Kultur & Nöje.

2014-01-13 09:54
  • Maria Sid spelar Disa i Maria Bloms Hallåhallå. Bild: Peter Widing
    Maria Sid spelar Disa i Maria Bloms Hallåhallå.
  • Jonas Karlsson, Gustav Hammarsten och Cecilia Frode i Stockholm Stories, Karin Fahléns filmatisering av Jonas Karlssons novellsamling ”Det andra målet”. Bild: Martin Lidell
    Jonas Karlsson, Gustav Hammarsten och Cecilia Frode i Stockholm Stories, Karin Fahléns filmatisering av Jonas Karlssons novellsamling ”Det andra målet”.
  • Moa Gammel, Lykke Li Zackrisson och Ola Rapace i Tarik Salehs Tommy.  Bild: Baldur Bragason
    Moa Gammel, Lykke Li Zackrisson och Ola Rapace i Tarik Salehs Tommy.
  • Bamse och tjuvstaden. Björnen gör långfilmsdebut i vår.  Bild: Tre vänner
    Bamse och tjuvstaden. Björnen gör långfilmsdebut i vår. 
  • Att skiljas beskrivs som en tragikomisk dokumentär.  Bild: Karin Ekberg
    Att skiljas beskrivs som en tragikomisk dokumentär.

Här är vårens hetaste svenska filmer

En bankrånares fru vänder hemåt, hästmannen kämpar vidare och Maria Blom är tillbaka i Dalarna. Samtidigt berättar Karin Fahlén om den moderna storstadsmänniskans ensamhet i filmen Stockholm Stories.

Stockholm Stories är en filmatisering av Jonas Karlssons novellsamling Det andra målet. Filmen är en så kallad ”multiplot”, där flera mindre berättelser knyts ihop till en sammanhängande historia. Den handlar om den unge Johan som lever i skuggan av sin berömde författarpappa, om överklass­killen Douglas som är förälskad i Anna som dumpats av finans­ministern, om reklamgeniet Jessica som nekas adoption för att hon har för få vänner.

– Då jag först läste Jonas Karlssons noveller blev jag väldigt nyfiken på personerna i dem, ville inte lämna dem i sin korta novellform utan ville veta mer. Lite som när man sitter på ett café och ser något intressant som utspelar sig eller någon person som intresserar, man vill veta mer.

Modern ensamhet

Regissören Karin Fahlén säger att den moderna ensamheten är det övergripande temat i filmen. Hon påpekar att Stockholm är en av de städer som har högst andel ensamhushåll i världen. Samtidigt har vi aldrig haft så stora möjligheter till social kontakt som idag, med hjälp av ny teknik.

– Denna imaginära samvaro i form av grupper på Facebook, smsande, mejlande, ­bloggande och så vidare, den kan ju aldrig ta den plats som ett ­verkligt möte erbjuder, det finns ingen närhet eller försoning i ett knapptryck som kan tolkas och omtolkas. Det fixas och trixas med olika undertexter, till slut kan ett vänligt hej betyda att någon hatar dig.

Karin Fahlén gestaltar denna ”uppkopplingsneuros” genom att sätta överdrivet många mobiltelefoner och läsplattor i händerna på karaktärerna.

– Vid inspelningen tyckte jag att det här var världens ”statement”, men nu så här efteråt är det faktiskt inget man reagerar på, man ser inte telefonerna, skärmarna eller öronsnäckorna. Min bild blev nästan en underdrift.

Jagar bekräftelse

Karin Fahlén tycker att storstaden Stockholm är en tacksam arena för att skildra den här problematiken.

– Så många personer som delar kvarter, gator och torg och ändå så uppstår inte mötet dem emellan.

Karin Fahlén säger också att karaktärerna i filmen jagar bekräftelse utifrån sina prestationer, vad de har åstadkommit i arbetet och privat.

– Det du gör kan du påverka men det du är, det är du ju bara. Karaktärerna jagar sin moral i upprättelsen, de vill att rätt skall vara rätt och kämpar för den bekräftelsen istället för att stanna upp och se vad de verkligen vill ha och faktiskt behöver, nämligen mötet med andra, kärlek och att veta att de duger som de är.

Karin Fahlén säger också att karaktärerna i filmen jagar bekräftelse utifrån sina prestationer, vad de har åstadkommit i arbetet och privat.

– Det du gör kan du påverka men det du är, det är du ju bara. Karaktärerna kämpar för bekräftelse istället för att stanna upp och se vad de verkligen vill ha och faktiskt behöver, nämligen mötet med andra, kärlek och att veta att de duger som de är.

Hästmannen är tillbaka

Bland andra filmer i vår märks Maria Bloms återkomst till Dalarna med Hallåhallå. Tio år efter succén med Masjävlar berättar Blom om en frånskild mamma (Maria Sid) som tycker att livet har ”fastnat på vänt” – tills en babblande sjubarnspappa från Grycksbo dyker upp. I Tommy berättar Tarik Saleh om den undre världen i Stockholm, men med rånarens fru (Moa Gammel) i centrum. I dokumentärfilmen Hästmannen – sista striden, uppföljaren till Hästmannen från 2006, skildras jordbrukaren Stig-Anders Svenssons kamp mot myndigheterna för att få bedriva sitt jordbruk så som han alltid har gjort.