Hoppa till innehållet

Kultur & Nöje

Det fria ordet vs Facebook

Ge alla makten att dela vad som helst med vem som helst – det är grundtanken i Mark Zuckerbergs mediejätte Facebook.  Men risken är att makten har blivit för stor. 
Ge alla makten att dela vad som helst med vem som helst – det är grundtanken i Mark Zuckerbergs mediejätte Facebook. Men risken är att makten har blivit för stor.  Bild: Bild: Eric Risberg/AP

Dagens ETC.

Nyligen införde Facebook ett nytt sätt att presentera nyheter och information som försvårar för mindre medier att nå ut. ”Ett test i ett begränsat antal länder”, försvarar sig nätjätten. Men utfallet hittills sätter ljuset på en fråga: Har Facebook blivit för mäktigt för vårt gemensamma bästa?

Facebooks segertåg fortsätter. Förra året presenterade bolaget sin senaste kvartalsrapport. 4,7 miljarder dollar i vinst. 49 procent högre reklamintäkter. 50 miljoner fler dagliga användare. Totalt över två miljarder månatliga sådana.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00