Kultur & Nöje.

2017-11-08 23:44
  • ”Klipp han” visas på Dramaten 30 november – 16 december 2017. Föreställningen är ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Unga Dramaten.  Bild: Press/Therese Öhrvall
    ”Klipp han” visas på Dramaten 30 november – 16 december 2017. Föreställningen är ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Unga Dramaten.
  • Ulf Stenberg. Bild: Ali Mian
    Ulf Stenberg.

”2016 var kaos, 2017 är redan värre”

Du känner den som dödat din vän, men vågar inte säga vem det är. En dag står du själv med en pistol i din hand. Över 40 personer har bidragit med sina erfarenheter från dödsskjutningarnas Sverige till pjäsen Klipp han, som snart sätts upp på Dramaten.

– Vi håller inte på med teater för konstens skull, utan för att det är ett bra verktyg för de frågor vi behöver lyfta, säger Ulf Stenberg som regisserat ”Klipp han” med Emil Rosén Adsten.

Till vardags är Ulf Stenberg även konstnärlig ledare på Fryshuset i Stockholm. Där har han och Emil Rosén Adsten under flera år byggt upp relationer med de personer som nu anonymt bidrar med sina berättelser till pjäsen. Det är gärningsmän, offer, vittnen och närstående.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Folk har ett stort behov av att berätta sin version, sin sida av verkligheten. Och folk är desperata att det görs något åt det här. Det här är vår tids största misslyckande som samhälle. 2016 var kaos, 2017 är redan värre och alla indikationer vi får på Fryshuset är tyvärr att det kommer att bli ännu värre framöver, säger han.

Men utanför teaterns anonymiserade värld råder en annan verklighet. En utbredd hotbild hindrar folk från att prata och vittnen som till och med blivit mördade. ”Man golar inte”, sammanfattar Ulf Stenberg.

– Många av brottsoffren vet vilka som har dödat deras barn, syskon eller vänner, men kan inte berätta det för polisen eller andra myndighetsutövare för då sätter de båda sig själva och sina nära i livsfara. I många fall är det också folk som känner varandra. Du känner den du dödar och du kanske till och med känner dennes föräldrar och de vet att det är du som har gjort det.

– Många gärningsmän är också själva offer. Vi har många exempel på folk som blivit pressade att görare de här sakerna, till exempel för att upprätthålla gruppens heder.

”Effektivt sätt att starta en diskussion”

De autentiska berättelserna kommer att framföras av skådespelaren Lola Zackow och Lancelot Sakile Ncube tillsammans med skådespelaren och hiphop-artisten Rosh, som också står för musiken i pjäsen. Varje föreställning kommer att följas av ett samtal där publiken får möjlighet att ställa frågor.

– Teatern är ett effektivt sätt att beröra människor på ett känslomässigt plan som inte bara är rent intellektuellt. Vi tror att teatern är ett väldigt effektivt sätt att starta en diskussion, säger Ulf Stenberg.

Komplex problematik

Själv menar han att situationen uppstått ur segregation och socioekonomiska svårigheter – och att det också är där som lösningen finns. Förhoppningen är att ”Klipp han” ska öka förståelsen för hur komplex dödsskjutningarnas problematik är. Till exempel hos landets politiker.

– Som Sveriges näst största parti där man lägger en motion om att man vill sätta in FN-styrkor, militärer, i våra förorter. För mig signaler det en jättetydlig kunskapsbrist, de förstår inte vad det här handlar om.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.