Hoppa till innehållet

Samtalet

Ruben Östlund: ”Vi blir passiva på offentliga platser”

För första gången har göteborgsregissören gjort en internationell film med stora namn i rollerna.
För första gången har göteborgsregissören gjort en internationell film med stora namn i rollerna. Bild: Bild: Christian Egefur

Dagens ETC.

Ruben Östlunds nya film The square, handlar i korta drag om en konstnär som ställer ut ett verk, en uppdragen ruta, som ska fungera som en fredad zon. I rutan skall altruism råda, det vill säga medmänsklighet och osjälviskhet. I rutan måste man hjälpa varandra och konstnärens humanistiska budskap är tydligt. Men en PR-byrå som har i uppdrag att marknadsföra installationen väljer en annorlunda väg.

– Jag är egentligen väldigt ointresserad av att prata ”plot” när jag pratar om mina filmer. Men man kan säga så här: Jag har tillsammans med filmproducenten Kalle Boman gjort den här rutan i verkligheten. Den existerar på två platser. I Värnamo och i Grimstad i Norge. Idén med den var att vi skulle göra en symbolladdad plats som liksom skulle påminna oss om vår roll i offentligheten. ”Rutan är en frizon där tillit och omsorg råder. I den har vi samma rättigheter och skyldigheter utan åtskillnad” står det på en metallplatta vid den. Jag tyckte att man skulle göra den här idén så konkret att man skulle kunna likna den vid ett övergångsställe. Där har vi liksom gemensamt byggt upp regeln att bilister ska vara försiktiga mot fotgängare. På samma sätt skulle man bygga upp en stark överenskommelse som har en humanistisk grundvärdering, men som inte var kopplad till religion eller till politik i rutan. Det var den idén som var grunden och en tematik som jag tyckte var intressant att ta upp i filmen. Sen visste jag inte hur man skulle attackera en sådan fråga, för den saknar någon slags konflikt i sig själv. Alla är överens om att det är ju bra. Och det är samma problem som PR-byrån i filmen får. Alla håller ju med egentligen, så hur får man ut ett sådant budskap? För att hantera det medieklimatet som vi lever i så måste PR-byrån ta till ett grepp för att det över huvud taget ska få uppmärksamhet, berättar Ruben Östlund under en paus i klipparbetet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00