om det inte stämde? Har du försökt rätta till detta? I min värld gäller en muntlig överenskommelse lika mycket som en skriftlig. Har du kollat med alla inom Mp att ingen skrivit minsta mail om detta?

Tidigare hade jag gärna sett dig som statsministerkandidat 2014, men nu är jag tveksam.

Lars Eriksson 22:16 28 jan 2012

Speciellt SVT:s nyhetsförmedling är uppenbart och svårartat högervriden. Utan att någon inblandad skäms. Det är lite av sovjetmedia över det hela.

Anna Losciale 14:25 29 jan 2012

sant! titta bara på den katastrofala bild av socialdemokratin som mats knutson och margit silberstein enträget försöker pådyvla oss tittare.

Karin Kirkland 15:53 27 jan 2012

FORTS - (blev långt i ilskan)
För mig är detta ett tydligt exempel på hur media bidrog till att avsätta Håkan Juholt, genom att inte ta upp sakfrågor, utan ha en nyhetsbedömning som förvånar mig. Hur intressant var sakfrågan om hur S skuggbudget togs fram egentligen? Trots att det fanns sammanställningar som tyder på att Wanja Lundby-Wedins syn på frågan, var tidsmässigt högst osannolika, så togs inte det upp. Varför ansåg man en skuggbudget vara intressantare än en regeringsbudget?

Nu hoppas jag att sakfrågor kan komma fram i oppositionen och att media börjar granska alliansregeringen.

Här kommer ett tips till SVT.
Jag vill veta om statsministern kände till att regeringar och medborgare i USA och Kanada tvingat oljebolag att lämna Sudan för att bolagen där bidrog till folkfördrivningar, slavhandel och att barnsoldater användes. Sudan och Etiopien är ytterst kontroversiella länder att tjäna miljoner på oljeaffärer i hur mycket än Carl Bildt försöker bagatellisera sin medverkan. Det gläder mig att Kristna Fredsrörelsen åtminstone kunde stoppa bidragspengar från att användas för att för att tvätta Lundin Petroleums rykte. Det var starkt, men mycket tyst i SVT om!

Med hopp om snart svar - Karin Kirkland

Linda Olofsson 17:29 27 jan 2012

Olika likheter (personkult, självcensur, fjäskande, lög-
ner och skönmålningar) med ett kommunistiskt totalitärt korrupt, självgynnande system är djupt tra-
giska. Dels är de det på grund av de allvarliga socia-
la konsekvenser som de fått, dels är de det på grund av den likgiltighet och det ointresse som en bra del av medborgarna verkar visa. Det är egentligen obegrip- ligt. Det är också katastrofalt eftersom medborgarna just på detta sätt undan för undan säger självmant adjö till sina medborgerliga rättigheter.

Ja:
"... medierna som inte speglar opinionen, de skapar opinioner, som i Juholt-fallet, och presenterar sedan den av medierna skapade opinionen som folkets röst."

Det socialdemokratiska partiet har målet ett sådant eget porträtt som fått mig att säga adjö till dem.

Jag önskar inget annat:
"Kanske tröttnar folket tillslut och tar ifrån denna privata, vinstdrivna och politiserade domstol dess le- gitimation att utöva makt."

Linda Olofsson

Ben-Hur 19:54 27 jan 2012

Mycket bra skrivet!

Lars Forsberg 21:37 27 jan 2012

Det är det sannaste jag läst på länge. Förr fick man abstinens när man inte fick läsa aftonbladet på kvällen. Nu räcker det inte med handskar ens, så´´n skit står i den. Jag är vänstern och har varit det se´n jag första gången röstade 61-62. Det är alltså inte det att de har begått mord på mitt parti. Utan det är det erbarmliga journalistiska arbete som utförts el. inte utförts som retar mig. Kvällstidningarna uppträder som anklagande och exekutor i en djä blandning. Den rädsla som de visar mot regeringsföreträdare är en del ggr. skrattretande. Hela hösten hade kunnat vara ett klargörande mellan oppositionen och regeringen, om det inte fanns en fascistisk tanke bakom tidningarnas jakt

Birgitta Didrikson 21:39 27 jan 2012

Glad att kunna läsa din blogg på nätet, då jag trots att jag (om än sent) förnyat min prenumeration på ETC (på grund av din blogg) inte fått den i brvlådan på tre veckor!

Jens 21:40 27 jan 2012

En person jag diskuterar med hänvisar till en rapport som Kent Asp gjort & som kom 2005. Ja en aning gammal & försökt påtala det med. Säger att majoriteten av Journalisterna är Vänstervridna i Sverige vad det beträffar politiskt ställningstagande
Och även om det stämmer så visar en stapeldiagram i rapporten att Stockholm mot övriga Sverige så vinner HögerJournalisterna rätt stort. Och då det endast finns ett fåtal stora Mediakoncerner i Sverige med säte i stora delar i Stockholm så är det ju inte underligt om övriga Sverige tidningar med går i Högerns fotspår trots att Journalisterna på landet ev. skule vara Vänster. Då de dels har samma ägarei botten men att dessa lokalblaskor inhandlar riksnyheter & då Politik
från just sina egna tidningar & då från et Stockholm som helt är Högerstyrt.Sen finns ju som sagt alla politiska skribenter på Ledarsidorna som mestadels är Borgliga.
Så visst fasen är Media Borgligt med Rikspolitik/nyheter som sprids från Stockholms olika tidningar/Redaktioner ut i landet.

Anja FG 00:35 28 jan 2012

Detta var det bästa jag läst om hela Juholt-"affären". Mitt förakt för journalister och majoritets-media har vuxit till outhärdliga proportioner sedan Juholt började jagas. Dom senaste veckorna har jag varit tvungen att media-fasta för att inte förlora fattningen helt. Orättvisor gör mig galen och Juholt har blivit fruktansvärt orättvist behandlad. Mobbing och skolgård är det enda detta påminner mig om.

Sanna (r) 09:34 30 jan 2012

Ja! Galen! Panikslagen! Hörde Reinfeldt i direktsändning nu på morgonen i P1. Eller hörde och hörde. Det startar ju en härdsmälta i hjärnan så fort han öppnar munnen. Jag måste kasta mig på apparaten innan jag imploderar och förvandlas till psykotiskt svart hat. Inte minst för bristen på journalistiskt motstånd mot härskarens vilja. Och nu börjar indoktrineringsprogrammet Ring P1 där programledarna rakt av säljer allianspropaganda, idag via Anna-Lena Ringarp. Ska bli ohyggligt att åhöra. Det enda som återger en smula psykisk jämnvikt, förutom att läsa fantastiska Maria-Pia, var nyheten om bussen som goes överklass-safari i Saltsjöbaden. Loves it!!!

Seppo Laine 10:44 28 jan 2012

Ja, vad gör man, inspirerade av sin egen pravdapress går ju gräsrotsborgarna omkring och tror att Borg verkligen är något slags finansgeni. Mannen som suttit still i båten och delat ut den rödgröna budgetsaneringen som skattesänkningar. Det är svårare att argumentera när en skev verklighetsuppfattning dagligen stöds av de största media, känns som om man måste ha med en komprimerad C-uppsats beredd i fickan med bra källangivelser ständigt.

Christer Nilsson 11:33 28 jan 2012

Mycket bra analys av läget, Sverige "har" lägst ­antal sjukhusplatser per invånare i hela Europa:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hard-kamp-for-en-sjuksang-i-sverige

För Alliansen är det en planering att sänka Public Service till fientlighet, det har de också lyckats med så det står inte på förrän det dyker det upp oppinonsundersökningar i det ämnet, det står på tur för att kunna säljas ut rakt i händerna på Borgligheten och Riskkapitalets liberalism med konstatering att det "ändå" är så opoppulärt!!

Rude Sandelius 12:01 28 jan 2012

Klockrent. Även jag har gått omkring och skämts så jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

palmar johansson 12:03 28 jan 2012

Tack tack tack. Du skriver det som så många tänker. Dessa journalistiska drevkarlar och kvinnor gömmer sig i ett skrå där det är ok att driva häxjakt. Jag saknar politiska disskusioner, jag saknar granskning av andra samhällstoppar, jag saknar bra och vettig journalistik.

Bow 13:43 28 jan 2012

Låter lite konspitationsteoretiskt. Men jag gillar liknelsen av journalister som agerar som om de var figurer i ett dataspel.

Bow 13:58 28 jan 2012

Låter lite konspiritationsteoretiskt. Men jag gillar liknelsen av journalister som agerar som om de var figurer i ett dataspel.

Eva Norén-Björn 13:59 28 jan 2012

Tack Maria-Pia!

salvi 14:44 28 jan 2012

Oj vad bra skrivet...undrar själv vart dom är påväg...
AB,som jagade Juholt med blåslampa har tidigare framstått som en röst från arbetarrörelsen.
Nu är dom snarare som äpplen, röda utanpå-vita inuti.
Undrar vad en en nyanställd journalist får för instruktioner av red....
Snask, våld och ond bråd död...sälj lösnummer för fan, journalistik kan du hålla på med någon annan stans...
Nä vill man få reda på något får man luska runt på internet men det kommer nog också till vägs ände iom acta-lagen...hmm, upptäckte ETC och johans brinnande intresse för sanningen på 80-talet...Fyfan va bra jobbat
En av få aviser utan snaskjournalistik.
Har följt dina skriverier genom åren, du är vass!
Keep up the good spirit!

Susz Stensson 21:14 28 jan 2012

saxat :"Samtidigt får vi läsa hyllningsartiklar om alliansens ministrar som liknar det gamla Östeuropas politbyråmaterial. Det verkar röra sig om en massförträngning hos journalistkåren."

Artikeln är klockren- lysande!!
Journalister av den sorten som beskrivs är tamefaan inte vän av folket i Sverige - thats it!

Marcus Larsson 21:52 28 jan 2012

"You take the blue pill - the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill - you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."

Susz Stensson 22:13 28 jan 2012

Tror du att dessa journalister ens har vett att skämmas - eller be folk om ursäkt ? Inte vad jag sett- så vad demokrati är är uppenbart inte dessa "svartfötters" melodi,,att de försätter medborgare i en sämre sits skiter de totalt i. Svinaktigt och totalt respektlöst!
citerar Stefan Åkerström
Gösta Torstensson skriver i dag:
"Den 25 januari antog Europafacket en deklaration för att uttrycka sitt motstånd mot den finanspakt, Merkozypakten, som Europeiska rådet ska försöka komma till beslut om vid toppmötet i Bryssel den 30 januari . Europafacket kritiserar de pågående förhandlingarna, vars slutenhet försvårar demokratisk insyn och kontroll, och menar att pakten i sig inte löser krisen i eurozonen utan leder istället till mindre tillväxt och högre arbetslöshet.
Deklarationen lyfter framför allt fram fem fel med pakten: 1. Frånvaron av hållbara tillväxtinvesteringar; 2. Kravet på konstitutionella, eller på annat sätt rättsligt bindande, skuldbromsar; 3. Frånvaron av en långsiktig lösning genom bland annat rättvis skattepolitik, skatt på finansiella transaktioner, kamp mot skattefusk och -flykt, aktivt deltagande av ECB och stark kontroll över finanssektorn; 4. Att ekonomisk styrning används som ursäkt för att undergräva grundläggande fackliga rättigheter och för att sätta press på lönerna; och 5. Frånvaron av ett socialt protokoll i EU:s fördrag.fortsätter....

Susz Stensson 22:14 28 jan 2012

fortsättning:

5. Frånvaron av ett socialt protokoll i EU:s fördrag.
EFS menar att Merkozypakten endast handlar om åtstramning och budgetdisciplin, som tvingar deltagarländerna att följa en skadlig procyklisk finanspolitik med alltför strikta regler i en tid då de flesta ekonomier är för svaga och arbetslösheten för hög. Pakten kommer att leda till en press nedåt på löner och arbetsvillkor och deltagarländer som inte följer bestämmelserna kan dras inför EU-domstolen som kan utdöma böter."

anita 01:06 29 jan 2012

TACK!

Back 10:50 29 jan 2012

Feckin briljant skrivet! Det sorgliga är att media fungerar som Soma i den Nya (O)sköna Världen!

Anita 17:36 29 jan 2012

Bra skrivet! Utöver fokus på Juholt är det tjatigt att ta upp gammalt skräp ifrån länge sen om först Silvia o sen Kungen. Dagstjat. Visst förstår man att det är dimridåer för att dölja annat viktigt i samhället.
Tex Granskning av Regering och hur vi ska tas in bakvägen och betala notan för slarviga Banker IGEN!!
Dags kräva JA att Regering o andra samhällsproblem Plus EU granskas o kritiseras.

Linda Olofsson 09:10 30 jan 2012

"Dags kräva JA att Regering o andra samhällsproblem Plus EU granskas o kritiseras."

denna granskning borde ha pågått hela tiden!

Linda Olofsson

Marita 22:39 29 jan 2012

Förbannat bra skrivet !!!

Minna 08:14 30 jan 2012

Oerhört träffsäkert skrivet. Det är en demokratisk katastrof att medierna är så högervridna. Det gör mig förbannad precis varje dag. Särskilt att det märks så tydligt även i public servcie där många tror att de får en "neutral" nyhetsrapportering.

gunborg nilsson 12:52 30 jan 2012

Har idag i ett mejl till SRP1 föreslagit att man nu börjar granska regeringens politik.

Att man måste påpeka det- säger väl allt!

Artikeln ovan är suveränt bra!

Andreas 13:04 30 jan 2012

Ja, det är sjukt att journalistkåren är så vriden och politiskt vriden men det gäller åt båda hållen. Hur var inte drevet mot ett antal ministrar direkt efter valet 2006 (bland annat Maria Borelius tvingades avgå pga att hon inte betalat TV licensen).

Det som rapporteras ska vara objektivt och jag ser själv väldigt gärna lite djupare resonemang som är baserat på fakta och jag ser även gärna källorna bakom detta redovisat (i vissa fall är det direkt olämpligt som vid brott och källan behöver skyddas) så att andra själva kan undersöka och kontrollera.

I din krönika hävdar du exempelvis att Sverige har färre sjukhusplatser per invånare i Europa, hur vet du det, har du någon undersökning som du har lust att redovisa som visar detta? Vad har hindrat dig från att hitta på detta här och nu och påverka alla som läser din artikel för att gynna dina egna intressen om du inte redovisar dina källor?

Din krönika är ett praktexempel på vad det stora problemet med journalistkåren är. Ni tvingas aldrig ta ansvar för vad ni skriver och kan skriva precis vad ni vill utan att läsarna erbjuds någon som helst möjlighet att kontrollera att det ni skriver är korrekt.

Andreas 13:05 30 jan 2012

Hur många av de som lämnat kommentarer här har inte bara antagit att det är korrekt? Hur mycket känslor är det bland kommentarerna istället för sakligt debatterande av olika punkter? Det är på detta ALLA politiker faller, oavsett block (även Reinfeldt så småningom).

En politiskt oberoende bitter 22 åring
Andreas

PS. Ditt begränsning på antalet tecken i kommentarsfältet fungerar inte. Det står att den ska acceptera 1500 tecken men det är snarare någonstans mellan 1200 och 1400.

BMS 01:45 31 jan 2012

Tack för krönikan!

Ang. Jörgen Jörgen Huitfeldt programledare Ekot SR P1

En längre anser jag att vi inte har fått objektiv information när denna person haft utfrågningar.

Idag fick jag det bekräftat i programmet Medierna SR P1 P1 (Söndag 29.1.2012 18:00, repris denna natt 31.1.2012)

Trist att Ekot i SR nu också blivit ett löpsedelsprogram. Ett program där inte endast en av programledarna utfrågar med sina egna åsikter och intressensom styrmedel och glömmer oss som lyssnar.
Vi vill höra objektiva nyheter och utfrågningar.

Tex. Bandade uttalande av politiker hörs tidigt på dagen helt och fullt. Sedan klipps bandet ned till att passa den ståndpunkt och den angreppsvinkel som passar som "skaprt läge-öppning" för Huitfeldt utfrågningar i Ekot.

Vet inte om det är hans val att klippet/bandet blir så, annars är det förstås ännu värrre, det finns flera icke objektiva journalister på SR P1.

Att Huitfeld dessutom skriver på sociala medier (facebook?) om sina åsikter om tex. Juholt, sjukdomsdiagnoser bl a., samtidigt som han talar om Juholt i Ekot dagligen. Också har intensiva utfrågningar med och om Juholt i Ekot gör allt mkt skrämmande.
forts..

BMS 01:46 31 jan 2012

forts.
...
Huifeldt förklarar fadäsen med sina privata åsikter med att han menat dem som privat prat "mellan sina vänner".
Nu behöver ingen tvivla på var Huitfeldts sympatier finns och hur han ser på sin ansvar och sin yrkesheder.

Tack till Medierna i P1 som tog upp "saken", men var är reaktionen?
(tidigare inlägg i detta lämnat på Debatt SVT)

janstefans 08:17 31 jan 2012

Du har så rätt i det du skriver, fulmedia idag är något riktigt otäckt, media i forna DDR och media i NordKorea är grymt avundsjuka på hur lätt sittande politiker i dagens Sverige kan styra informationsflödet, kanske en dag det blir bättre.

Ett sverige i stor utförsbacke, tyvärr är inte den rödgröna sidan något alternativ till en politik att föra.

Inger B 16:12 31 jan 2012

Tack för att du skriver och sätter ord på mina obehagliga tankar! Jag har svårt att förstå hur tystnaden kan breda ut sig, som den gör och har gjort länge? Tystnaden är farlig, alliansens "sjuka" illmariga styre är uppenbart och ändå, denna relativa tystnad.
De redan svaga ska bli svagare, "den som haver varda givet". "Arbetar du inte, ska du ingen mat ha". Enligt alliansen.

Marcus Nobreus 21:08 31 jan 2012

Tack så väldigt mycket för en skarp och klarsynt artikel. Jag har spenderat många år i vårt sådär kära västra, nya modersland, (USA), och flyttade hem igen för ett drygt år sedan. Jag har varit i shock över hur medierna här envist vägrar ta i frågor som faktiskt betyder något, när regeringen kan köpa in femton Blackhawk helikoptrar från Amerika och ingen höjer ens ett halvt ögonbryn, när förmögenhets skatter slopas, och fritidsgårdar läggs ner och vården är under all kritik. Vi har som land helt adopterat den amerikanska modellen och som journalist kår, helt släppt den gamla idéen om att medierna representerar den tredje statsmakten, som granskar politikerna åt folket. Så ett jättetack till dig, Maria Pia, för att du vågar stå upp, fast du riskerar att bli impopulär bland kollegor, och uttrycka en mycket eftersatt sanning. Med Vänlig Hälsning, Marcus Nobreus

Mona Westerlund 13:00 1 feb 2012

Jättebra skrivet. Så skönt att någon vågar skriva "som det är", det verkar ju som om journalisterna försöker överglänsa varandra när de "skriver ner" något. När Juholt avgått fortsatte de att skälla på socialdemokratin. Det är klart att partiet kanske klarar sig bättre men när folk läser något flera gånger så tror de att det är Sanningen.

Lasse Andersson 22:12 1 feb 2012

Maria Pia är en av de absolut vassaste skribenter jag vet. Det är en fröjd att läsa. Jag förstår verkligen att hon aldrig blir inbjuden till debatter i TV. Hon skulle krossa högernissarna.

Sanna (r) 13:42 2 feb 2012

Maria-Pia skriver själv att hon sen flera massa år valt att inte delta i äckelmedia. Och bedriva kritik och journalistik i t.ex ETC. Eftersom tidningen inte går i borgerliga ägargruppers ledband. Min gissning är att hon är redaktionernas våta förstaval i typ alla pseudo-debatt-program vi har i TV och radio. Av flera olika skäl. Undrar om hon fortfarande får förfrågningar eller om de med tiden har gett upp?

Anna Losciale 11:27 2 feb 2012

Är det inte dags för en demonstration mot högervriden media utanför tex DN &Expressen i sthlm?? eller utanför tv-huset.

Linda Olofsson 19:01 2 feb 2012

jo

Linda Olofsson

Fredrik 19:26 2 feb 2012

Jag har läst aftonbladet och Expressen på nätet sedan flera år tillbaka, m.a.o köper dem extremt sällan.
Men nu tagit bort dem som bokmärken och som första val på morgonkanten. De står mig upp i halsen. Framförallt Aftonbladet som har varit skoningslösa i kriget mot Juholt. Journalistiskt bottenrekord utan dess like. Tacka någon (där uppe eller där ner:)för att det finns tidningar som ETC! Samtidigt gör det mig lite rädd. Högermedia har ett starkt grepp om nyhetsrapporteringen i Sverige och jag börjar ana Berlusconi-dunster även här...

Anna Losciale 21:35 2 feb 2012

Men vi kör då! utanför DN och Expressen vore nice. Vilka organisationer är det som brukar dra igång demonstrationer? Som typ den mot carl bildt här om veckan???

Göran S 23:46 2 feb 2012

"Det verkar röra sig om en massförträngning hos journalistkåren."
NÄ. Det kallas lönekuvert!

Linda Olofsson 06:56 4 feb 2012

Ja, Göran S. har rätt beteckning på journalistkårens för-
hållningssätt till nuvarande statsmakten: \"LÖNEKUVERT\".

ALLTID EKONOMISKA FÖRMÅNER (LÖN, ARVODE MED MERA)LIGGER
BAKOM DIKTATURER. DE SKAPAS AV INGA ANDRA ÄN KORRUPTA PERSONER.
DET ÄR OCKSÅ ETT FÖRHÅLLNINGSSÄTT SOM MED ALL RÄTT KAN IDENTIFIERAS MED MAFFIABETEENDE (\"vår sak\") OCH DÄRMED MED DET KRIMINELLA.

Linda Olofsson

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.