Krönika. Jenny Damberg.

2017-03-13 18:05

Inte ens nätshoppa får jag göra utan att springa på kvinnohat

Det är alltid en han som skriver, och alltid en hon som är för petig.

Det finns en särskild plats i helvetet för män som skämtar om sina fruar på Blocket. Den börjar bli ganska välbefolkad. På grund av det som brukar kallas livet, men i mitt fall till stor del består av logistik, har jag gjort mer än mina timmar på Blocket de senaste åren. Som allt klickande är det beroendeframkallande. Det är givetvis bra att köpa begagnat, men den ekonomiska kalkylen är jag inte så säker på – hade jag ägnat de timmar jag investerat i encyklopedisk kunskap om prisläget på begagnade diskbänkar kontra diskhoar kontra bänkskivor på att arbeta hade jag säkert kunnat köpa en ny i stället. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Hur som helst. Med jämna mellanrum stöter man inte bara på fynd, utan också kvinnohat. Man kunde ju tänka sig att nätshopping kunde få vara en fredad zon, men nej. En återkommande annonstyp i hus och hem-segmentet är "kärringen tvingar mig att sälja". Det är alltid en han som skriver, och alltid en hon som är för petig. Det kan handla om fel färg på svindyra utemöbler, en gjutjärnsgryta eller, nu senast, en kyl och frys som har ett störigt ljud och där ett nyköp inte skulle matcha. "Då tar frugan ton."

Budskapet kokar ner till: Det är en liten skavank, en liten skitgrej som jag själv egentligen inte bryr mig om, men som den familjeförsörjare och rättrådiga patriark jag är tar jag ändå mitt ansvar för att bevara husfriden. Annars slutar hon ju aldrig tjata! Det är ett samförstånd med resten av världen, i stället för den man lever med. Det är rätt sjukt. 

Det är också tradition. Att utmåla kvinnor i heterosexuella parrelationer som världens tråkigaste personer är ett typexempel på svensk kultur. Ordet huskors är belagt sedan 1582. Ursprungligen betydde det lidande i hemmet, familjesorg eller privat sorg. Sedan 1700-talet har det använts i skämtsam mening, med syftning på en kvinna som plågar sin omgivning. Huskorset är grälsjuk och trist. Motparten är en man som bara vill ha det lite soft. Tjuvjaga, bränna sprit, snusa och reta fjärdingsman. Han vill ha kul. Hon vill att saker blir gjorda. 

Det var humor på 1700-talet, det är det fundament Åsa-Nisse vilar på i form av buskistraditionen och det är alltså fortfarande något som säljer. Hon blir aldrig nöjd! Annonsen för grytan som skulle säljas, enligt uppgift på grund av något litet märke, blev viral och finns bevarad som "artikel" på Lajkat.se. "Grytan köpte jag i julklapp till min fru år 2013. Eller om jag skall vara helt ärlig så köpte jag en storlek mindre, men den dög inte så frugan bytte den direkt till den största (och så klart dyraste) som fanns", inledde annonsören Nils. 

"Jag kan garantera att just denna gryta är den absolut mest perfekta av alla de exemplar som fanns i butiken då min fru efter noggrann granskning till slut bestämde sig. Bortsett från mina två grova snedsteg med sleven så är det nog ingen överdrift att säga att grytan är välskött."

Det kan naturligtvis hända att det ligger något i de här männens historier. Kvinnor bryr sig överlag mer än män om hur det ser ut hemma. Ett snyggt hem ingår i det som Catia Hultquist nyligen kallade "kvinnors privata karriär" i Dagens Nyheter. Något som i sin tur har att göra med att kvinnor, som bekant, utför det stora arbetet i hemmet. Ber de om hjälp med en så enkel sak som att sätta in en annons är svaret hån. 

Plus & Minus

Plus: "Upphovsmannen var en kvinna", SVT Play. Bildande dokumentär om pressfotografen Alma Haag som började på DN 1907, och om svensk fotohistoria som sådan. 

Minus: Otroligt besviken på krogkoncernen Bockholmengruppens ledning apropå black face-videon Dagens ETC har rapporterat om. Sluta bete er som korkade rasister för guds skull. Det är inte "kul". 

Jenny Damberg
Jenny Damberg 

Författare, journalist och krönikör i Dagens ETC.