Kultur & Nöje.

2017-05-17 18:00
  • Amanda Apetrea, Nadja Hjorton och Lisen Rosell, som står för koncept, idé och skådespeleri. Bild: Chrisander Brun
    Amanda Apetrea, Nadja Hjorton och Lisen Rosell, som står för koncept, idé och skådespeleri.
  • Amanda Apetrea, Chrisander Brun, Nadja Hjorton, Daniel Åkerström Steen och Lisen Rosell. Bild: Chrisander Brun
    Amanda Apetrea, Chrisander Brun, Nadja Hjorton, Daniel Åkerström Steen och Lisen Rosell.
  • Författaren Jean M. Auel, 2002. Bild: John Gress/AP/TT
    Författaren Jean M. Auel, 2002.

Grottbjörnens folk blir teater

Den har kallats tantsnusk, skräplitteratur och pornografisk. Många har en relation till 80-talets bästsäljare ”Grottbjörnens folk” och dess uppföljare.

För teaterkollektivet ÖFA är det stenålderns stora hjälteepos och till hösten bjuder de in Homo sapiens-publiken till neandertalarnas grotta.

Romanen ”Grottbjörnens folk” av Jean M. Auel står eller har stått i bokhyllorna i de flesta svenska hem. På 1980-talet var den en bästsäljande succé och lästes under lång period av kvinnor, mammor, några män och en stor andel bokslukare i 10–12-årsåldern. De har smyglästs, njutits, varit skämmigt – och ett möjligt sexuellt uppvaknande. De flesta som någon gång ägt ett exemplar vet vilka sidor som är mest tummade: Sidorna med sexscener.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Nu får cro magnon-hjälten Ayla, huvudpersonen i romanserien som stämplats som skräp och snusk, revansch i en teaterföreställning på Turteatern.

– Det är nog många som växte upp med böckerna som tittar tillbaka på sin läsupplevelse. För oss var det böcker vi läste i förpuberteten. Det är som att man nu återkommer till ens eget sexuella uppvaknande, säger Lisen Rosell och Amanda Apetrea från ÖFA-kollektivet som står bakom uppsättningen.

– Vi har alla lite olika erfarenheter från när vi läste ”Grottbjörnens folk”. Nadjas förskollärare läste och återberättade delar av boken för förskolebarnen utan att det skulle vara något skämmigt. Jag själv tog och smygläste den från mammas bokhylla och läste för att komma åt de mer erotiska delarna, säger Lisen Rosell och Amanda Apetrea fortsätter:

– Jag har läst böckerna först senare, i tjugoårsåldern. Jag hittade dem hemma hos min mormor och morfar och blev fascinerad av såpoperadramat som det utvecklas i efterhand. Men det är först i andra boken som det blir njutningens gåva, de sista hundra sidorna ungefär. Innan det, är Ayla en självständig kvinna som går igenom flera traumatiska händelser, men som klarar sig själv. Det är hjältesagan.

Sexualitet för egen njutning

Med njutningens gåva menar Amanda Apetrea när det i den andra boken hettar till mellan huvudpersonen Ayla och cro-magnon människan Jolandar. Det sex som många minns från böckerna kommer först i de hundra sista sidorna i bok två, ”Hästarnas dal”.

– Vi utgår från de tre första böckerna i uppsättningen och när vi pratar om njutningens gåva menar vi tanken kring att få ha den fria sexualiteten och stå upp för sin egen njutning. I den första boken sker det en våldtäkt. I den boken finns inte njutningens gåva med. Den kommer i nästa bok som handlar om motsatsen till våldtäkten. En gemensam sexualitet där de hyllar gudinnan i njutningens gåva, säger Amanda Apetrea.

Förutom det erotiska i böckerna lyfter ÖFA-kollektivet också fram det självständiga hos hjältinnan.

– Hon är ett hot mot patriarkatets strukturer och står upp för sig själv. Hon jagar, fast kvinnor inte får jaga, hon uppfinner bh:n, hon uppfinner massor med saker, hon tämjer hästar och hon är väldigt bra på stenslungan.

Hur nära boken kommer ni att lägga ert originalmanus, i er tolkning?

– Det är egentligen svårt att säga just nu, men vi kommer att följa Ayla, vi gillar Ayla. De som har läst böckerna kommer att känna igen delar av berättelsen, men det kommer inte vara från A till Ö. Det som kommer att tas upp är de där känslorna kring läsningen av de erotiska delarna.

– Sexdelarna är egentligen inte en så stor del av böckerna, men vi tänker oss att folk förväntar sig det och därför jobbar vi med en suspense, förväntan, genom föreställningen.

– Det finns en kåthet och ett pirr i läsningen, att vända blad för att komma fram till de mer erotiska delarna. Det skulle vara kul om vi får till ett sånt pirr hos publiken.

Bjuder in publiken

ÖFA-kollektivet har i tidigare uppsättningar arbetat med att bjuda in publiken att vara en del av föreställningen och det vill de även åstadkomma i Grottbjörnens folk.

– Publiken kommer garanterat att känna sig delaktiga men de kommer kanske inte att dansa med oss som i vår förra föreställning. Nu är vi neandertalare som bjuder in homo sapiens-publiken i 2017 års tolkning av den världen. Det är 30 000 år sedan, men det är även 80-tal och nutid. Vi fogar samman detta tillsammans med arkeologi och erotik. Det är ett fruktbart koncept, säger Lisen Rosell.

Grottbjörnens folk

Författare: Jean M. Auel.

”Grottbjörnens folk” kom 1980 och fick ett enormt genomslag.

Boken översattes till 18 språk och låg på bestsellerlistan i USA i åtta månader.

”Grottbjörnens folk” följdes av ”Hästarnas dal”, 1982, ”Mammutjägarna” 1985 och ”Stäppvandringen” 1990. Så sent som 2002 kom femte delen ”Nionde grottan” och 2011 släpptes den sista boken i serien, ”De målade grottornas land”.

”Grottbjörnens folk” utspelar sig för 30 000 år sedan i slutet av istiden och handlar om den föräldralösa cro-magnon flickan Ayla som blir omhändertagen av en stam neandertalare.

Böckerna har blivit mest kända för sina sexskildringar.

Jean M. Auel gjorde mycket research inför boken men blev kritiserad för att neandertalare och cro-magnon (homo sapiens) skaffade barn ihop i böckerna. Något hon fått upprättelse för på senare år då det visat sig att den moderna människan har spår av neandertalare i sina gener.

ÖFA-kollektivet och Turteatern sätter upp Grottbjörnens folk

Premiär: 16 september

Koncept, idé och medverkande: Amanda Apetrea, Lisen Rosell, Nadja Hjorton från ÖFA-kollektivet

Scenografi och ljusdesign: Chrisander Brun

Kostym och mask: Daniel Åkerström Steen

Teknik: Jenni Godoy/Snöret Lindén

Marknadsföring: Therese Jonasson

Grafisk form: Mani

Ledning Turteatern: Maya Berggren, Nils Poletti