Kultur & Nöje.

2017-11-17 00:33
I ”Coda” skildras Ryuichi ­Sakamotos väg mot tillfrisknande från strupcancer.
I ”Coda” skildras Ryuichi ­Sakamotos väg mot tillfrisknande från strupcancer.

Han skriver musik för livet efter döden

Den Oscarsbelönade, ­experimentelle kompositören Ryuichi Sakamoto är en ikon inom både filmmusik och elektronisk pop. ETC träffade honom i Tokyo för ett samtal om hans skapandeprocess och dokumentären om honom som visas just nu på Stockholms filmfestival.

30-årsjubileet av Tokyo International Film Festival lider mot sitt slut, och febril aktivitet råder på 49:e våningen av Mori Tower i exklusiva shopping-,­ konst- och nöjesområdet Roppongi Hills. Här uppe – med utsikt över Tokyo Tower i megastadens förgrund – ligger festivalkontoret. Bransch- och mediefolk rusar överallt.

Det är dagen när den ­legendariske kompositören Ryuichi Sakamoto tilldelas festivalens prestigefyllda Samurai Award och möter världspressen för att tala om den nya dokumentären ”Coda” – som handlar om honom själv.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Led av strupcancer

Plötsligt öppnas hissdörrarna och Ryuichi Sakamoto i egen hög person kliver ut, tätt följd av en smärre stab – hela sällskapet svartklädda, vilket ­accentuerar Ryuichi ­Sakamotos ­elegant vita hår. Graciöst sveper de förbi och vidare in i en korridor med dov belysning. En näst­intill filmisk sekvens som påminner oss om att den nu 65-årige kompositören och musikern även är en karismatisk skådespelare, som bland annat har medverkat i ”Den siste ­Kejsaren” (1987) – där han också vann en Oscar för soundtracket. Han har också spelat en roll i ­Madonnamusikvideon ”Rain” (1993), och gjort flera tv-serieinhopp i Japan de ­senaste åren.

Men den vigör han i dag tydligt besitter var inte för så länge sedan hämmad av strupcancer – en diagnos han fick 2014.

Vägen mot tillfrisknade är en central komponent av dokumentären ”Coda”, som var en utmaning att göra på fler sätt. Det förklarar Ryuichi Sakamoto samma festivaldag i Tokyo, efter att han mottagit priset.

– Jag är inte särskilt förtjust i att exponera mitt sanna jag för människor, så man kanske kan undra varför jag gick med på att göra den här filmen. Och jag avskyr att tänka på att mitt ansikte har projicerats upp på en gigantisk bioduk, säger Ryuichi Sakamoto blygsamt – och uppenbart skämtsamt.

– Men filmens regissör ­Stephen Nomura har en personlighet som tilltalar mig. Han är väldigt ödmjuk och ­artig, även om jag är säker på att han tänkte ”Det här ­kommer att bli så dramatiskt” när jag under inspelnings­processen blev sjuk. Och plötsligt hade fem år ­passerat.

Känd för filmmusiken

Om arkivmaterial räknas så spänner ”Coda” faktiskt över 30 år av Ryuichi Sakamotos konstnärskap. Detta började­ på allvar redan 1978 med grundandet av den kultförklarade japanska synthpoptrion ­Yellow Magic Orchestra, och har sedan pendlat mellan ett eget artisteri där han både har gett ut banbrytande solomaterial – som har tolkats av bland andra Michael Jackson och Eric Clapton – liksom samarbeten med Brian Wilson från Beach Boys och electronica­artister som Fennesz.

Men soundtracks är det Ryuichi Sakamoto har blivit mest synonym med, där två av de senaste är till den flerfaldigt Oscars­belönade ”The Revenant”­ av Alejandro G. Iñárritu – liksom till årets hyllade italienska drama ”Call me by your name” (ihop med singer-songwritern Sufjan Stevens), som också visas nu på Stockholms filmfestival.

– När man skriver musik för film måste man försäkra sig om att den inte kommer i vägen för narrativet, men man hoppas ändå att den ska beredas samma plats, och resultera i polyfoni, säger Ryuichi Sakamoto.

Skrev för tiden efter döden

”Coda” skildrar med drabbande nakenhet hur Ryuichi Sakamoto vid cancerinsjuknandet börjar reflektera över sin gärning. ”Jag vill skriva musik som jag inte kommer skämmas över att lämna efter mig”, säger han i filmen. Men det kommer han aldrig ­behöva göra över sin gräns­lösa musik. Och det verkar han åter ha insett.

– Det finns inga regler i filmmusik. Vad som helst kan fungera.

Ryuichi Sakamoto

Ålder: 65.

Familj: Tre vuxna barn, däribland J-popstjärnan Miu ­Sakamoto. Frånskild sedan 2006, då han sedan länge redan hade levt med sin manager (mor till två av barnen).

Bor: New York och Tokyo.

Bakgrund: Släppte första soloalbumet 1978, och grundade samma år syntpoptrion Yellow Magic Orchestra (YMO). Mottog 1983 en Bafta för sitt soundtrack till ”Merry Christmas, Mr ­Lawrence” där Ryuichi Sakamoto även spelade en av rollerna, jämte bland andra David Bowie. Vann 1988 en Oscar och en mängd andra priser för sitt soundtrack till ”Den siste Kejsaren”. Har som soloartist samarbetat med en eklektisk skara artister. Det senaste soloalbumet – kritikerrosade ”async” – släpptes i våras.

Aktuell: På Stockholms filmfestival i dokumentären ”Ryuichi Sakamoto: Coda” och som en av kompositörerna av soundtracket till italienska dramat ”Call me by your name”.