Kultur & Nöje.

2017-11-02 00:39
  • Shekufeh Pariab på daf ackompanjerar Mahsa Sorbi på santur. De är gästartister till The Great Refugees Orchestra som spelar på Centralstationen och Stallet i Stockholm den 11 november.   Bild: Stina Lagerkvist
    Shekufeh Pariab på daf ackompanjerar Mahsa Sorbi på santur. De är gästartister till The Great Refugees Orchestra som spelar på Centralstationen och Stallet i Stockholm den 11 november. 
  • Bild: Stina Lagerkvist
  • Niclas Pereira dos Reis Lindblad, verksamhetsledare på Riksförbundet för folkmusik och dans (RFoD).  Bild: Stina Lagerkvist
    Niclas Pereira dos Reis Lindblad, verksamhetsledare på Riksförbundet för folkmusik och dans (RFoD).
  • Andreas Unge i sin studio. Andreas var en av de som ville göra en insats. Bild: Stina Lagerkvist
    Andreas Unge i sin studio. Andreas var en av de som ville göra en insats.

Dags för premiär för stora flyktingorkestern

För två år sedan anlände några av dem som flyktingar till Centralstationen i Stockholm. Nu uppträder de på samma plats som professionella musiker i ett stort integrationsprojekt.

I studion vid Stockholms stadion spelar Mahsa Sorbi ett egenkomponerat stycke på santur, ett instrument som hennes pappa har tillverkat. Hon ackompanjeras av Shekufeh Pariab på daf. Båda har spelat sedan barndomen i Iran, och snart ska de uppträda som gästartister med The Great Refugees Orchestra.

– Det blir en härlig erfarenhet då man kan spela tillsammans även om … Music is a common language, säger Shekufeh Pariab.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Under hösten 2015 flydde rekordmånga människor till Sverige. Nära 163 000 sökte asyl under året, enligt Migrationsverket. En av dem var Abdulrahman Koujer-Berzins, vars fokus under flykten var att få spela på sin cello som han tvingades lämna kvar i Syrien.

Inledande skede

I Sverige var det många som mobiliserade sig för att välkomna de som flytt. Andreas Unge, känd i musikbranschen som bland annat producent, var en av dem som ville göra en insats.

– Jag har en väninna som var med och startade Refugees Welcome, så jag kollade med henne hur jag kunde bidra.

Andreas Unge hade tidigare arbetat med andra integrationsprojekt, som Best of Sweden, där flera som är stjärnor i sina hemländer men okända i Sverige fick en chans att lyftas fram.

Målet att bli självgående

Musiken är i fokus. Att sprida olika kulturers instrumentaliska tradition är minst lika viktigt som att ge artisterna möjlighet att skapa nätverk och uppträda. The Great Refugees Orchestra bildades därför i samarbete med Riksförbundet för folkmusik och dans (RFoD). Verksamhetsledaren Niclas Pereira dos Reis Lindblad förklarar att förbundet är med i ett inledande skede, men målet är att orkestern ska bli självgående.

Hur valde ni ut musikerna?

– Vi har bett alla att komma med ljudprov, det kan vara länkar på Youtube. Det ska vara personer som har spelat mycket offentligt i sina hemländer och dragit en egen publik. Sedan lyssnar vi såklart på de musikaliska profileringarna, säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad.

Urvalet grundades på ett omfattande arbete med att leta rätt på duktiga musiker genom olika nätverk.

Vad är kriteriet för att få vara med?

– Att de har en flyktingbakgrund eller kanske har varit här i 2, 3 år max.

De som inte fick plats i orkestern är registrerade i en databas. Förhoppningen är att den kommer användas för spelningar i andra sammanhang framöver.

– Det är redan flera organisationer som har hört av sig för att få tips.

Få kvinnor

Databasen ska spegla en mångfald, både vad gäller musikalisk och kulturell tradition. Flera olika instrument och länder står på listan. Men bara tre kvinnor bland omkring 50 män. Förutom att färre kvinnor söker asyl i Sverige är det i många länder de flyr ifrån förbjudet eller svårt för kvinnor att uppträda offentligt. Dessutom är folk­musiken traditionellt ojämställd, även i Sverige.

Medlemmarna i The Great Refugees Orchestra valdes ut för att skapa en bra musikalisk sammansättning som också är en bas för att kunna samverka med gästartister. Fyra personer ingår i den stadiga ensemblen.

– Vi hade råd att anställa x antal musiker. De får ett gage som vilken artist som helst, säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad.

Lönen ett problem

Men i vissa fall är det svårt att betala ut lön.

– Flera av dem saknar svenskt personnummer. Jag har varit i kontakt med Migrationsverket, Skatteverket och vår ekonomiperson. Det är ingen som har hundra procent koll på hur man ska avlöna dem. Jag har faktiskt hört olika från Skatteverket och Migrationsverket.

Har arbetet komplicerats av musikernas svåra erfarenheter?

– Absolut. Det är många som vill berätta sina långa historier om vad de har varit med om, särskilt i marknadsföringssyfte. Det har vi respekt för, men vi vill gärna lyfta fram dem som musiker, säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad.

Att det inte finns ett gemensamt språk kan också ställa till det.

– Men två personer som inte kan prata med varandra kan kommunicera med musik.

The Great Refugee Orchestra

The Great Refugee Orchestra består av fyra musiker som spelar bas, cello, piano och slagverk. De bor i Sverige och kommer från Iran och Syrien.

Flera gästartister är knutna till orkestern, som har byggts upp genom ett samarbete mellan bland andra Riksförbundet för folkmusik och dans (RFoD), musikproducenten Andreas Unge och Naima Mohamed, en av grundarna till gruppen Refugees Welcome Stockholm.

The Great Refugee Orchestra spelar på Stockholms Centralstation tillsammans med The Forbidden Orchestra den 11 november. Samma kväll upp­träder de på Stallet.

The Forbidden Orchestra grundades av kvinnor som spelar på instrument som är förbjudna, tabubelagda eller kontroversiella för kvinnor att spela på enligt traditionen i deras hemländer.

Båda orkestrarna marknadsförs med namn på engelska för att nå ut till fler.